V súčasnej dobe plnej rýchlych zmien je lákavé siahať po najnovších trendoch, technológiách a rýchlych riešeniach aj v školstve a vo vzdelávaní. Čo však v školách skutočne funguje? Čo robí školy kvalitnými a efektívnymi? Čo treba robiť, aby sa v nich žiaci nielen veľa naučili, ale aj dobre cítili?
Správa OECD Unlocking High-Quality Teaching prináša odporúčania, postupy a riešenia pre kvalitnejšie, na dôkazoch založené vzdelávanie (evidence-based). Ilustruje ich na overených príkladoch dobrej školskej praxe z rôznych štátov sveta, ktorými sa môžu inšpirovať aj školy na Slovensku.
Štúdie a metaštúdie, ktoré sú v správe čitateľsky prívetivo a zrozumiteľne vysvetlené, sa zameriavajú na viaceré aspekty vzdelávania. Ich zistenia majú potenciál priviesť nás k zamysleniu nad zaužívanými pedagogickými presvedčeniami a postupmi. Robíme to správne? Ako to robiť lepšie?
Učiteľské povolanie je zložité. Učitelia musia pracovať v živom prostredí, ktoré je často nepredvídateľné a niekedy chaotické – v triedach, kde majú žiaci rozličné potreby a schopnosti, kde sú obmedzené zdroje, málo času a každodenne sa objavujú nové výzvy. Potrebujú hlboké porozumenie obsahu toho, čo učia a zároveň ovládať rozmanité pedagogické stratégie a metódy pre efektívne učenie. Musia byť prispôsobiví, tvoriví a pohotovo reagovať. Učenie je veda, ale zároveň aj umenie a remeslo.
Porozumieť plnej komplexnosti učenia je kľúčové pre zlepšovanie vzdelávacích systémov. Táto správa OECD prepája poznatky expertov o kvalitnom vyučovaní s príkladmi z viac než 150 škôl, kde sa tieto poznatky realizujú v praxi. Prácu ďalej obohatilo 50 krajín a organizácií v rámci siete Schools+ Network, ktoré prinášajú rozmanité pohľady z oblasti politiky, škôl a výskumu.
Správa sa zameriava na 5 cieľov kvalitného vyučovania a 20 vyučovacích praktík, ktoré učitelia využívajú na ich dosiahnutie. Tieto praktiky sú relevantné naprieč vekovými kategóriami, predmetmi, kontextmi a pedagogickými prístupmi. Hoci je vyučovanie dynamickým celkom, ktorý nemožno zredukovať na jednotlivé praktiky, podrobné preskúmanie každej z nich umožňuje lepšie porozumieť ich komplexnej realizácii:
1. Zabezpečenie kognitívneho zapojenia
Kognitívne zapojenie spočíva vo vytváraní podmienok, aby žiaci vyvinuli dostatočné a udržateľné úsilie na porozumenie komplexnejšej témy alebo riešenie náročného, neštruktúrovaného problému. Učitelia to dosahujú primeranou úrovňou výzvy, zakotvením učiva do zmysluplného kontextu a prepojením s reálnym svetom, sprostredkovaním autentických skúseností, využívaním rôznych prístupov a reprezentácií a podporou metakognície žiakov. Kognitívne zapojenie je často ťažko pozorovateľné a učitelia musia premyslene zvažovať, kde sa žiaci nachádzajú vo svojom učení, a zároveň voliť vhodnú náročnosť učebných úloh. Podľa toho flexibilne prispôsobujú svoju rolu – buď budujú oporu, alebo rozvíjajú žiacke myslenie – pričom zároveň vedome podporujú schopnosť žiakov reflektovať a riadiť vlastné učenie.
2. Výber kvalitného učebného obsahu
Vzdelávací obsah v jednotlivých vyučovacích predmetoch by mal rozvíjať hlbšie porozumenie – od kľúčových pojmov a zručností až po schopnosť ich kriticky a prakticky uplatňovať. Učitelia obsah podávajú premysleným výkladom, príkladmi, prepojeniami v rámci a naprieč predmetmi a skúmaním samotnej podstaty daného odboru. Kvalitná práca so vzdelávacím obsahom si vyžaduje pohľad dozadu – na predchádzajúce vedomosti žiakov, aby sa mohli budovať stabilné základy, ale aj pohľad dopredu – na prehlbovanie budúcich prepojení a vzorcov.
3. Poskytovanie sociálno-emocionálnej podpory
Sociálno-emocionálna podpora sa zameriava na vytváranie podporného školského prostredia a pozitívnych vzťahov, ktoré podporujú učenie. Zároveň však ide aj o rozvoj sociálno-emocionálnych kompetencií žiakov – učitelia ich cielene rozvíjajú a poskytujú priestor na ich aktívne precvičovanie. Hoci ide o relatívne novú oblasť, jej komplexnosť spočíva najmä v nárokoch na učiteľa a v jeho schopnosť rozvíjať tieto kompetencie u žiakov.
4. Podpora interakcií v triede
Učitelia podporujú kvalitné interakcie prostredníctvom kladenia otázok, skupinovej práce či diskusií. Výzvou je vytvoriť jasné rutiny, vyvážiť aktivitu učiteľa a žiakov a zabezpečiť spravodlivé a inkluzívne prostredie pre všetkých.
5. Využívanie formatívneho hodnotenia
Formatívne hodnotenie a spätná väzba sú nepretržitým procesom, v ktorom učitelia sledujú pokrok žiakov, stanovujú ciele, diagnostikujú učenie, poskytujú spätnú väzbu a prispôsobujú sa mysleniu žiakov. Učitelia musia citlivo zvažovať načasovanie jednotlivých postupov, reagovať na individuálne potreby vo veľkých a rozmanitých triedach a zároveň podporovať autonómiu žiakov v ich vlastnom učení.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Používame cookies Súbory cookie a ďalšie technológie sledovania používame na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania našich webových stránok, na to, aby sme vám zobrazovali prispôsobený obsah a cielené reklamy, na analýzu návštevnosti našich webových stránok a na pochopenie toho, odkiaľ naši návštevníci prichádzajú.
Súbory cookie sú veľmi malé textové súbory, ktoré sa ukladajú do vášho počítača pri návšteve webovej stránky. Súbory cookie používame na rôzne účely a na zlepšenie vášho online zážitku z našej webovej stránky (napríklad na zapamätanie prihlasovacích údajov vášho účtu).
Môžete zmeniť svoje predvoľby a odmietnuť určité typy súborov cookie, ktoré sa majú ukladať vo vašom počítači pri prehliadaní našich webových stránok. Môžete tiež odstrániť všetky súbory cookie, ktoré sú už uložené vo vašom počítači, ale nezabudnite, že vymazanie súborov cookie vám môže zabrániť v používaní častí našej webovej stránky.
Tieto súbory cookie sú nevyhnutné na to, aby sme vám mohli poskytovať služby dostupné prostredníctvom našej webovej stránky a aby ste mohli používať určité funkcie našej webovej stránky.
Bez týchto súborov cookie vám nemôžeme poskytnúť určité služby na našom webe.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Tieto súbory cookie sa používajú na to, aby vám poskytli osobnejšie prostredie na našej webovej stránke, a na zapamätanie si rozhodnutí, ktoré urobíte pri používaní našej webovej stránky.
Napríklad môžeme použiť funkčné cookies na zapamätanie vašich jazykových preferencií alebo na zapamätanie vašich prihlasovacích údajov.
Tieto súbory cookie sa používajú na zobrazovanie reklám, ktoré by vás mohli pravdepodobne zaujímať na základe vašich zvykov pri prehliadaní.
Tieto súbory cookie, ktoré slúžia pre náš obsah a/alebo poskytovateľov reklám, môžu kombinovať informácie zhromaždené z našej webovej stránky s ďalšími informáciami, ktoré nezávisle zhromaždili, týkajúce sa aktivít vášho webového prehliadača v rámci ich siete webových stránok.
Ak sa rozhodnete odstrániť alebo zakázať tieto súbory cookie pre zacielenie alebo reklamu, stále sa vám budú zobrazovať reklamy, ktoré však pre vás nemusia byť relevantné.