V dnešnej dobe sú školy a učitelia zahltení množstvom dostupných zdrojov s príkladmi a návodmi, ako učiť lepšie, efektívnejšie a účinnejšie, aby žiaci skutočne napredovali a nielen aby v škole trávili značnú časť svojho života. Zorientovať sa v tom nie je vôbec jednoduché a prijímať rad-radom všetko, čo sa nám ponúka, aby sme si mohli vybrať to najlepšie, by bolo na niekoľko životov.
Učitelia sa v rámci svojho profesijného rozvoja zoznamujú s množstvom vyučovacích metód a foriem vzdelávania, ktoré ich motivujú, ale pri ich implementácii v triede môžu zažívať frustráciu. Ich žiaci buď nereagujú tak, ako očakávali, alebo ich metóda istý čas baví a potom nejavia záujem. To niektorých učiteľov núti vyhľadávať stále nové a nové aktivizujúce metódy, a keď ich už absolvovali mnoho, nastáva odmietanie alebo prehnané stotožnenie sa: „Ale toto ja už poznám a robím dávno.“ Učiteľ je presvedčený, že to tak naozaj je, pretože nerozumie rozdielu medzi tým, čo „dávno“ robí, a tým, v čom spočíva to „nové a účinné“ v tej-ktorej metóde. Zbieranie a skúšanie metód sa tak stáva cieľom, nie nástrojom na dosiahnutie cieľov vzdelávania. A to je základný kameň úrazu. Absentuje orientácia na cieľové vzdelávanie, ktoré je základom úspešného učenia sa.
Učitelia, ktorí sa stotožnili s tým, že nastavenie cieľa, výber vhodných metód na jeho dosiahnutie a k tomu kompatibilné hodnotenie a reflexia prinášajú nielen úspech, ale aj väčšiu aktivitu a radosť z učenia sa tak na strane žiaka, ako aj učiteľa, zažívajú skutočnú spokojnosť vo svojej profesii spolu so žiakmi. Učiteľ si týmto prístupom zároveň vytvára priestor na aktívne učenie sa, ktoré je základom efektívneho učenia sa.
Propagátor aktívneho učenia sa John Dewey zdôrazňoval, že učenie sa má byť založené na skúsenostiach a praktických aktivitách s dôrazom na reflektívne myslenie – schopnosť kriticky analyzovať a premýšľať o vlastných skúsenostiach. Žiaci zapojení do procesu učenia sa sa zamýšľajú nad vlastnými skúsenosťami a riešeniami problémov a tento proces si vyžaduje svoje podmienky aj dostatočný časový priestor.
Aktívne učenie sa je, zjednodušene povedané, všetko to, čo robí žiak v triede okrem pasívneho počúvania učiteľovho vysvetľovania. Väčší dôraz sa kladie na rozvoj zručností, menší na sprostredkovanie informácií a od žiakov sa požadujú vyššie myšlienkové operácie, ako analýza, syntéza, hodnotenie. Žiaci pritom nielen aktívne pracujú, ale súčasne rozmýšľajú nad tým, čo robia (Tomengová, 2012).
Efektívne zmeny možno zaznamenať, keď: