Publikácia Čo robiť, keď… (Raabe, 2011) pre riaditeľov škôl, školských psychológov, učiteľov etickej výchovy, triednych učiteľov a vychovávateľov, ktorá pomáha objasňovať a zdôvodňovať problémové správanie, a zároveň ponúka námety a konkrétne aktivity a možnosti práce so žiakmi 2. stupňa ZŠ a žiakmi SŠ pri ich prevencii v rámci školských i mimoškolských aktivít.
Publikácia je členená na dve základné kapitoly:
A) Aktuálne problémy v škole a možnosti ich riešenia
Táto kapitola poskytuje teoretické východiská, psychologické pohľady na správanie žiakov a možné príčiny problémových prejavov. Ponúka rady, ako môže škola v súlade s legislatívou postupovať pri riešení špecifických situácií (napr. šikanovanie, agresívne správanie, záškoláctvo). Učitelia v nej nájdu aj vysvetlenie možných rizikových faktorov v triede a odporúčania na podporu duševného zdravia žiakov.
B) Prevencia problémov v triede v intenciách etickej výchovy
Táto kapitola obsahuje desiatky pripravených aktivít a metodických návrhov, ktoré môžu učitelia použiť priamo vo vyučovaní. Každá aktivita má jasne definovaný cieľ, cieľovú skupinu, časový rámec, popis postupu a potrebné pomôcky. Aktivity podporujú rozvoj sociálnych a komunikačných zručností, empatie a rešpektu medzi žiakmi. Aktivity sú členené podľa nasledovných tematických okruhov:
Otvorená komunikácia,
Dôstojnosť ľudskej osoby,
Pozitívne hodnotenie druhých,
Tvorivosť a iniciatíva,
Vyjadrovanie citov,
Empatia,
Asertivita,
Reálne a zobrazené vzory,
Prosociálne správanie,
Komplexná prosociálnosť,
Etika,
Rodina, v ktorej žijem,
Výchova k manželstvu a rodičovstvu,
Náboženstvá,
Ekonomické hodnoty,
Ochrana života a životného prostredia,
Zdravý životný štýl.
Voľne stiahnuteľnú publikáciu je možné využívať viacerými spôsobmi, napríklad:
Pri prevencii problémového správania – aktivity slúžia na budovanie pozitívnej klímy v triede a predchádzanie konfliktom.
Ako podklady na triednické hodiny – učiteľ nemusí aktivity pripravovať, stačí si vybrať z pripravených návrhov.
Pri riešení konkrétnych situácií – teoretická časť pomáha zvoliť vhodný spôsob riešenia v súlade s právnymi normami.
Na podporu diskusie a etickej výchovy – aktivity rozvíjajú hodnoty rešpektu, empatie a zodpovednosti.
Ako súčasť školských projektov – publikácia môže byť základom pre vytvorenie programu na podporu inklúzie, prevenciu šikanovania či rozvoj komunikačných zručností.