Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Vzdelávacia oblasť Človek a spoločnosť rozvíja najmä spoločenskovednú gramotnosť, má však presahy aj do iných doménových gramotností –
výraznejšie do prírodovednej gramotnosti (VO Človek a príroda) skrz ciele a obsahy geografického vzdelávania, ktoré sú súčasťou VO Človek a spoločnosť.
Zároveň platí, že vzdelávacia oblasť zabezpečuje aj nadobúdanie prierezových gramotností – najmä občiansku, environmentálnu, finančnú, sociálnu a emocionálnu gramotnosť. Cez eticko-osobnostný komponent je vzdelávacia oblasť úzko previazaná aj s nadpredmetovým konceptom ŠVP charakter.
Vzdelávacia oblasť pripravuje žiakov k tomu, aby sa prejavovali ako samostatné, slobodné a zodpovedné osobnosti, uplatňovali svoje práva a napĺňali svoje povinnosti. Umožňuje porozumieť geografickým, historickým, kultúrnym, náboženským, hospodárskym a politickým špecifikám v rôznych častiach sveta, čo vedie k rešpektu a ohľaduplnosti voči iným ľuďom, kultúram a duchovným hodnotám, ako aj voči sebe. U žiakov rozvíja pozitívny vzťah k demokratickej spoločnosti, krajine a k potrebe udržateľnosti života na Zemi. Posilňuje ich aktívny postoj k riešeniu aktuálnych výziev a problémov. Rozvíja uvedomenie si vlastnej identity v globalizovanom svete.
Okrem vedomostí rozvíja u žiakov aj spôsobilosti získavať, vyhľadávať, analyzovať a interpretovať informácie v rôznej podobe. Žiaci z nich vyvodzujú logicky správne závery a dokážu ich argumentačne podložiť a odprezentovať.
Vzdelávacia oblasť pozostáva zo štyroch komponentov – geografický, dejepisný, občiansky a eticko‐osobnostný komponent. Pomocou komponentov sú vymedzené obsahové štandardy jednotlivých zložiek spoločenskovednej gramotnosti.
V prípade 3. cyklu slúžia komponenty ako obsahový rámec pre vyučovacie predmety geografia, dejepis, občianska náuka a etická výchova.
V prvom a druhom cykle má vzdelávacia oblasť podobu integrovaného predmetu Človek a spoločnosť a samostatných predmetov etická výchova a náboženská výchova vyučovaných v alternácii.
V treťom cykle tvoria vzdelávaciu oblasť vyučovacie predmety geografia, dejepis, občianska náuka a etická alebo náboženská výchova, pričom má škola možnosť pokračovať aj v tomto cykle integrovanou verziou predmetu Človek a spoločnosť vcelku alebo čiastočne.
* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV). Konsolidované znenie pre jednotlivé náboženské výchovy/ náboženstvá je na tomto odkaze.
Sprievodcovia pomenúvajú zmeny vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a zároveň vysvetľujú ako pracovať so vzdelávacími štandardmi VO pri tvorbe učebných osnov so zameraním na 1. cyklus.
Prvý sprievodca sa venuje vzdelávacej oblasti (integrovanému predmetu) Človek a spoločnosť, ktorá pozostáva zo štyroch komponentov – geografický, dejepisný, občiansky a eticko-osobnostný. Práve v ňom nájdete informácie o tom, ako uchopiť vyučovanie integrovaného predmetu Človek a spoločnosť a predmetu etická výchova v 1. cykle.
Ďalší sprievodcovia sa venujú náboženskej výchove, menovite náboženstvu Rímskokatolíckej cirkvi a Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku.
Videotutoriály stručne predstavujú vzdelávaciu oblasť/predmety. Vysvetľujú ako čítať vzdelávacie štandardy (aké sú vzťahy medzi cieľmi, výkonovými a obsahovými štandardmi), pomáhajú lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu a načrtávajú postup tvorby učebných osnov pre 1. cyklus.
Človek a spoločnosť
Náboženská výchova/náboženstvo rímskokatolíckej cirkvi
Náboženská výchova/náboženstvo evanjelickej cirkvi a.v.
Publikácia sa venuje vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, ktorá je prítomná v kurikule predprimárneho aj primárneho vzdelávania. V primárnom vzdelávaní ju v iŠVP doteraz reprezentovali dva vyučovacie predmety, ktoré sa etablovali v istých dobových podmienkach a v určitej kultúrnej tradícii, ale pri kurikulárnych zmenách bolo otázne, či je táto tradičná podoba naďalej žiaduca a udržateľná. Autorka, ktorá je členkou autorského tímu pre VO Človek a spoločnosť, sumarizuje a navrhuje metódy a efektívne postupy, ktoré by sa mali využívať pri sprostredkúvaní kľúčových konceptov socio-humanitného poznávania dieťaťu v primárnom vzdelávaní.
Čo sa stalo s prvoukou a vlastivedou? (Zuzana Danišková, Pedagogické rozhľady 5/2023)
Pri pohľade do nového ŠVP pre 1. a 2. cyklus si možno všimnúť, že sa v ňom už neobjavujú predmety prvouka a vlastiveda. Zuzana Danišková v článku pre Pedagogické rozhľady 5/2023 opisuje základné a zásadné zmeny, ktoré sa viažu k obom predmetom a novej podobe VO Človek a spoločnosť. Zároveň na príkladoch ilustruje, ako s novým ŠVP pracovať v 1. cykle.
Postupne zavádzané kurikulárne zmeny v základnom vzdelávaní sa výraznejšie dotknú aj výučby geografie. Spoluautor nových vzdelávacích štandardov pre geografiu (geografické vzdelávanie) a zároveň člen autorského tímu pre VO Človek a spoločnosť v článku opisuje dôvody a dôsledky týchto zmien.
Program inovačného vzdelávania sa zameriava na rozšírenie, prehĺbenie a inovovanie profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov pri implementovaní nových vzdelávacích štandardov VO Človek a spoločnosť v 1. a 2. cykle základného vzdelávania. Rozsah vzdelávania je spolu 50 hodín (z toho 36 hodín prezenčne). Program je určený pre zamestnancov škôl v zavádzaní nového štátneho vzdelávacieho programu (odkaz).
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.