UČENIE REŠPEKTUJÚCE ROZMANITOSŤ

Ilustračný obrázok práce v triede

Učenie rešpektujúce rozmanitosť žiakov prispieva k pozitívnemu a harmonickému prostrediu pre všetkých. Inklúzia je proces, ktorý zabezpečuje, že všetci žiaci, bez ohľadu na ich schopnosti, pôvod, kultúru alebo sociálne postavenie, majú rovnaké príležitosti na učenie a rozvoj.

Výsledky výskumov ukazujú, že naši žiaci prežívajú v školách pocity šťastia v menšej miere ako v iných krajinách, že stúpajú problémy detí a mládeže v oblasti duševného zdravia a podľa najnovšej správy Štátnej školskej inšpekcie skoro polovica žiakov prežíva v škole nervozitu, úzkosť a stres. Medzinárodné testovania naznačujú, že spôsob, akým sa u nás so žiakmi pracuje, neprináša ani očakávané výsledky v rozvoji kľúčových gramotností. Je nesporné, že naše školy potrebujú zmenu. Inkluzívne vzdelávanie je z tohto pohľadu veľkou príležitosťou.

SPRIEVODCA K TVORBE INKLUZÍVNEJ PRAXE

Sprievodca k tvorbe inkluzívnej praxi prináša inšpiráciu, ako prispôsobiť výučbu rozmanitým potrebám žiakov
a žiačok. Vysvetľuje inkluzívne prístupy v triede a ponúka konkrétne príklady
a stratégie pre prax.

Prináša impulzy na prehodnotenie zaužívaných postupov a inšpirácie, ako vytvárať prostredie, kde sa bude každé dieťa cítiť bezpečne a motivovane.

Ilustračný obrázok

KATALÓG PODPORNÝCH OPATRENÍ

Najväčšia zmena v modernej histórii inkluzívneho vzdelávania na Slovensku sa začala v máji v roku 2023, kedy vstúpila do platnosti novela zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon), ktorá zavádza do vzdelávacieho systému 21 podporných opatrení. Systém podporných opatrení poskytuje podporu vo výchove a vzdelávaní každému dieťaťu a žiakovi s akýmikoľvek prekážkami. Táto adresná podpora zvýši kvalitu inkluzívneho vzdelávania. Jednotlivé podporné opatrenia reagujú na rozmanité výchovno-vzdelávacie potreby detí a žiakov a môžu mať dočasný i trvalý charakter. Na druhej strane odzrkadľovať môžu zdravotný stav, životné či iné podmienky, v ktorých sa dieťa nachádza.

SPRIEVODCOVIA KU KATALÓGU PODPORNÝCH OPATRENÍ

PODPORNÉ OPATRENIA

Ilustračný obrázok k inklúzii

ODPORÚČANÉ ZDROJE

ONLINE KURZ

Online kurz Učenie rešpektujúce rozmanitosť je 1. časťou kurzu Východiská inkluzívneho vzdelávania. Kurz predstavuje základné myšlienkové piliere inkluzívneho vzdelávania. Pomáha porozumieť tomu, prečo inkluzívne vzdelávanie považujeme za nevyhnutnú súčasť kvalitnej školy.

Titulný obrázok online kurzu Učenie rešpektujúce rozmanitosť (1. časť kurzu Východiská inkluzívneho vzdelávania)

Kurz je súčasťou série online kurzov, ktoré oboznamujú s rôznymi aspektami kurikulárnej reformy základného vzdelávania. Všetky online kurzy sú dostupné tu.

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Personalizované vyučovanie v praxi

Program vzdelávania je zameraný na aplikáciu postupov personalizovaného vyučovania do vyučovacieho procesu. Učiteľ sa naučí plánovať vyučovacie jednotky a úlohy pre žiakov podľa princípov personalizovaného prístupu, uplatniť metódy a techniky personalizovaného vyučovania vo výchovno-vzdelávacom procese, poskytovať spätnú väzbu žiakom a reflektovať vlastné pedagogické pôsobenie.

Vzdelávanie je v rámci podkategórie „učiteľ strednej školy“ určené len pre učiteľov stredných škôl, ktorí vyučujú žiakov na 8-ročnom gymnáziu v 3. cykle štátneho vzdelávacieho programu pre základné školy (odkaz).

Tvorba výchovných programov pre školské zariadenia s ohľadom na inkluzívny prístup vo výchove

Program inovačného vzdelávania je zameraný na tvorbu výchovných programov pre školské zariadenia z hľadiska cieľov výchovy a vzdelávania a tematických oblastí výchovy podľa aktuálne platných zákonov, predpisov a dokumentov. Účastníci sa oboznámia s požadovanou štruktúrou výchovných programov jednotlivých školských zariadení, aj so zreteľom na požiadavku inklúzie vo výchovno-vzdelávacom procese. Účastníci sa naučia koncipovať jednotlivé výchovné programy pre školské zariadenia, v ktorých pôsobia (odkaz).

Systém podporných opatrení ako nástroj sociálnej inklúzie detí/žiakov

Program inovačného vzdelávania reflektuje súčasné teoretické a praktické poznanie problematiky sociálnej inklúzie Je zameraný na procesy, ktoré umožňujú vytvárať prostredie, kde sú všetci jednotlivci akceptovaní, rešpektovaní, majú rovnaké príležitosti a zapájajú sa do bežného života školy alebo školského zariadenia Absolvent vzdelávania dokáže samostatne alebo v rámci multidisciplinárnej spolupráce úspešne realizovať sociálnu inklúziu detí a žiakov v systéme podporných opatrení v súlade s modernými vývojovými trendami (odkaz).

Úpravy vo vzdelávaní podľa individualizovaných potrieb žiakov v systéme podporných opatrení

Program inovačného vzdelávania sa zameriava na rozvoj profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov potrebných k podpore žiaka vo výchovno-vzdelávacom procese. Absolvent programu získa kompetencie ako správne modifikovať obsah alebo formu  vzdelávania s prihliadnutím na špecifiká žiakov a nastaviť hodnotenie v zmysle platnej legislatívy. Zoznámi sa s  príkladmi úpravy cieľov a využitia vhodných metód a foriem pri zabezpečení optimálneho prostredia pre výchovu a vzdelávanie a rozvoj každého žiaka (odkaz).

Diagnostika detí a žiakov mladšieho a staršieho školského veku v systéme podporných opatrení

V programe inovačného vzdelávania sa účastníci oboznámia s využitím diagnostických metód a nástrojov pedagogickej a orientačnej diagnostiky v súvislosti s poskytovaním podporných opatrení. Naučia sa analyzovať, interpretovať a v rámci multidisciplinárnej spolupráce implementovať získané výsledky procesu diagnostikovania do výchovno-vzdelávacieho procesu, zaznamenať ich do relevantných dokumentov a v prípade potreby odporučiť konkrétne podporné opatrenia (odkaz).

Osvojovanie si slovenského jazyka ako druhého/cudzieho jazyka v základnej a strednej škole

V rámci programu sa účastníci vzdelávania oboznámia s konkrétnymi postupmi pre realizáciu podporného opatrenia na zabezpečenie osvojovania si vyučovacieho (slovenského) jazyka v základnej a strednej škole u žiakov s odlišným materinským jazykom. Program je zameraný na aplikáciu metód a foriem výučby slovenského jazyka v procese výchovy a vzdelávania žiakov s odlišným materinským jazykom. Obsahom programu vzdelávania je diagnostikovanie jazykovej úrovne žiaka – vstupný test na určenie úrovne ovládania slovenského jazyka (odkaz).

Systém podporných opatrení ako nástroj na dosahovanie inklúzie detí/žiakov so zdravotným postihnutím vo vzdelávaní

Program inovačného vzdelávania sa zameriava na rozvíjanie profesijných kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov potrebných na podporu dieťaťa/žiaka so zdravotným postihnutím v škole alebo v školskom zariadení. Absolvent programu bude poznať východiská princípov a filozofie opatrení súvisiacich s podporou dieťaťa/žiaka so zdravotným postihnutím v škole alebo v školskom zariadení. Bude vedieť identifikovať individuálne špecifiká dieťaťa/žiaka, bude poznať osobitné formy komunikácie, mať informácie o potrebe a spôsobe úpravy priestorov školy alebo školského zariadenia a využití univerzálnych, kompenzačných a špeciálnych edukačných pomôcok. Bude schopný adekvátne uplatňovať základné informácie o terapiách vo vzdelávaní, ktoré môžu dieťaťu/žiakovi pomôcť pri dosahovaní personalizovaných vzdelávacích cieľov (odkaz).

Poskytovanie podporných opatrení deťom a žiakom v mladšom a staršom školskom veku

Účastník programu vzdelávania si v súlade s Katalógom podporných opatrení rozšíri spôsobilosti vybrať, aplikovať a vyhodnotiť priebeh poskytovania konkrétneho podporného opatrenia/opatrení príp. jeho/ich modifikácie v procese výchovy a vzdelávania v najlepšom záujme dieťaťa a žiaka a s ohľadom na podmienky školy, ktorú navštevuje (odkaz).

PRÍSPEVKY K UČENIU, KTORÉ REŠPEKTUJE ROZMANITOSŤ

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?