MATEMATIKA

Žiačka rieši príklad z geometrie

CHARAKTERISTIKA PREDMETU MATEMATIKA

Matematické vzdelávanie na základných školách má primárne vytvárať príležitosti na kultiváciu matematických činností, založených na aktívnom získavaní skúseností, objavovaní, overovaní a zovšeobecňovaní v kontexte matematického obsahu. Integrácia matematických činností do vzdelávania vedie k rozvoju dôležitých vlastností a návykov mysle, akými sú vytrvalosť či presnosť, ale aj k rozvoju sociálnych kompetencií (spolupráca, komunikácia), sebarozvojových kompetencií a kritického myslenia. 

Cieľom matematického vzdelávania je vytvoriť veku a schopnostiam primerané podmienky na dosiahnutie rozvinutej matematickej gramotnosti, ďalších doménových gramotností a prierezových spôsobilostí žiakov. 

Matematická gramotnosť (zjednodušene) je súbor zručností, schopností a znalostí, ktoré umožňujú rozoznať matematickú podstatu problémov a riešiť ich pomocou matematiky. Matematicky gramotný jedinec disponuje kompetenciami, akými sú schopnosť komunikácie v matematike, schopnosť matematizácie, schopnosť používania vhodných reprezentácií, schopnosť logického uvažovania a argumentácie, schopnosť navrhnúť stratégiu riešenia problému, schopnosť  používať symbolický matematický jazyk a schopnosť používať matematické  nástroje pri riešení problémov. 

Vo vzťahu k čitateľskej gramotnosti, ako jednej z prierezových gramotností, sa matematická gramotnosť prejavuje tým, že žiak vie čítať s porozumením texty slovných úloh. 

Matematický obsah je členený na tri obsahové komponenty: Čísla a operácie s číslami; Závislosti, vzťahy a práca s údajmi; Geometria, ktoré sa ďalej delia na menšie tematické oblasti. Pre každú tematickú  oblasť a každý cyklus sú definované pojmy (súbor matematických pojmov a ich vlastností), vzťahy (súbor väzieb medzi pojmami) a postupy (súbor návodov, algoritmov, metód riešenia problémov).

KOMPONENTY PREDMETU MATEMATIKA

Komponenty vyučovacieho predmetu matematika

RÁMCOVÝ UČEBNÝ PLÁN

RUP pre predmet matematika

VZDELÁVACIE ŠTANDARDY

Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *

* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).

Ilustračný obrázok - graf

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCA ZMENAMI
V PREDMETE MATEMATIKA

Sprievodca pomenúva zmeny vo vyučovacom predmete matematika
a zároveň vysvetľuje ako pracovať so vzdelávacími štandardmi matematiky pri tvorbe učebných osnov so zameraním na 1. cyklus.

VIDEOTUTORIÁL
K PREDMETU MATEMATIKA

Videotutoriál stručne predstavuje vyučovací predmet matematika. Vysvetľuje ako čítať vzdelávacie štandardy (aké sú vzťahy medzi cieľmi, výkonovými a obsahovými štandardmi) a načrtáva postup tvorby učebných osnov pre 1. cyklus.

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIE

Škola pre 21. storočie – zmeny vo vzdelávacej oblasti Matematika a informatika, vyučovací predmet matematika

Program inovačného vzdelávania sa zameriava na rozšírenie, prehĺbenie a inovovanie profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov pri implementovaní nového vzdelávacieho štandardu z matematiky v 1. a 2. cykle vzdelávania. Vzdelávanie poskytne pedagogickým zamestnancom priestor na rozšírenie a prehĺbenie znalostí o kurikulárnych zmenách a priestor na získanie kompetencií potrebných pri zavádzaní nového vzdelávacieho štandardu do edukačnej praxe (odkaz).

PRÍSPEVKY K MATEMATIKE

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?