Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Vzdelávacia oblasť Zdravie a pohyb vytvára u žiaka priestor pre rozvoj pohybovej a zdravotnej gramotnosti, so zameraním sa na osvojenie vedomostí a zručností súvisiacich so zdravým spôsobom života, pohybovou a športovou aktivitou.
Zdravotná gramotnosť znamená dosiahnutie úrovne vedomostí, osobných zručností a sebadôvery pri prijímaní opatrení na zlepšenie osobného a komunitného zdravia zmenou osobného životného štýlu a životných podmienok. Zlepšením prístupu k informáciám o zdraví a ich schopnosti efektívne ich využívať je zdravotná gramotnosť rozhodujúca pre posilnenie postavenia starostlivosti o svoje zdravie.
Pod pohybovou gramotnosťou rozumieme zastrešujúci koncept, ktorý zachytáva vedomosti, zručnosti, porozumenie a hodnoty týkajúce sa prevzatia zodpovednosti za cieľavedomú pohybovú aktivitu a pohyb človeka v priebehu celého života, bez ohľadu na fyzické alebo psychologické obmedzenia. Žiaci porozumejú významu pohybovej a športovej aktivity pri upevňovaní telesného a duševného zdravia a spoznajú účinok vykonávaných cvičení na organizmus.
Vzdelávacia oblasť Zdravie a pohyb rozvíja sociálnu, emočnú, intelektuálnu ako i etickú stránku žiaka. Pri realizovaní obsahu vzdelávacej oblasti je dôležité rešpektovať individuálne dispozície žiakov v súlade so základnými princípmi inklúzie.
Významnou súčasťou je motivácia žiakov k dosiahnutiu individuálnych zlepšení svojej všeobecnej pohybovej výkonnosti, pri akceptovaní vlastných pohybových kompetencií a ich limitov.
Aktivity vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb realizované prostredníctvom vyučovacieho predmetu telesná a športová výchova, ako aj každodenné školské pohybové aktivity, kurzové formy výučby a výchovná činnosť v rámci školského klubu detí, sa realizujú v rámci konceptu aktívnej školy.
Dôležitým poslaním vzdelávacej oblasti je vytváranie pozitívneho vzťahu žiakov k pravidelnej pohybovej a športovej činnosti ako nevyhnutného základu aktívneho využívania voľného času.
Jedným z hlavných cieľov vzdelávacej oblasti je pochopiť význam pohybu ako esenciálnej súčasti každodenného života a jeho vplyv na duševné a telesné zdravie.
Súčasťou vzdelávacej oblasti je aj získavanie základných vedomostí a zručností pre zvládanie situácií ohrozenia bezpečnosti, zdravia a života v rámci praktických účelových cvičení.
Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *
* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).
Videotutoriál predstavuje vzdelávaciu oblasť. Vysvetľuje ako čítať vzdelávacie štandardy (aké sú vzťahy medzi cieľmi, výkonovými a obsahovými štandardmi), pomáha lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu a načrtáva postup tvorby učebných osnov pre 1. cyklus.
Program vzdelávania je zameraný na podporu pedagogických zamestnancov pri implementácii zmien vo vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb v súlade so Štátnym vzdelávacím programom pre základné vzdelávanie.
Kľúčovým prvkom programu je oboznámenie sa so zmenami vo vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb spôsobom štrukturácie a gradácie vzdelávacieho obsahu v komponentoch 1. a 2. vzdelávacieho cyklu.
Súčasťou programu je zoznámenie sa s aktuálnymi poznatkami a odporúčaniami z oblasti neuropedagogiky a neurodidaktiky. Program prezentuje postupy a stratégie vzdelávania s princípmi aktivizácie žiakov počas vyučovacieho procesu, spôsoby a formy hodnotenia s možnosťou ich aplikácie, ako aj vhodné využitie digitálnych technológií. (odkaz).
Absolvent vzdelávania získa kompetencie na implementáciu prístupov a dostupných technológií do vyučovania TSV a športovej prípravy. So zreteľom na vytvorenie celoživotného návyku k pohybovým aktivitám a motivácii žiakov k pohybu na hodinách, ale aj v ich voľnom čase, získa absolvent vzdelávania poznatky a praktické skúsenosti s využitím tradičného a netradičného náčinia a pohybových hier, pedagogickej diagnostiky a hodnotenia a sebahodnotenia žiakov (odkaz).
Program vzdelávania je určený pre PZ (nie s aprobáciou TSV), ktorí po absolvovaní programu získajú kompetencie potrebné na vedenie družstva Základného kurzu zjazdového lyžovania ako inštruktor lyžovania v základnej a strednej škole (odkaz).
Program je určený pre PZ (nie s aprobáciou TSV), ktorí po absolvovaní programu získajú kompetencie potrebné na vedenie družstva Plaveckého kurzu ako inštruktora plávania v materskej, základnej a strednej škole. Absolvent získa kompetencie plánovať harmonogram činností, projektovať obsah činností plaveckého výcviku, navrhnúť a didakticky spracovať edukačnú aktivitu zameranú na rozvoj vybraného prvku z techniky preberaných plaveckých spôsobov, hodnotiť priebeh realizácie výučbových činností a výsledky plaveckého výcviku (odkaz).
Vzdelávanie je určené pedagogickým a odborným zamestnancom. Účastníci kurzu majú príležitosť získať základné vedomosti, zručnosti a praktické skúsenosti v oblasti splavovania. Absolvent kurzu získa potrebné kompetencie na spoluprácu s vedením výcviku a kurzu splavovania na druhom stupni ZŠ a SŠ. Dokáže navrhovať edukačné aktivity zamerané na rozvoj koordinácie a pohybových zručností (odkaz).
Program vzdelávania je určený pre pedagogických zamestnancov s aprobáciou TŠV. Absolventi programu získajú kompetencie potrebné na vedenie a organizovanie výcviku a kurzu splavovania na druhom stupni ZŠ a SŠ. Prehĺbia si praktické a teoretické vedomosti v tejto oblasti, aby dokázali zodpovedne a spontánne plánovať a projektovať harmonogram činností na rozvoj koordinácie a pohybových zručností, reagovať a hodnotiť priebeh realizácie kurzu (odkaz).
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.