![Ilustračný obrázok: Olympiáda kritického myslenia](https://ucime.vzdelavanie21.sk/wp-content/uploads/2024/10/okm-2-1388x1600.jpg)
Hlavným cieľom zmeny obsahu vzdelávania je, aby sa vzdelávanie v našich základných školách prispôsobilo potrebám 21. storočia, teda súčasnej aj budúcej spoločnosti a najmä súčasnej generácii detí. S tým je spojený aj dôraz na rozvíjanie kritického myslenia a mäkkých zručností žiakov ako sú schopnosť riešiť problémy, spracovávať informácie, pracovať v tíme, argumentovať a klásť otázky, preberať iniciatívu a zodpovednosť. Žiaci by mali byť schopní porozumieť a analyzovať rôzne perspektívy a kriticky vyhodnotiť súčasné globálne a medzikultúrne otázky.
Kritické myslenie, schopnosť správnej argumentácie a obsahy na rozvoj mediálnej gramotnosti sa vyskytujú opakovane naprieč vzdelávacími štandardmi štátneho vzdelávacieho programu – od jazykovej a komunikačnej gramotnosti, cez vzdelávaciu oblasť človek a spoločnosť až po prierezovú občiansku gramotnosť, ktorej súčasťou je aj už spomínaná mediálna gramotnosť.
Ako rozvíjať kritické myslenie priamo na školách? Vhodné riešenie ponúka Slovenská debatná asociácia v podobe súťaže Olympiáda kritického myslenia, do ktorej sa môžu prihlásiť nielen stredoškoláci, ale aj žiaci vyšších ročníkov základnej školy. Cieľom súťaže je posilniť odolnosť voči dezinformáciám a manipulačným taktikám, rozvinúť argumentačné zručnosti mladých ľudí, zvyšovať kvalitu verejnej diskusie, naučiť mladých ľudí overovať správy a určovať dôveryhodné zdroje informácií, vytvoriť zdravé návyky pri trávení času na sociálnych sieťach a zlepšiť schopnosť korektne interpretovať dáta, štatistiky a grafy.
Ak si myslíte, že vaši žiaci nie sú na súťaž ešte dostatočne pripravení, stránka Olympiády kritického myslenia ponúka množstvo vzdelávacích materiálov pre učiteľov aj samotných žiakov, pomocou ktorých to rýchlo zmeníte.
Ak by ste chceli do vyučovania vnášať kratšie úlohy na rozvoj kritického myslenia, siahnuť môžete po otázkach a úlohách z archívnych testov z predošlých ročníkov (zatiaľ sú však len pre stredné školy).
K dispozícii máte aj voľne stiahnuteľnú Príručku mediálnej gramotnosti, ktorá slúži ako pomyselná vstupná brána do problematiky mediálnej gramotnosti a zároveň ponúka desať aktivít zameraných na rozvoj kľúčových kompetencií. Aktivity majú formu podrobných scenárov a v prípade potreby je možné ich prispôsobovať pre potreby vašich žiakov, či dopĺňať vlastnými pracovnými materiálmi.
![](https://ucime.vzdelavanie21.sk/wp-content/uploads/2024/10/prirucka_medialnej_gramotnosti_okm.jpg)
Chceli by ste sa venovať témam mediálnej gramotnosti ešte podrobnejšie a zároveň pritom využiť aj digitálne technológie? Vyskúšajte sadu deviatich e-learningových kurzov, ktoré sú súčasťou vzdelávacích materiálov k Olympiáde kritického myslenia. Žiaci sa môžu kurzom venovať aj samostatne a doma, čo umožňuje individualizáciu vzdelávania podľa ich schopností a potrieb.
Okrem kurzov nájdete na stránke aj online hry, ktoré využívajú gamifikáciu na rozvíjanie odolnosti voči dezinformáciám, falošným správam, alebo žiakov učia odhaľovať logické chyby a argumentačné fauly v diskusii. Väčšina hier je dostupná v češtine.
![](https://ucime.vzdelavanie21.sk/wp-content/uploads/2024/10/kurzy_medialnej_gramotnosti_okm.jpg)
Súťaž Olympiáda kritického myslenia a vzdelávacie materiály, ktoré sú s ňou spojené, poskytujú učiteľom napĺňať viaceré ciele výchovy a vzdelávania (napr.: jedným z desiatich hlavných cieľov vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť je “orientovať sa v zdrojoch informácií, prejaviť kritický a rozlišujúci postoj k médiám, bezpečne a eticky sa prezentovať v online prostredí”). Využitím ponúkaných materiálov vo vyučovaní sa u žiakov zvyšuje šanca na úspešné osvojenie spôsobilostí, ktoré sú v ŠVP vymedzené viacerými výkonovými štandardmi. V prípade, že má škola záujem venovať sa mediálnej gramotnosti systematickejšie, OKM ponúka aj návrh rámcových učebných osnov pre 8. a 9. ročník ZŠ.
Pozrite si aj ponuku Slovenskej debatnej asociácie pre školy. S ich podporou môže každá škola zaviesť krúžok na rozvoj kritického myslenia a argumentačných schopností, žiaci sa môžu zapojiť do debatných súťaží a učitelia prihlásiť na školenia.