Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
V rámci štátneho vzdelávacieho programu je občianska gramotnosť vymedzená ako samostatná prierezová gramotnosť. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť občiansku gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:
Občianska gramotnosť je v štátnom vzdelávacom programe detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:
Špecifikom občianskej gramotnosti je, že integruje tri zložky:
Vymedzenie občianskej gramotnosti sa opiera o európsky Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru a k nim pridružené deskriptory kompetencií pre demokratickú kultúru.
Dôležitosť občianskej gramotnosti je v štátnom vzdelávacom programe zdôraznená už v hlavných cieľoch základného vzdelávania. Jedným z nich je, aby každý žiak mal vybudovaný základný hodnotovo-kultúrny rámec svojej osobnosti, ktorý ho orientuje a sprevádza pri plánovaní a dosahovaní individuálnych životných cieľov, ako aj pri participácii na širších spoločenských, kultúrnych a globálnych aktivitách.
Občianska gramotnosť je logicky najviac prítomná vo VO Človek a spoločnosť,
v ktorej je oveľa väčší dôraz najmä na spôsobilosti byť aktívnym a participovať na pozitívnych zmenách vo svojich komunitách. Občianska gramotnosť sa však prirodzene rozvíja aj v ďalších vzdelávacích oblastiach.
Príkladom môže byť téma fairplay v telesnej výchove, aktívne vyjadrenie postojov cez umelecká diela vo výtvarnej výchove, etické aspekty v rozhodovaní pri kariérovej výchove vo VO Človek a svet práce, či zodpovedný a aktívny prístup k živému prostrediu ako súčasť obsahu VO Človek a príroda.
Občianska gramotnosť zároveň presahuje svojim cieľmi výrazne aj do iných prierezových gramotností. Príkladom môže byť aktuálna téma digitálneho občianstva, pri ktorej je najvýraznejší prienik s digitálnou gramotnosťou. Rada Európy vyhlásila rok 2025 Európskym rokom vzdelávania k digitálnemu občianstvu.
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.