Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Metodická príručka Digitálne dobro – praktické aktivity k prevencii kyberšikanovania (OZ DigiQ, 2025) ponúka metodiky k témam prevencia kyberšikanovania, rešpektujúca komunikácia, prevencia nenávistných prejavov, online hry a mediálna gramotnosť.
Vytvorili ju mladí ľudia, prevažne stredoškoláci, v spolupráci s odborníkmi na jednotlivé témy. Na vytvorení vzdelávacích materiálov ku každej téme pracovali s odborným garantom vždy dvaja dobrovoľníci programu digiPEERS. Metodiky sa testovali na školách v rôznych mestách na Slovensku.
Témy, ktoré sú v príručke obsiahnuté pomáhajú predchádzať rizikám ubližovania v online prostredí. Žiaľ, tento jav je pre deti a mladých ľudí stále aktuálnou hrozbou. Spracované témy sú navzájom úzko prepojené.
Aby sme sa mohli cítiť v online svete bezpečne a správať zodpovedne, nestačí nám len vedieť perfektne overovať informácie, alebo vedieť citovať ústavu. Je dôležité poznať svoje práva, ale aj povinnosti, uvedomovať si možný dopad svojho konania na psychické a fyzické zdravie iných ľudí, poznať spôsoby, ako sa dá v rizikových situáciách brániť a s kým problém riešiť. A správať sa k sebe láskavo a s rešpektom aj v online prostredí.
Jednotlivé metodiky obsahujú teoretický úvod do problematiky, metodický list pre učiteľa, pracovný list pre žiaka a poster.
Revidovaná verzia príručky bola publikovaná vďaka podpore Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky.
Rozvoj mediálnej gramotnosti, schopnosť orientovať a správať sa (aj) v digitálnom prostredí, je súčasťou nielen vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, ale aj prierezových gramotností, ako sú občianska a digitálna gramotnosť. Digitálny wellbeing zároveň úzkou súvisí s témami sociálnej a emocionálnej gramotnosti.
Prostredníctvom aktivít v príručke Digitálne dobro je možné realizovať činnosti uvedené v obsahovom štandarde občianskeho komponentu VO Človek a spoločnosť pre 2. (tematický celok Mediálna gramotnosť) a 3. cyklus (tematický celok Kritický prístup k mediálnym obsahom). Konkrétne ide o nasledovné obsahové štandardy:
2. cyklus:
Rozpoznávanie prínosov a nebezpečenstva online sveta (hľadanie a sledovanie obsahu, chat, zasielanie údajov a i.).
Posúdenie pravdivosti/zavádzania reklamy na vybranom príklade.
Identifikovanie dôveryhodných a nedôveryhodných zdrojov informácií.
Vytvorenie odporúčaní a osobných pravidiel bezpečného a etického správania sa v online prostredí a možnosti pomoci (pri vyhľadávaní obsahu, sledovaní obsahu, četovaní, zasielaní údajov, súkromie a intimita online a i.).
3. cyklus:
Porovnávanie virtuálneho a reálneho sveta; vzťahov, ktoré si v nich vytvárame, vplyv sociálnych sietí na osobnosť človeka.
Regulovanie vlastného správania v mediálnom prostredí (sociálne siete, virtuálna realita, umelá inteligencia) vrátane objemu stráveného času.
Analyzovanie protiprávneho konania, zásad a foriem pomoci v téme kybernetického obťažovania (šikana, zneužívanie, sexting, grooming).
Rozpoznávanie vhodných a nevhodných obsahov v médiách a ich vplyv na sebaobraz a vzťahy (rasizmus, násilie, sexizmus a sexuálny obsah v mediálnom prostredí a ich vplyv na sebaobraz a vzťahy).
Ak máte záujem o metodickú príručku aj v tlačenej podobe, môžete ju od DigiQ získať bezplatne. Stačí vyplniť tento formulár.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.