Digitálne dobro – praktické aktivity k prevencii kyberšikanovania

Ilustračný obrázok - náhľad titulnej strany metodickej príručky Digitálne dobro

Metodická príručka Digitálne dobro – praktické aktivity k prevencii kyberšikanovania (OZ DigiQ, 2025) ponúka metodiky k témam prevencia kyberšikanovania, rešpektujúca komunikácia, prevencia nenávistných prejavov, online hry a mediálna gramotnosť.

Vytvorili ju mladí ľudia, prevažne stredoškoláci, v spolupráci s odborníkmi na jednotlivé témy. Na vytvorení vzdelávacích materiálov ku každej téme pracovali s odborným garantom vždy dvaja dobrovoľníci programu digiPEERS. Metodiky sa testovali na školách v rôznych mestách na Slovensku.

Témy, ktoré sú v príručke obsiahnuté pomáhajú predchádzať rizikám ubližovania v online prostredí. Žiaľ, tento jav je pre deti a mladých ľudí stále aktuálnou hrozbou. Spracované témy sú navzájom úzko prepojené.

Aby sme sa mohli cítiť v online svete bezpečne a správať zodpovedne, nestačí nám len vedieť perfektne overovať informácie, alebo vedieť citovať ústavu. Je dôležité poznať svoje práva, ale aj povinnosti, uvedomovať si možný dopad svojho konania na psychické a fyzické zdravie iných ľudí, poznať spôsoby, ako sa dá v rizikových situáciách brániť a s kým problém riešiť. A správať sa k sebe láskavo a s rešpektom aj v online prostredí.

Jednotlivé metodiky obsahujú teoretický úvod do problematiky, metodický list pre učiteľa, pracovný list pre žiaka a poster.

Revidovaná verzia príručky bola publikovaná vďaka podpore Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky.

Súvislosť so ŠVP (2023)

Rozvoj mediálnej gramotnosti, schopnosť orientovať a správať sa (aj) v digitálnom prostredí, je súčasťou nielen vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, ale aj prierezových gramotností, ako sú občianska a digitálna gramotnosť. Digitálny wellbeing zároveň úzkou súvisí s témami sociálnej a emocionálnej gramotnosti.  

Prostredníctvom aktivít v príručke Digitálne dobro je možné realizovať činnosti uvedené v obsahovom štandarde občianskeho komponentu VO Človek a spoločnosť pre 2. (tematický celok Mediálna gramotnosť) a 3. cyklus (tematický celok Kritický prístup k mediálnym obsahom). Konkrétne ide o nasledovné obsahové štandardy:

2. cyklus:

Rozpoznávanie prínosov a nebezpečenstva online sveta (hľadanie a sledovanie obsahu, chat, zasielanie údajov a i.).

Posúdenie pravdivosti/zavádzania reklamy na vybranom príklade. 

Identifikovanie dôveryhodných a nedôveryhodných zdrojov informácií. 

Vytvorenie odporúčaní a osobných  pravidiel  bezpečného  a  etického  správania sa v online prostredí a možnosti pomoci (pri vyhľadávaní obsahu, sledovaní obsahu, četovaní, zasielaní údajov, súkromie a intimita online a i.). 

3. cyklus:

Porovnávanie virtuálneho a reálneho sveta; vzťahov, ktoré si v nich vytvárame, vplyv sociálnych sietí na osobnosť človeka.  

Regulovanie vlastného správania v mediálnom prostredí  (sociálne  siete,  virtuálna realita, umelá inteligencia) vrátane objemu stráveného času. 

Analyzovanie protiprávneho konania, zásad a foriem pomoci v téme kybernetického obťažovania (šikana, zneužívanie, sexting, grooming). 

Rozpoznávanie vhodných a nevhodných obsahov v médiách a ich vplyv na sebaobraz a vzťahy (rasizmus, násilie, sexizmus a sexuálny obsah v mediálnom prostredí a ich vplyv na sebaobraz a vzťahy).

Ak máte záujem o metodickú príručku aj v tlačenej podobe, môžete ju od DigiQ získať bezplatne. Stačí vyplniť tento formulár

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?