Hodnotenie v bádateľsky orientovanom vyučovaní – praktické tipy a skúsenosti od učiteľov

Náhľad titulnej strany príručky

Novinkou v štátnom vzdelávacom programe z roku 2023 sú aj činnosti ako súčasť obsahového štandardu. Z ich formulácií je zrejmé, že želanou zmenou vo vzdelávaní má byť aj presun aktivity zo strany učiteľa na žiakov. Žiak má nadobúdať vedomosti a spôsobilosti svojou vlastnou aktívnou činnosťou. Dosiahnuť je to možné aj prostredníctvom foriem a metód bádateľsky orientovaného vyučovania (resp. pedagogického konštruktivizmu).

V súvislosti s bádateľsky orientovaným vyučovaním sa však často objavuje neistota v tom, ako ho hodnotiť, keďže je dôležité hodnotiť nielen vedomosti, ale aj schopnosti aplikovať vedomosti v praxi a rozvíjať kritické a analytické myslenie. 

Ako hodnotiť a) praktické zručnosti a vedecké spôsobilosti – experimentálne zručnosti, analýza a interpretácia dát, tvorba hypotéz a b) postoje k vedeckému skúmaniu – napríklad spoluprácu a komunikáciu?

Odpovede a kroky vedúce k riešeniu týchto výziev prináša česká príručka Hodnocení v badatelsky orientovaném vyučování (Vzdělávací centrum Terezaprogram Globe), ktorá okrem všeobecných princípov a konkrétnych postupov obsahuje aj overené príklady z praxe skúsených pedagógov. 

Ak by ste sa o bádateľsky orientovanom vyučovaní (najmä v prírodných vedách) a jeho hodnotení chceli dozvedieť viac, pomôcť vám môže napr. portál badatele.cz.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?