Kde žijeme – praktické aktivity na spoznávanie miestnej komunity a rozvoj občianskej angažovanosti

Metodická príručka Kde žijeme (OZ Pangea, 2008) ponúka detailne spracovaný trojdňový výchovno-vzdelávací program, ktorý pozostáva zo série nadväzujúcich aktivít určených pre deti vo veku od 9 do 15 rokov (2. a 3. cyklus).

Cieľom programu je formovať aktívneho občana, ktorý je vnímavý voči svojmu okoliu a usiluje sa o zlepšovanie životného prostredia v miestnej komunite.

Metodicky opísané aktivity na seba nadväzujú, preto je ideálne realizovať ich počas niekoľkých po sebe nasledujúcich dní alebo v rámci tematických dní s časovým rozostupom. Aktivity je však možné využiť aj samostatne – napríklad pri napĺňaní cieľov a výkonových štandardov vzdelávacej oblasti človek a spoločnosť, v ktorej sa rozvíja environmentálna aj občianska gramotnosť žiakov.

Vo vzdelávacej oblasti človek a spoločnosť sa aktivitami programu Kde žijeme napĺňajú najmä tieto ciele a výkonové štandardy:

3. cyklus:

2. cieľ: Vyberať, navrhnúť a uplatniť metódy a postupy získavania, analýzy a interpretácie informácií vedúce k riešeniu rôznych úloh, výziev a problémov. 

10. cieľ: Participovať na prospešných aktivitách na rôznej úrovni, aplikovať stratégie aktívneho občianstva a spoluzodpovednosti –  výkonové štandardy: aplikovať stratégie aktívneho občianstva za účelom pozitívnej zmeny / navrhnúť, realizovať a vyhodnotiť primerane náročný dobrovoľnícky projekt. 

2. cyklus

10. cieľ: Aktívne sa angažovať v aktivitách na skvalitnenie fungovania školy a/alebo obce. – výkonový štandard: v spolupráci s druhými navrhnúť a uskutočniť aktivitu na riešenie vybraného problému vo svojom okolí alebo aktivitu na pomoc druhým pre podporu solidarity a spoločného dobra. 

Ilustračný obrázok vytvorený pomocou nástroja umelej inteligencie Sora
Ilustračný obrázok vytvorený pomocou nástroja umelej inteligencie Sora

Príručka je rozdelená do šiestich podkapitol, z ktorých každá obsahuje viacero aktivít. Každá podkapitola prináša teoretický úvod do problematiky, zoznam potrebných pomôcok, opis priebehu aktivity a metodické pokyny pre učiteľov a učiteľky. Uvedená je aj odporúčaná dĺžka trvania aktivít. V závere príručky sa nachádzajú prílohy, ktoré je možné vytlačiť a priamo použiť pri práci so žiakmi.

Cieľom výchovno-vzdelávacieho programu Kde žijeme je, aby žiaci dokázali participatívne navrhnúť konkrétny projekt na zlepšenie života v miestnej komunite. Takto koncipované projektové vyučovanie zároveň rozvíja ich komunikačné, organizačné a sociálne zručnosti.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?