Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Matematické vzdelávanie na základných školách má primárne vytvárať príležitosti na kultiváciu matematických činností, založených na aktívnom získavaní skúseností, objavovaní, overovaní a zovšeobecňovaní v kontexte matematického obsahu. Integrácia matematických činností do vzdelávania vedie k rozvoju dôležitých vlastností a návykov mysle, akými sú vytrvalosť či presnosť, ale aj k rozvoju sociálnych kompetencií (spolupráca, komunikácia), sebarozvojových kompetencií a kritického myslenia.
Cieľom matematického vzdelávania je vytvoriť veku a schopnostiam primerané podmienky na dosiahnutie rozvinutej matematickej gramotnosti, ďalších doménových gramotností a prierezových spôsobilostí žiakov.
Matematická gramotnosť (zjednodušene) je súbor zručností, schopností a znalostí, ktoré umožňujú rozoznať matematickú podstatu problémov a riešiť ich pomocou matematiky. Matematicky gramotný jedinec disponuje kompetenciami, akými sú schopnosť komunikácie v matematike, schopnosť matematizácie, schopnosť používania vhodných reprezentácií, schopnosť logického uvažovania a argumentácie, schopnosť navrhnúť stratégiu riešenia problému, schopnosť používať symbolický matematický jazyk a schopnosť používať matematické nástroje pri riešení problémov.
Vo vzťahu k čitateľskej gramotnosti, ako jednej z prierezových gramotností, sa matematická gramotnosť prejavuje tým, že žiak vie čítať s porozumením texty slovných úloh.
Matematický obsah je členený na tri obsahové komponenty: Čísla a operácie s číslami; Závislosti, vzťahy a práca s údajmi; Geometria, ktoré sa ďalej delia na menšie tematické oblasti. Pre každú tematickú oblasť a každý cyklus sú definované pojmy (súbor matematických pojmov a ich vlastností), vzťahy (súbor väzieb medzi pojmami) a postupy (súbor návodov, algoritmov, metód riešenia problémov).
Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *
* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).
Videotutoriál stručne predstavuje vyučovací predmet matematika. Vysvetľuje ako čítať vzdelávacie štandardy (aké sú vzťahy medzi cieľmi, výkonovými a obsahovými štandardmi) a načrtáva postup tvorby učebných osnov pre 1. cyklus.
Program inovačného vzdelávania sa zameriava na rozšírenie, prehĺbenie a inovovanie profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov pri implementovaní nového vzdelávacieho štandardu z matematiky v 1. a 2. cykle vzdelávania. Vzdelávanie poskytne pedagogickým zamestnancom priestor na rozšírenie a prehĺbenie znalostí o kurikulárnych zmenách a priestor na získanie kompetencií potrebných pri zavádzaní nového vzdelávacieho štandardu do edukačnej praxe (odkaz).
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.