Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Vzdelávaciu podoblasť Jazyk a komunikácia – cudzie jazyky tvoria vyučovacie predmety: anglický, francúzsky, nemecký, ruský, španielsky a taliansky jazyk.
Počas prvého a druhého cyklu sa vyučuje prvý cudzí jazyk. V treťom cykle sa vyučuje prvý a druhý cudzí jazyk v súlade s rámcovými učebnými plánmi.
Pri vyučovaní a učení sa cudzích jazykov sa uplatňuje model vzdelávania podľa komunikačných úrovní, ktorý vychádza z dokumentov Rady Európy s názvom Spoločný európsky referenčný rámec pre jazyky (2017, ďalej aj ako Rámec) a doplňujúceho vydania k Spoločnému európskemu referenčnému rámcu pre jazyky (2022). Všeobecná charakteristika a obsah komunikačných úrovní boli citlivo prispôsobené podmienkam edukačného kontextu na Slovensku a vývinovo-psychologickým osobitostiam žiakov mladšieho a staršieho školského veku.
Osvojovanie si cudzieho jazyka má veľký význam pre komplexný rozvoj žiakov a ich ďalšie vzdelávanie. Pri rozvíjaní cudzojazyčnej komunikácie sa prehlbuje schopnosť žiakov porozumieť vlastnej a cudzej kultúre, čo vytvára predpoklady pre ich flexibilitu a otvorenosť svetu. Žiaci sa učia predchádzať vytváraniu stereotypov pri vnímaní iných kultúr, prípadne ich odbúravaniu a byť otvorení kultúrnej a etnickej rôznorodosti.
Vzdelávacia podoblasť je zameraná prakticky a zdôrazňuje využívanie cudzích jazykov v kontexte každodenných situácií blízkych životu žiakov. Vo vyučovaní sa uplatňuje prístup zameraný na žiaka, v ktorom je výučba prispôsobovaná potrebám žiakov a rešpektujú sa ich vývinové a individuálne osobitosti. Prístup k učeniu sa jazykov a štruktúra vzdelávacích štandardov sú založené na princípoch činnostne zameraného prístupu definovaného v Rámci. Činnostne zameraný prístup považuje žiakov za aktívnych účastníkov procesu učenia sa a používateľov jazyka. Teda žiaci nie sú pasívnymi prijímateľmi informácií, ale osvojujú si jazyk vykonávaním zmysluplných úloh, ktoré reflektujú ich reálny život. Novozískavané vedomosti sa prepájajú s predchádzajúcimi a zároveň s poznatkami z iných predmetov. Žiaci sú vedení k tomu, aby vedeli kriticky hodnotiť svoj pokrok, prijímať spätnú väzbu a vytvárať si základy efektívnych stratégií učenia sa. Cudzojazyčná výučba je usmerňovaná tak, aby žiaci dokázali úspešne komunikovať v cieľovom jazyku a realizovať svoj komunikačný zámer v každodenných situáciách. Na uskutočnenie tohto zámeru sa žiaci zapájajú do komunikačných jazykových činností (recepcia, produkcia, interakcia) a využívajú vhodné stratégie, aby ich komunikácia bola primeraná danej situácii a stanovenej úrovni ovládania cudzieho jazyka.
Vzdelávacia podoblasť – cudzie jazyky, v súlade s ostatnými predmetmi vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, obsahuje tri základné zložky: recepciu, produkciu a interakciu. Tieto sú navzájom úzko prepojené a vytvárajú jeden komponent pod názvom Komunikačné jazykové činnosti.
Rámcový učebný plán pre základné školy s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny je v ŠVP dostupný na str. 18. Rámcový učebný plán pre základné školy s vyučovaním jazyka národnostnej menšiny nájdete na str. 22.
Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1.
Príloha č. 1 k Dodatku č. 1 k Štátnemu vzdelávaciemu programu pre základné vzdelávanie
Videotutoriál stručne predstavuje vyučovací predmet cudzí jazyk. Vysvetľuje ako čítať vzdelávacie štandardy, pomáha lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu pri tvorbe učebného plánu školy a načrtáva postup tvorby učebných osnov pre 1. vzdelávací cyklus.
Program vzdelávania je zameraný na podporu pedagogických zamestnancov pri implementácii zmien vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, podoblasť cudzie jazyky v súlade so ŠVP pre základné vzdelávanie.
Kľúčovým prvkom programu je oboznámenie sa so zmenami vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, podoblasť cudzie jazyky, spôsobom štrukturácie a gradovania vzdelávacieho obsahu v komponentoch 1. a 2. vzdelávacieho cyklu. Súčasťou programu je zoznámenie sa s aktuálnymi poznatkami a odporúčaniami z oblasti neuropedagogiky, neurodidaktiky a psychodidaktiky. Program prezentuje postupy a stratégie vzdelávania s princípmi aktivizácie žiakov počas vyučovacieho procesu, spôsoby a formy hodnotenia s možnosťou ich aplikácie, ako aj vhodné využitie digitálnych technológií. Dôraz je kladený na rozvíjanie autonómnosti žiakov, vytváranie efektívnych stratégií učenia sa, rozvíjanie cudzojazyčnej komunikačnej kompetencie rešpektujúc individuálne a vývinové osobitosti.
Program je určený pre učiteľov 1. a 2. stupňa ZŠ a učiteľov profesijného rozvoja. Absolvovanie programu vzdelávania podporuje rozvoj kompetencií pedagogických zamestnancov vo vybranej vzdelávacej podoblasti v kontexte zmien kurikula, ktoré smerujú k efektívnejšej práci so ŠVP (odkaz).
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.