Udalosti novembra 1989 nám aj v súčasnosti pripomínajú dôležitosť občianskej odvahy a túžby po slobode. Sme presvedčení, že učitelia a učiteľky sú vzorom pre svojich žiakov a žiačky, a ich úloha vo vzdelávaní o demokratických princípoch je kľúčová pre budovanie informovaných a aktívnych občanov a občianok.
Uvedomujeme si, že na rozvíjanie demokratických princípov u detí nemôžu učitelia a učiteľky zostať sami. Ministerstvo školstva preto pripravilo inšpiráciu na interaktívne a zážitkové aktivity, ktoré majú podporiť vyučovanie o témach spojených s Nežnou revolúciou. Aktivity sú určené pre žiakov a žiačky 3. cyklu základných škôl a stredných škôl.
Aktivity majú tiež za cieľ rozvíjať kľúčové zručnosti, ako je kritické myslenie, argumentácia či emocionálna a sociálna gramotnosť, a zároveň posilňovať hodnoty, ktoré Nežná revolúcia priniesla – demokraciu, slobodu a ľudské práva.
Všetky aktivity sú navrhnuté tak, aby ich učitelia a učiteľky mohli využiť v rámci nového štátneho vzdelávacieho programu vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť. Sú tiež vhodné pre pracovníkov a pracovníčky s mládežou, ktorí chcú posilňovať demokratické hodnoty a aktívne občianstvo u mladých ľudí.
Zároveň odporúčame, aby si učitelia a učiteľky prispôsobili aktivity pre konkrétne potreby ich triedy a detí. Aktivity majú slúžiť predovšetkým ako inšpirácia. Každá z aktivít obsahuje:
cieľ aktivity a cieľovú skupinu,
metódy a formy práce použité v aktivite,
postup aktivity,
otázky do reflexie
V aktivitách autori využili zážitkové a interaktívne metódy vzdelávania, ktoré pomáhajú žiakom a žiačkam lepšie si zapamätať učivo, rozvíjať rôzne zručnosti, a formovať hodnoty a postoje. Odporúčajú po aktivitách nevynechať reflexiu, pretože vďaka nej si žiaci a žiačky prepoja zážitok z aktivity so súčasným kontextom a s ich reálnymi skúsenosťami.
Stručný opis aktivít:
1. K pamiatkam slobody
Návšteva miest spojených s Nežnou revolúciou vedie žiakov khlbšiemu porozumeniu slobody a k diskusii o nej v skole aj doma.
2. Život v 80. rokoch
Žiaci cez dramatizáciu či tvorbu plagátu spoznávajú každodennýživot v totalite a porovnávajú ho s tým, čo dnes považujeme za samozrejmé.
3. Sila hesiel a piesní
Žiaci skúmajú heslá a piesne Nežnej revolúcie, diskutujú o ich význame. Spoznávajú, ako slová dokázali spojiť spoločnosť.
4. Demokracia v praxi
Žiaci diskutujú o slobode, politických systémoch a spoločnosti. Učia sa argumentovať, počúvať iných a obhajovať svoje názory s rešpektom a faktami.
5. Móda revolúcie
Počas tematického dňa žiaci skúmajú štýl 80. rokov. Rozprávajú sa s rodičmi či starými rodičmi o tom, ako oni prežívali toto obdobie.