Je veľa dôvodov, prečo učiť vonku – keď nie pravidelne, tak aspoň občasne. Deti sa vonku učia rady, pretože sú prirodzene zvedavé a vonku majú príležitosť zmysluplne a hravo objavovať a bádať. Vonkajšie prostredie ponúka širokú škálu povrchov, vôní, farieb a tvarov.
Pobyt vonku a hlavne v obklopení zelene pôsobí pozitívne na fyzické aj psychické zdravie. Znižuje hladinu stresov, predchádza obezite a podporuje dobrú náladu u detí aj dospelých. Pri učení sa vonku majú šancu prejaviť sa aj deti, ktoré sú v klasickej triede neposedné a nesústredené. Vonku totiž môžu zapojiť úplne iný druh zručností a vedomostí.
Ako učiť vonku, ak s tým nemáte veľa skúseností a necítite sa v tom sebaisto? Ako učiť vonku, keď neučíte predmety, v ktorých má skúmanie prírody a krajiny aj mimo školskej triedy aspoň nejakú tradíciu?
Nápomocným môže byť projekt Hurá von od mimovládnej neziskovej organizácie Živica. Pre učiteľov pripravil dva súbory metodických listov.
Metodické listy na učenie vonku pre základné školy sú určené pre všetkých učiteľov, ktorí hľadajú odvahu, inšpirácie a nadšenie pre prenesenie časti vyučovania na školský dvor, do parku alebo do lesa, aby žiaci mohli objaviť radosť a benefity, ktoré zážitkové učenie vonku prináša. Tento súbor obsahuje námety na učenie vonku prevažne pre prvý stupeň (1. a 2. cyklus) základnej školy.
Námety na aktivity sú určené pre predmety prírodoveda, slovenský jazyk a literatúra, matematika a výtvarná výchova.
Pre využitie v slovenskom jazyku a literatúre sú k dispozícii aktivity na témy abeceda, slovná hľadačka, obrázkový príbeh, synonymá a antonymá, dynamický opis, podstatné a prídavné mená.
Námety pre vzdelávaciu oblasť človek a príroda sa venujú poznávaniu rastlín, kolobehu vody, ekosystémom, ľudskému telu, planétam, živočíchom a jednoduchým strojom (páke).
Námety na aktivity pre matematiku napĺňajú podľa nového štátneho vzdelávacieho programu z roku 2023 nasledovné výkonové štandardy: