Dátum zápisu: 17.6.2025
Doba zápisu: 5 rokov
Emocionálny kompas je bezplatný preventívny program na systematický rozvoj sociálnych a emocionálnych zručností detí a učiteľov v súlade s novým ŠVP. Ponúka metodiky pre všetky ročníky od predškolákov po 9. ročník ZŠ a tréningy pre učiteľov a učiteľky, ktoré pomáhajú budovať bezpečné a podporné prostredie v triede.
Vychádza z medzinárodnej dobrej praxe, výskumov svetových univerzít a praxe slovenských škôl a reaguje na potrebu posilnenia duševného zdravia. Vďaka škálovateľnému modelu je dostupný pre stovky tried a prispieva k celospoločenskej zmene. V programe je zapojených už viac ako 130 škôl po celom Slovensku.
Názov: EMTEGRA
Sídlo: Antona Prídavka 4, Prešov 08001
Identifikačné číslo organizácie (IČO): 54364728
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Anna Viľchová
Webová stránka: www.emocionalnykompas.sk
Druh inovácie
inovatívne preventívne a rozvojové programy
Stupeň vzdelania
predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia
materská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium
Oblasť vzdelávania
Charakter, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí
Inovácia Emocionálny kompas je určená pre deti a žiakov od predškolského veku po 9. ročník základnej školy. Obsah a forma programu sú prispôsobené jednotlivým vývinovým štádiám – od hravých a názorných aktivít pre predškolákov, cez rozvoj základných emocionálnych a sociálnych zručností u mladších školákov, až po komplexnejšie témy sebarozvoja, vzťahov, identity a duševného zdravia pre starších žiakov na 2. stupni.
Program je navrhnutý tak, aby ho mohli využívať všetky deti v bežnom školskom prostredí – bez ohľadu na ich výkonnostné, jazykové či sociálne zázemie. Metodiky sú inkluzívne a zrozumiteľné, testované v praxi v rôznych typoch škôl (mestské, vidiecke, zmiešané triedy, školy s vysokým podielom detí zo sociálne znevýhodneného prostredia).
Inovácia je teda vhodná pre heterogénne skupiny žiakov, v ktorých sa kladie dôraz na rozvoj sociálnych väzieb, pozitívny prístup k rozmanitosti a podporu emocionálneho bezpečia. Cieľová skupina sa teda neobmedzuje len na „štandardného žiaka“, ale aktívne reflektuje diverzitu slovenských tried a vytvára podmienky pre rovný prístup ku kvalitnému rozvoju sociálno-emocionálnych zručností pre všetky deti.
Emocionálny kompas predstavuje systematický, vedecky podložený program na rozvoj sociálnych a emocionálnych zručností detí, učiteľov a školských komunít. Inovácia vychádza z princípov črtovej emocionálnej inteligencie a postupného modelu budovania sociálnych a emocionálnych zručností Jonesa a Bouffarda. Program bol budovaný a overovaný tzv. „lean-impact“ prístupom priamo v prostredí slovenských škôl a v spolupráci s odbornou garantkou, odborníčkami na detskú psychológiu, psychologické bezpečie a zážitkové vzdelávanie.
Kľúčovou inováciou je ucelený systém metodických príručiek pre každý ročník ZŠ (od predškolákov po 9. ročník), a výsledné dlhodobé a kontinuálne budovanie sociálnych a emocionálnych zručností v súlade s inovovaným štátnym vzdelávacím programom. Program obsahuje online tréningy pre posilnenie zručností učiteľov a učiteliek v oblasti práce s emóciami, tvorby bezpečného prostredia v triede a sociálnych zručností a taktiež pracovné listy pre spoluprácu s rodinami detí, čím sa maximalizuje dopad na duševné zdravie a atmosféru v triedach.
Na seba nadväzujúce metodiky programu obsahujú pripravené aktivity na celý školský rok, zoradené do kapitol podľa tematických celkov (napr. práca s emóciami, spolupráca, láskavosť, riešenie konfliktov a pod.). Učiteľ/učiteľka ich môže priamo realizovať bez ďalšej časovej prípravy. Aktivity sú zároveň podporené reflexiami pre učiteľov, ktoré im pomáhajú rozvíjať vlastné zručnosti v oblasti práce s emóciami a podporujú ich duševné zdravie. Metodiky sú tvorené tak, aby reflektovali najnovšie poznatky z oblasti vývinovej psychológie a neurovied a zároveň boli inkluzívne voči rôznym skupinám žiakov – vrátane detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, detí s iným materinským jazykom či detí so skúsenosťou s traumou.
Ďalšou inováciou je dôraz na rozvoj učiteľov ako kľúčových nositeľov zmeny. Tréningy pre pedagógov sú postavené na neuropsychologickom princípe koregulácie – teda na tom, že učiteľ, ktorý vie bezpečne pracovať so svojimi emóciami, dokáže lepšie vytvoriť podporné prostredie pre deti. Výsledkom je zlepšenie vzťahov v triede, zníženie stresu u učiteľov, aj zvýšenie miery láskavosti a spolupráce medzi žiakmi.
Inovatívnym je taktiež spôsob škálovania programu, v rámci ktorého bola vytvorená webová platforma, ktorá umožňuje udržateľné rozširovanie programu na nové školy bez nutnosti fyzickej prítomnosti lektorov. Učitelia a učiteľky tak majú neustály prístup k metodikám, webinárom aj nástrojom na meranie dopadu. Vďaka tomu je možné program implementovať v stovkách tried ročne a poskytnúť podporu školám v rôznych regiónoch Slovenska.
Cieľom inovácie je:
Inovácia prináša ucelený, komplexný a ľahko použiteľný nástroj, ktorým možno napĺňať prierezové kompetencie nového ŠVP v oblasti sociálna a emocionálna gramotnosť a charakter, odporúčania Národného programu duševného zdravia a zároveň Podpornú úroveň 1. stupňa v rámci aktuálneho Systému poradenstva a prevencie.
Emocionálny kompas cieli na rozvoj kľúčových kompetencií žiakov, pedagogických aj odborných zamestnancov, ktoré sú nevyhnutné pre ich duševnú pohodu, úspešné fungovanie v kolektíve, zvládanie náročných situácií a pripravenosť na výzvy dnešného sveta. Zároveň pomáha napĺňať ciele štátneho vzdelávacieho programu v oblasti sociálnej a emocionálnej gramotnosti a charakteru.
Kompetencie dieťaťa a žiaka, na ktoré sa program zameriava:
Emocionálne kompetencie:
Sociálne kompetencie:
Komunikačné zručnosti:
Sebarozvojové zručnosti:
Charakterové zručnosti:
Kompetencie pedagogických a odborných zamestnancov:
Kompetencie v oblasti psychohygieny a duševného zdravia:
Kompetencie v oblasti bezpečnej a rešpektujúcej komunikácie:
Pedagogické zručnosti:
Možnosti zaradenia inovácie do výchovno-vzdelávacieho procesu:
Program Emocionálny kompas je navrhnutý ako flexibilný nástroj, ktorý možno zaradiť do viacerých foriem školského života a výučby:
Disponibilné alebo triednické hodiny – ako samostatný predmet zameraný na rozvoj sociálnych a emocionálnych zručností.
Ranné kruhy – na pravidelnú prácu so skupinovou dynamikou, prevenciu konfliktov a posilnenie bezpečia.
Inovácia je prispôsobená tak, aby bola časovo nenáročná, ľahko použiteľná, prakticky zameraná a dostupná učiteľom bez špeciálneho zaškolenia, zároveň však umožňuje rozvoj pedagogických kompetencií prostredníctvom tréningov a metodickej podpory.
Vďaka tejto všestrannosti je program vhodný pre školy rôznych veľkostí, regiónov aj typov žiakov – vrátane škôl s vysokým podielom detí zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Spôsob zavádzania inovácie
Na to, aby pedagogický zamestnanec, škola alebo školské zariadenie mohli efektívne využívať inováciu Emocionálny kompas a dosiahnuť jej cieľové výstupy, je potrebné absolvovať niekoľko jednoduchých krokov, ktoré sú plne prístupné a realizovateľné v rámci bežného školského prostredia bez nutnosti investícií zo strany školy:
Registrácia do programu:
Pedagogický zamestnanec (typicky triedny učiteľ/učiteľka) sa bezplatne zaregistruje prostredníctvom online portálu na stránke www.emocionalnykompas.sk, kde získa prístup k metodickým príručkám, webinárom a nástrojom podpory. Registrácia je jednoduchá a slúži aj na zabezpečenie anonymného zberu dát pre meranie dopadu.
Oboznámenie sa s metodikou a prípravnými materiálmi:
Učiteľ/učiteľka sa zúčastní (asynchrónne) úvodného online webinárov a preštuduje si metodiku pre svoj ročník, ktoré sú súčasťou platformy.
Zaradenie aktivít do rozvrhu:
Program sa integruje do výchovno-vzdelávacieho procesu formou pravidelných lekcií v ranných kruhoch, triednických alebo disponibilných hodinách. Odporúčaná frekvencia je pre 1. a 2. cyklus 2×15 minútový ranný kruh a 1×45 minútová triedna komunita týždenne, pre 3. cyklus 1×45 minútová triedna komunita týždenne.
Pravidelná realizácia aktivít:
Učiteľ/ka pracuje s deťmi podľa pripravených tematických celkov a aktivít v metodike, ktoré nevyžadujú zložitú prípravu. Každá aktivita obsahuje jasný cieľ, popis postupu, pomôcky a reflexiu.
Využívanie doplnkových nástrojov:
Súčasťou programu sú aj témy na doma a pracovné listy pre deti a rodičov, dostupné v štyroch jazykových mutáciách (SK, UA, MA, RO).
Meranie dopadu a reflexia:
Pedagogický zamestnanec na začiatku a konci školského roka vypĺňa observačný hárok (online), ktorým sleduje rozvoj vybraných zručností u detí. Výsledky slúžia na sledovanie dopadu a ďalšie zlepšovanie metodík.
Realizáciu programu a sprístupnenie všetkých materiálov a podpory zabezpečuje občianske združenie EMTEGRA. Zároveň zabezpečuje priebežnú aktualizáciu a dopĺňanie obsahu a zber dát pre účely hodnotenia dopadu.
Zavedenie inovácie je navrhnuté ako časovo a organizačne nenáročné, pričom je možné ho realizovať plne samostatne školou, bez nutnosti externej facilitácie, s možnosťou dobrovoľného rozšírenia o ďalšie formy podpory.
Personálne zabezpečenie
Inováciu Emocionálny kompas môžu zavádzať triedni učitelia a učiteľky, v prípade potreby za asistencie členov/členiek školského podporného tímu. Zavádzanie nevyžaduje žiadne špeciálne odborné osvedčenie alebo akreditované vzdelávanie, keďže metodiky sú navrhnuté tak, aby boli okamžite použiteľné aj bez predchádzajúceho zaškolenia.
Pre rozšírenie kompetencií je pred prácou s metodikou nutné absolvovať bezplatné online webináre, ktoré poskytuje občianske združenie EMTEGRA po registrácii na online platformu. Webináre sú:
Priestorové zabezpečenie
Na realizáciu programu nie sú potrebné žiadne špeciálne priestory. Všetky aktivity je možné realizovať v bežnej triede. Niektoré aktivity možno realizovať aj vonku alebo v telocvični, no nie je to podmienkou.
Materiálno-technické zabezpečenie
Na zavedenie programu je potrebné minimálne materiálno-technické zabezpečenie. Základné potreby sú:
Metodická príručka Emocionálneho kompasu pre daný ročník – vo formáte PDF dostupná bezplatne na portáli po registrácii.
Bežné školské pomôcky, ako sú papier, fixky, nožnice, pastelky (využívajú sa pri tvorivých a reflexívnych aktivitách).
Počítač s pripojením na internet a projektorom – pre učiteľa/učiteľku na prácu s online obsahom.
Všetky didaktické materiály, pracovné listy a pod. sú bezplatne poskytované prostredníctvom platformy Učiteľský portál po registrácii na www.emocionalnykompas.sk.
Iné požiadavky a kroky
Na zavedenie inovácie nie je potrebná žiadna zmena právnych predpisov. Program Emocionálny kompas je plne v súlade s novým štátnym vzdelávacím programom a priamo napĺňa ciele prierezovej gramotnosti Sociálna a emocionálna gramotnosť, ktorá je súčasťou kurikulárnej reformy. Odporúčanou dobrou praxou je však vyhradený časový rámec na realizáciu aktivít v rozvrhu školy (napr. disponibilné hodiny, triednické hodiny, ranné kruhy a pod.).
Zavedenie a realizácia inovácie nevyžaduje žiadne finančné výdavky zo strany školy. Všetky potrebné materiály a metodiky sú dostupné bezplatne po registrácii.
nováciu používa
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe
Inovácia Emocionálny kompas bola od roku 2021 pilotovaná, testovaná a následne postupne zavádzaná v prostredí slovenských základných škôl. Počas troch rokov implementácie boli získané systematické dáta z terénu, ktoré potvrdzujú jej účinnosť, praktickú použiteľnosť a pozitívny dopad na žiakov aj pedagógov.
Konkrétne výstupy a výsledky inovácie v praxi:
V školskom roku 2023/2024 bolo do programu zapojených 120 učiteľov a vyše 2600 žiakov a žiačok po celom Slovensku.
96 % učiteľov uviedlo, že program pomohol žiakom prejavovať viac láskavosti.
92 % učiteľov potvrdilo, že žiaci sa naučili lepšie pomenovať svoje emócie.
Pozorovateľné zlepšenie žiackych zručností podľa observačných hárkov:
Zlepšenie klímy v triede a bezpečia: Učitelia hlásili citeľné zmeny v atmosfére v triede, väčší pocit pohody a zníženie výskytu konfliktných situácií. Až 93 % učiteľov uviedlo, že im program pomohol zvládať náročné situácie a zlepšil ich pocit v triede.
Spôsob testovania a hodnotenia:
Výsledky boli získané kombináciou focusových skupín, online spätnej väzby a observačných hárkov pred a po realizácii programu.
Na 2. stupni bol pilotne využitý nástroj Panorama SEL Survey na zber spätnej väzby od samotných žiakov.
Program dlhodobo spolupracuje s odborníkmi na psychologické bezpečie, vývinovú psychológiu a hodnotenie dopadu.
Škála zapojenia a lídri v praxi:
V priebehu rokov 2021–2024 sa do programu zapojilo viac ako 130 základných škôl s reprezentatívnym zastúpením vidieckych škôl, mestských škôl a škôl s vysokým počtom detí zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Kompletný zoznam aktuálne zapojených škôl je dostupný na stránke programu: emocionalnykompas.sk/kde-posobime/
V praxi sa ako mimoriadne aktívne a inšpiratívne ukazujú triedne kolektívy, ktoré s programom pracujú pravidelne, reflektívne a zapájajú aj rodičov.
Dlhodobý vplyv:
Program prispieva k budovaniu tzv. školského ekosystému podpory duševného zdravia, v ktorom sa učitelia necítia osamelo pri riešení vzťahových či emocionálnych výziev v triedach. Vďaka prepojeniu s rodinou a možnosti škálovania program zvyšuje pripravenosť škôl napĺňať ciele nového ŠVP v oblasti emocionálnej a sociálnej gramotnosti.
Konkrétne príklady dopadov a aplikácie Emocionálneho kompasu v triedach sú spracované aj vo forme blogov:
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.