V dnešnej dobe žijeme čoraz viac v online svete. Deti a mladí ľudia trávia von menej času, ako ich rovesníci v minulosti. Vytráca sa pocit ukotvenia v priestore a komunite. Čoraz častejšie sa učitelia stretávajú s tým, že deti dostatočne nepoznajú svoje blízke okolie. Schopnosť spomaliť sa a pozorne vnímať vnemy, ktoré nám poskytuje krajina, je takisto oslabenou.
Ako je deťom a mladým ľudom možné sprostredkovať kontakt s priestorom, ktorý ich obklopuje a zároveň v nich rozvíjať citlivosť a vnímavosť voči nemu? Pomôcť môže využívanie prvkov tzv. miestne zakotveného učenia.
To v sebe zahŕňa nielen učenie sa o mieste, ale aj učenie sa v mieste a rozvíjanie osobného vzťahu k nemu. Buduje a využíva partnerstvá v komunite, je spojené s riešením miestnych problémov a participáciou, je pre žiakov relevantným a vyznačuje sa využívaním medzipredmetových vzťahov.
Existuje viacero metodík, námetov aktivít a vzdelávacích programov, ktoré sú v súlade s vyššie uvedenou definíciou. Patria medzi ne aj karty s aktivitami pre žiakov, ktoré vytvoril Pilíř – český časopis o krajine, mestách a domoch, ktorý sa zameriava na zvyšovanie citlivosti a vnímavosti k zastavanému prostrediu.
Náhľad na jednu z kariet
Spolu 21 kariet ponúka žiakom množstvo úloh a otázok k zamysleniu sa nad okolitým (mestským) priestorom a ich vzťahu k nemu. Niektoré karty sú využiteľné už v 1. cykle, iné si nájdu uplatnenie až vo vyšších cykloch a na strednej škole. K zamysleniu a skúmaniu však podnietia aj dospelých.
Na webstránke časopisu Pilíř sú na stiahnutie k dispozícii aj ďalšie metodiky a vzdelávacie aktivity zamerané na krajinu, urbanizmus a architektúru.