Webinár Projektu SYPO (Národní pedagogický institut, ČR) poskytuje prehľadný úvod do témy formatívneho hodnotenia a zároveň aj praktické ukážky jeho zavádzania do školskej praxe. Lektorom webináru je Mgr. Zdeňek Dlabola, ktorý pôsobí ako lektor, mentor a konzultant v JOB – spolek pro inovace.
Formatívny prístup k učeniu (sa) hľadá a ponúka odpovede predovšetkým na 3 základné otázky: Kam smerujeme? Kde sme? Ako sa tam dostaneme?
Umožňuje cielenú spätnú väzbu, vedenie a poučenie zamerané na zlepšenie výkonov a procesov učenia sa, na posilnenie silných stránok, odstránenie príčiny chýb a nedostatkov v práci žiaka.
Zmyslom formatívneho hodnotenia je tiež priebežne poskytovať žiakom diagnostické nástroje a informácie o pokrokoch, ktoré v učení robia. Učiteľ získava a priebežne vyhodnocuje takto získané informácie a s ich pomocou plánuje ďalšie učenie žiakov.
Medzi praktiky formatívneho hodnotenia patria gradované úlohy, zadávanie úloh s rôznou náročnosťou, dobrovoľné domáce úlohy a stanovovanie si vlastných cieľov.
K formatívnemu hodnoteniu vydal Národní pedagogický institut aj metodickú príručku. Pozostáva najmä z textov, v ktorých učitelia z praxe opisujú, ako využívajú formatívne hodnotenie a svoje skúsenosti s ním vo svojej pedagogickej praxi. Čitateľ nájde v príručke konkrétne príklady a skúsenosti s používaním rôznych nástrojov formatívneho hodnotenia v triede: návrhy kritérií hodnotenia, dotazníky, hodnotiace tabuľky, mapy učebného pokroku, sebahodnotenie žiakov a vzájomné hodnotenie.
Viacero zdrojov k formatívnemu hodnoteniu prináša aj článok na blogu pancelcino.cz.