Spolupráca v školskom prostredí

Ilustračný obrázok: náhľad titulnej strany publikácie Spolupráca v školskom prostredí

Chcete u žiakov budovať zdravé vzťahy a rozvíjať efektívnu spoluprácu v triede? Publikácia Spolupráca v školskom prostredí od organizácie Človek v ohrození ponúka praktické rady, overené techniky kooperatívneho učenia a inšpirácie z praxe, ktoré môžete využiť na vyučovacích hodinách aj mimo nich. 

Zavedenie kooperatívneho prístupu prináša množstvo výhod. V priaznivej atmosfére dosahujú žiaci a žiačky lepšie študijné výsledky a budujú si zdravšie vzájomné vzťahy. Navyše sa osobnostne rozvíjajú komplexnejšie, ako keď medzi sebou súťažia, alebo sa starajú iba o svoj vlastný prospech.

Vďaka rozvíjaniu spolupráce v triede, umožňujeme žiakom:

Keďže spolupráca je dynamická, nepredvídateľná a predstavuje intelektuálnu výzvu, komplexne aktivuje ľudské poznávacie funkcie. Presahuje mechanické kognitívne procesy a zapája tie vyššie (podľa Bloomovej taxonómie poznávacích cieľov). Tie zahŕňajú napríklad analytické a syntetické myslenie alebo schopnosť evaluácie, ktoré sú potrebné pre rozvoj kritického myslenia.

Koncept kooperatívneho učenia efektívne dopĺňa a v niektorých prípadoch dokonca nahrádza frontálny štýl výučby. Pozornosť sa z učiteľskej roly presúva na prácu v menších či väčších skupinách, kde majú jednotlivci viac príležitostí, aby sa prejavili a získali od ostatných podrobnú spätnú väzbu na svoju prácu. Vďaka tomu si budujú zdravé sebavedomie, zodpovedný prístup a vnútornú motiváciu k sebarozvoju.

Výchova k spolupráci v škole využíva skupinovú prácu na maximalizovanie učenia všetkých, ktorí sa do nej zapoja. V konečnom dôsledku teda slúži nielen na komplexnejší rozvoj jednotlivcov, ale aj celého kolektívu, pretože ide o efektívny nástroj na podporu prosociálneho a inkluzívneho správania. Školám, ktoré vnášajú do vzdelávacieho procesu spoluprácu, sa úspešne darí vytvárať priestor, kde sa žiaci a žiačky so špeciálnymi potrebami môžu rovnocenne zapájať, a kde sa zároveň redukujú nežiaduce patologické javy (záškoláctvo, predčasný odchod zo školy, šikana).

Publikácia nie je obsiahla ani vyčerpávajúca, stručne pokrýva nasledovné témy súvisiace so spoluprácou v školskom prostredí:

  • Prečo podporovať spoluprácu vo vzdelávaní
  • Čo je spolupráca
  • Učiteľská rola v kooperatívnom učení
  • Elementy podporujúce spoluprácu v škole
  • Elementy podporujúce spoluprácu na hodinách
  • Skúsenosti z praxe: Tipy na zvládanie náročných situácií v triede
  • Ďalšie inšpirácie na kooperatívne učenie 

Publikáciu si môžete bezplatne objednať v tlačenej verzii alebo v online verzii prostredníctvom objednávacieho formulára.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?