MEDIÁLNA GRAMOTNOSŤ

Ilustračný obrázok k mediálnej gramotnosti

VYMEDZENIE MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI

Mediálna gramotnosť je integrálnou zložkou občianskej gramotnosti. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť mediálnu gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:

  • prejavovať kritický a rozlišujúci postoj k médiám, 
  • interpretovať informácie a mediálne obsahy,
  • eticky a korektne sa mediálne prezentovať,  
  • odhaľovať manipulatívne techniky a vyrovnávať sa s informačným preťažením 
  • a komercionalizáciou mediálneho prostredia. 

Mediálna gramotnosť je v štátnom vzdelávacom programe detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:

Vymedzené spôsobilosti sa rozvíjajú v obsahových komponentoch:

  • Informačné zdroje a médiá
  • Sociálne siete
  • Reklama
  • Mediálne účinky a komunikácia

MEDIÁLNA
GRAMOTNOSŤ V ŠVP

Mediálna gramotnosť je jednou z kľúčových gramotností. Dnešní žiaci a žiačky sa rodia do multimediálneho informačného prostredia. Časy, kedy si človek ráno prečítal noviny, na obed vypočul rádio a večer pozrel správy, sú minulosťou. Vďaka internetu dnes máme neustále na dosah ruky novinky z celého sveta a kontakt so svojou sociálnou bublinou hneď po zobudení. Médiá okrem toho stratili niekdajšie publikačné privilégiá a tvorcom obsahu môže byť prakticky ktokoľvek. 

Výzvou pre školy je tento stav uznať a reagovať na zmenu úlohy médií v našich životoch, kedy sa nielenže informácie šíria inými spôsobmi, ale každý jednotlivec môže byť ich tvorcom a šíriteľom.

Mediálna výchova vytvára priestor na uvedomenie si previazanosti fyzických a virtuálnych zdrojov a svetov – život na sociálnych sieťach už nie je možné vnímať ako čosi „menej hodnotné“ či „menej reálne“. Pre mladšie generácie sa hranica medzi hmotným a virtuálnym svetom stráca, pričom tento vzorec nasledujú aj mnohé súčasti verejného a občianskeho života. Sú to dve previazané úrovne tej istej reality a školy by to mali reflektovať. 

Mediálna gramotnosť sa preto stala jedným z hlavných tematických celkov vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť už od 1. cyklu v občianskom komponente. Zároveň je silnejšie prítomná vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, no prestupuje prakticky všetkými vzdelávacími oblasťami.

TÝŽDNE MEDIÁLNEHO VZDELÁVANIA

Zapojte sa do Týždňov mediálneho vzdelávania!

Podujatie Týdny mediálniho vzdelávání sa v Českej republike uskutoční už po deviaty raz, tento rok od 19. do 30. mája. Je určené nielen pre základné a stredné školy, ale aj pre knižnice. Zastrešuje ho Jeden svět na školách, vzdelávací program organizácie Člověk v tísni. Po prvý raz sa do iniciatívy zapája aj Slovensko, prostredníctvom platformy Mediálna gramotnosť+. 

Cieľom iniciatívy je pomôcť nielen mladým ľuďom, ale prijímateľom mediálnych obsahov naprieč všetkými generáciami, lepšie porozumieť fungovaniu médií, naučiť ich kriticky myslieť, rozpoznávať manipulatívne techniky a vedieť odlíšiť serióznu žurnalistiku od subjektívnych názorov či reklamy.

TLAČIDLO: Promo banner - Týždne mediálneho vzdelávania

Ako sa môžu zapojiť školy?

Pre školy je pripravený online balíček slovenských a českých materiálov, ktoré môžu využiť priamo na hodinách alebo v rámci triednych projektov. Materiály pripravili členovia platformy Mediálna gramotnosť+, k dispozícii je aj databáza voľne dostupných filmov a metodík od organizácie Jeden svět na školách. Skúsenosti môžu byť inšpiráciou aj pre ďalších. 

Ak školy v rámci Týždňov zrealizujú akúkoľvek aktivitu, organizátori budú radi, ak sa o ňu podelia – zaslaním krátkeho popisu, fotografií alebo spätnej väzby na e-mail medialnagramotnos@rpms.sk do 2. júna 2025. Zo všetkých zapojených škôl vyžrebujú päť, ktoré odmenia balíčkom materiálov a metodík zameraných na rozvoj kritického myslenia. 

Zároveň školám organizátori ponúkajú webinár Ako na školské médiá: od časopisu, rádia a televízie po školský podcast či Instagram, ktorý sa uskutoční 27. mája o 17:00. Je určený pedagógom a pedagogičkám, ktorí chcú so žiakmi rozbehnúť školské médiá alebo získať nové nápady, inšpirácie a praktické tipy na rozvoj existujúcich projektov. Registrácia na webinár je možná do 16. mája 2025

NEWSLETTER PLATFORMY MEDIÁLNA GRAMOTNOSŤ+

Banner Mediálna gramotnosť+

Ak chcete mať pravidelný prísun nových zdrojov informácií k mediálnej gramotnosti, odporúčame vám odoberať newsletter platformy Mediálna gramotnosť+ (Rada pre mediálne služby). Poskytuje komplexný prehľad o zaujímavých článkoch, rozhovoroch, podcastoch, webinároch a kvalitných materiáloch na výučbu.

PRÍSPEVKY K MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?