METAKOGNÍCIA
A CHARAKTER

Ilustračný obrázok znázorňujúci činnosť mozgu - metakogníciu

Súčasťou vzdelávacieho procesu podľa nového štátneho vzdelávacieho programu (2023) musí byť reflexia procesu učenia, konania a vyjadrenia.

Žiak má byť vedený k tomu, aby vedel opísať (reflektovať) svoje myšlienkové postupy a stratégie učenia a riešenia úloh (metakognícia, metaučenie) a na základe toho zdokonaľovať svoju schopnosť učiť sa, vnímať svoj osobnostný potenciál a preberať zodpovednosť za vlastné učenie sa a rozvoj. 

Žiak má byť tiež podporovaný v zámernej konfrontácii uvažovania a konania s etickými hodnotami a podnecovaný k tvorivosti.

NADPREDMETOVÉ KONCEPTY
V ZÁKLADNOM VZDELÁVANÍ

Z tohto dôvodu sú súčasťou ŠVP tzv. nadpredmetové koncepty metakognícia a charakter, ktorých ciele sa napĺňajú v rámci rozvíjania všetkých doménových a prierezových gramotností tak, ako to zobrazuje schéma nižšie. 

Schéma: Mapa doménových a prierezových gramotností v základnom vzdelávaní (KŠVP, 2023, s.7)

VZDELÁVACIE ŠTANDARDY

METAKOGNÍCIA - ABY MALI ŽIACI SVOJE UČENIE SA
POD KONTROLOU

Metakognícia je spôsob myslenia a ako taká nie je založená na nejakých špeciálnych poznatkoch, ale na spôsobilosti osvojovania si poznatkov a skúseností reflexívnym spôsobom. Metakognícia sa definuje veľmi jednoducho a zároveň veľmi nejednoznačne ako rozmýšľanie o vlastnom myslení. V prípade žiakov základnej školy nejde, prirodzene, o nejaké hlboké úvahy o vlastných kognitívnych procesoch. Skôr tu ide o to, aby žiaci postupne na veku primeranej a individuálne špecifickej úrovni začali reflektovať vlastné procesy učenia sa, ktoré im následne pomôžu tieto procesy zlepšovať. Metakognícia totiž nevzniká automaticky ako výsledok vývinových procesov, ale žiaci si ju musia osvojiť. K tomu rozhodujúcim spôsobom prispejú učitelia tým, že smerujú svojich žiakov k takýmto úvahám:

  • Ktorý predmet ma baví a ktorý nie? Prečo?
  • Čo vnímam pozitívne na aktivite, ktorú sme robili?
  • Čo sa mi robilo ľahko a čo ťažko? 
  • Ktorú z týchto úloh si vyberiem a prečo? 
  • Ktoré úlohy viem vyriešiť ľahko a ktoré ťažko? Prečo asi? 
  • Ako som postupoval/-a pri riešení úlohy, ktorú som vyriešil/-a úspešne? 
  • Ako som postupoval/-a pri riešení úlohy, ktorú som vyriešil/-a neúspešne?
  • Kde som urobil/-a chybu a ako ju napraviť?
  • Čomu rozumiem a čomu nerozumiem?
  • Ako budem postupovať pri riešení tejto úlohy?
  • Ako som spokojný/-á s vlastným výkonom?
  • V čom by som sa chcel/-a zlepšiť?
  • Čo ma baví a čo nie?
  • Za akých okolností sa mi učí najlepšie?
  • Čo chcem robiť v živote a čo preto musím teraz urobiť?

Aby sa žiaci učili metakognícii, je dôležité, aby im učitelia pri riešení učebných úloh a školských situácií kládli otázky a podnety, ktoré ich budú viesť k uvažovaniu nahlas. Hľadanie takýchto odpovedí na otázky a podnety učiteľov smerujúce k metakognícii sa tak postupne stane životnou rutinou žiakov a vedie k posilňovaniu potreby celoživotného vzdelávania.

CHARAKTER - BYŤ MÚDRY AUTOMATICKY NEZNAMENÁ
BYŤ DOBRÝ

Kategória charakter, podobne ako metakognícia, je tiež uvedená nad rámec súboru gramotností, aj keď s nimi úzko súvisí. Ide tu o osobnostný rozvoj žiaka, na ktorý nazeráme z pohľadu stanovených morálnych kritérií a z hľadiska rozvíjania dominujúcich pozitívnych vlastností. Ako cieľová kategória školskej výchovy a vzdelávania sa nedosahuje tým, že učitelia prezentujú žiakom, ktoré stránky človeka sú považované za pozitívne, ale hlavne tým, že učitelia usmerňujú to, čo sa vo vzťahu k žiakom deje v škole. Charakter je tá stránka dieťaťa, ktorú je možné zásadným spôsobom ovplyvňovať výchovným pôsobením.

V. Smékal (2002) uvádza, že na morálke charakteru môžeme rozlišovať:

  • intelektovú morálku – presvedčenie, že všetko, čo konkrétny človek robí, mu pomáha dosiahnuť to, čo chce, 
  • citovú morálku – ako nadšenie, ktoré ide ruka v ruke so zdravím a spôsobilosťami a ktoré dodáva energiu k plnému nasadeniu pri plnení úloh a sledovaní cieľov, 
  • sociálnu morálku – ako pocit solidarity s inými ľuďmi a v užšom ponímaní ako presvedčenie, že našu skupinu (školskú triedu) nič nezadrží pri plnení úloh a cieľov.

Pre učiteľov je dôležité, aby podnecovali u svojich žiakov rozvoj pozitívnych charakteristík, ktoré sú podľa Patersona a Seligmana (podľa Mareš, 2008):

Cnosti  – múdrosť, statočnosť, humánnosť, spravodlivosť, umiernenosť.

Charakter ako  cesty, ktorými sa cnosti môžu reálne  prejaviť:

  • múdrosť – tvorivosť, zvedavosť, otvorenosť mysle, láska k učeniu sa, nadhľad, optimizmus, zmysel pre humor, spiritualita (nemusí nevyhnutne súvisieť s náboženskou vierou, ale môže);
  • statočnosť – udatnosť, stálosť a vytrvalosť, pracovitosť, autentickosť a úprimnosť, elán a nadšenie;
  • humánnosť – láska, dobrota, sociálna a emočná inteligencia;
  • spravodlivosť – sociálna a občianska  zodpovednosť, nestrannosť, schopnosť viesť;
  • umiernenosť – schopnosť odpúšťať, skromnosť a pokora, opatrnosť,         sebakontrola.

Situačné zložky – špecifické návyky, ktoré vedú človeka k tomu, aby prejavil silné stránky v určitých situáciách.

AKO IMPLEMENTOVAŤ CHARAKTER DO ŠKOLSKEJ PRAXE

Ilustračný obrázok zobrazujúci vzájomné prepojenia myslenia (v mozgu).

SPRIEVODCA

Ako prakticky rozvíjať výchovu charakteru na školách? Pomôcť vám môže sprievodca NIVaM (2025), ktorý ponúka ucelený a konkrétny návod, ako systematicky podporovať rozvoj charakteru žiakov v školskom prostredí a vo vyučovaní.

Sprievodca vysvetľuje východiská nadpredmetového konceptu Charakter, detailne opisuje 3 princípy výchovy charakteru v školách a ponúka inšpirácie aj postupné kroky na tvorbu vlastného školského dizajnu výchovy charakteru. 

VIDEÁ Z PREDNÁŠOK

Pozrite si videá z prednášok z odborného podujatia Charakter a metakognícia – ako implementovať inovácie do školskej praxe, ktoré v júni 2024 zorganizoval NIVaM v spolupráci s Katedrou pedagogických štúdií, Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave.

Program podujatia bol zameraný predovšetkým na inovácie v novom štátnom vzdelávacom programe v podobe takzvaných nadpredmetových konceptov a určený je pre učiteľov a učiteľky profesijného rozvoja z Krajských pracovísk NIVaM a mentorov a mentorky z RCPU, ktorí pracujú so školami na implementácii zmien.

K téme NIVaM prizval aj autorov a autorky vzdelávacích štandardov a kriteriálnych testov. Realizované boli prednášky s diskusiami, ale aj praktickými ukážkami, ako s témami pracovať na úrovni škôl, ktoré už nový štátny vzdelávací program implementujú.

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Tvorba komplexných úloh a ich aplikácia vo výchovno-vzdelávacom procese

Program inovačného vzdelávania je zameraný na tvorbu komplexných úloh a ich aplikáciu vo výchovno-vzdelávacom  procese s cieľom rozvíjať spôsobilosti žiakov. Absolvent vzdelávania dokáže tvoriť komplexnú úlohu na rôznych kognitívnych úrovniach, prepájať ciele a obsahy v rámci jedného predmetu/vzdelávacej oblasti/vzdelávacích oblastí a využiť ich vo výchovno-vzdelávacom procese na rozvoj spôsobilostí žiakov potrebných pre 21. storočie (odkaz).

Stratégie a metódy na podporu aktívneho učenia sa žiakov

Vzdelávací program prezentuje stratégie a metódy na podporu aktívneho učenia sa žiakov v kontexte zmien kurikula základného vzdelávania. Absolvent vzdelávania si interaktívnou formou osvojí metodické postupy na aktivizáciu žiakov. Aktívne participuje na úlohách zameraných na prácu s pojmami a vzťahmi medzi nimi, na prácu s textom a informáciami, na bádanie a experimentovanie, na spoluprácu, na tvorbu argumentov, na modelovanie vlastného žiakovho učenia sa s podporou digitálnych technológií. Absolvent po ukončení vzdelávania dokáže efektívne aplikovať vybrané stratégie a metódy vo výchovno-vzdelávacom procese (odkaz).

Podpora čitateľskej gramotnosti žiakov využitím metakognitívnych stratégií

Program inovačného vzdelávania poskytne učiteľovi inšpiráciu na vytváranie rôznych typov úloh k printovým alebo digitálnym textom a výber metakognitívnych stratégií. Učiteľ sa naučí aplikovať získané poznatky z oblasti podpory čitateľskej gramotnosti žiakov v edukačnom procese. Absolvent vzdelávania vie plánovať a reflektovať edukačný proces s využitím vybraných metakognitívnych stratégií (odkaz).

PRÍSPEVKY K METAKOGNÍCII A CHARAKTERU

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?