Rada Európy vytvorila Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru (ďalej i Rámec), ktorý integruje predchádzajúce programy Rady Európy ako výchovu a vzdelávanie k ľudským právam, demokratickému občianstvu a interkultúrne vzdelávanie. Zámerom Rámca je, aby ho používali pedagógovia na všetkých úrovniach vzdelávania a vo všetkých typoch škôl, vrátane odborného vzdelávania a vzdelávania dospelých.
Jeho cieľom je pripraviť žiakov pre život aktívnych občanov v demokratickej spoločnosti a podporiť ich osobný rozvoj z pohľadu celoživotného vzdelávania. Rámec je nástrojom na tvorbu kurikula a jeho aplikáciu do výchovno-vzdelávacieho procesu. Z Rámca vychádza aj vymedzenie občianskej gramotnosti ako prierezovej gramotnosti v novom ŠVP z roku 2023.
Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru je tvorený tromi zväzkami:
Prvý zväzok ponúka niektoré dôležité upozornenia týkajúce sa používania Rámca, vysvetlenie pojmov a teoretické predpoklady, ktoré sú základom Rámca; opis modelu kompetencie pre demokratickú kultúru, ktorý následne uvádza úlohu deskriptorov. Model kompetencií pre demokratickú kultúru určil multidisciplinárny tím medzinárodných expertov na základe rozsiahleho výskumu a konzultácií. Obsahuje 20 kompetencií spolu s informáciami o vypracovaní modelu a jeho používaní. Kompetencie pre demokratickú kultúru sú rozdelené do štyroch oblastí – Hodnoty, Postoje, Schopnosti a Poznanie a kritické porozumenie.
Druhý zväzok sa zameriava na deskriptory. Deskriptory definujú ciele učenia sa a výkony pre jednotlivé kompetencie. Majú pomôcť pedagógom vytvárať situácie, ktoré im umožnia pozorovať správanie učiaceho sa vo vzťahu k danej kompetencii. Kompletný zoznam všetkých deskriptorov spolu pokrýva dvadsať kompetencií pre demokratickú kultúru – kľúčové aj doplňujúce. Deskriptory boli otestované učiteľmi na školách v šestnástich členských štátoch Rady Európy.
Tretí zväzok ponúka návod ako možno Rámec implementovať do vzdelávacích systémov. Pojednáva o použití modelu a deskriptorov v troch fázach plánovania vzdelávania v poradí, v akom by mali prebiehať: tvorba učebných osnov, didaktická príprava a návrh hodnotenia. Pozornosť je venovaná aj spôsobom, akými možno Rámec použiť vo vzdelávaní učiteľov a ako ho možno implementovať do výchovno-vzdelávacieho procesu na školách pomocou „celoškolského“ prístupu. Tento zväzok je nateraz k dispozícii len v anglickom jazyku.