Publikácia vydaná Štátnym pedagogickým ústavom (2018) obsahuje aktuálne všeobecno-didaktické poznatky ku kompetenciám vo vzdelávaní, poznatky o technike tvorby učebných úloh na základe revidovanej Bloomovej taxonómie i o technikách tvorby úloh na rozvoj kompetencií.
Podstatnú časť publikácie tvorí súbor komplexných učebných úloh pre predmet chémia na základnej škole a gymnáziu vytvorených na Slovensku, v Rakúsku, Nemecku a v Českej republike.
Výsledky meraní PISA naznačujú, že žiaci na Slovensku majú osvojené množstvo prírodovedných poznatkov a teórií, ale nezvládajú na očakávanej úrovni samostatne uvažovať o prírodovedných javoch v súvislostiach, skúmať ich, analyzovať, vytvárať hypotézy a navrhovať spôsoby ich dôkazu. Úlohy v meraní PISA pozostávajú z komplexu otázok, ktoré sa viažu na jednu určitú tému – obsahujú úvodný text doplnený grafom alebo obrázkom. Obvykle obsahujú autentické texty, fotografie, mapy, informačné letáky a pod. z bežne dostupných článkov z novín, časopisov či internetu. Takéto typy úloh absentujú vo výchovnovzdelávacom procese na Slovensku.
Cieľom publikácie je aj preto poskytnúť súbor úloh, podobných úlohám v meraní PISA, na výučbu chémie v základnej škole a gymnáziu vo väzbe v súvislosti s rozvojom žiackych kompetencií. Pri tvorbe úloh sa autori zamerali na tieto základné aspekty: obsah (základné poznatky), zručnosti (činnosti, postupy) a situácie (kontext, do ktorého je úloha zasadená).