Zvedavosť nie je len detská hra — je to zdroj energie, motor poznania a kľúč k hlbšiemu porozumeniu sebe aj svetu. V detstve ju máme všetci, no v dospelosti sa často vytráca pod tlakom rýchlych odpovedí a rutiny. Ako ju v sebe a v žiakoch udržať živú? Ako ju pestovať, keď okolie kladie dôraz na výkon? A čo všetko nám môže priniesť, ak ju začneme brať vážne?
V epizóde podcastu Rozhovory Choices sa Ivan Ježík s hosťom Martinom Kurucom z Katedry pedagogiky Pedagogickej fakulty UK v Bratislave venovali fascinujúcemu sveta zvedavosti.
V rozhovore sa okrem iného dozviete:
Je zvedavosť vlastnosť alebo schopnosť?
Čo zvedavosť detí oslabuje a čo ju podporuje?
Prečo je dobre zvedavosť posilňovať aj v dospelosti?
Môže byť zvedavosť nástrojom empatie?
Ako môžem byť zvedavý sám na seba?
Čo radí Martin Kuruc rodičom pre rozvoj zvedavosti ich detí?
Kto je Martin Kuruc?
Začínal ako vychovávateľ v špeciálnom výchovnom zariadení pre chlapcov s poruchami učenia a správania. Po ukončení doktorandského štúdia pokračoval v štúdiu skupinovej psychoterapii na Karlovej Univerzite v Prahe.
Dnes pôsobí na Katedre pedagogiky, Pedagogickej fakulty UK v Bratislave ako spolugarant nových, inovovaných vzdelávacích programov pre učiteľov. Vo svojej výskumnej činnosti sa venuje téme motivácie k učeniu sa a úzko spolupracuje so školami združenia C. S. Lewisa.
Posledné tri roky pôsobil ako mentor učiteľov v RCPÚ v n.o. Indícia. Užšie spolupracuje s Nadáciou Pontis, Komenského Inštitútom n.o. Živica, n.o. Erudo a Impact Games. V pedagogickej činnosti sa posledné roky venuje inováciám v príprave budúcich učiteľov v predmetoch ako Zvedavé učenie alebo Učenie hrou.