Dátum zápisu: 25.6.2025
Doba zápisu: 5 rokov
Cieľom inovácie je pomôcť učiteľom rozvíjať zručnosti zabezpečujúce optimálny rozvoj potenciálu každého žiaka – posilňovanie jeho autonómie, kritického myslenia a zodpovednosti za vlastné učenie a vytvárať bezpečné prostredie a pozitívnu učebnú atmosféru.
Pozornosť sa sústreďuje na formovanie vzdelávacej filozofie učiteľov, na rozvíjanie ich pedagogicko-psychologického myslenia, na poznanie samotného žiaka a chápanie procesu jeho učenia sa, prežívania a správania.
Pre žiakov je hlavným prínosom inovácie možnosť plnej sebarealizácie pri aktívnom učení sa. Učitelia oceňujú najmä zlepšenie učebnej atmosféry, viditeľný pokrok žiakov a vlastný profesionálny a osobnostný rast.
Názov: Learn & Lead Innovation, s. r. o.
Sídlo: Hlavná 7047 Biely Kostol 919 34
Identifikačné číslo organizácie (IČO): 52490891
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Jana Chynoradská
Webová stránka: www.learnandlead.eu
Druh inovácie
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelania
základné vzdelanie, stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia
všetky druhy škôl, školský klub detí, centrum voľného času, centrum poradenstva a prevencie
Oblasť vzdelávania
Jazyk a komunikácia, Charakter, Metakognícia, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí
Prístup zameraný na potreby žiaka môžu pedagógovia aplikovať vo vyučovacom procese pre všetky skupiny žiakov.
Iná oblasť, v ktorej možno inováciu využiť
koučing, sebarozvoj, celoživotné vzdelávanie
Prístup zameraný na potreby žiaka je vzdelávacia filozofia, ktorá vychádza z humanistickej psychológie C.C. Rogersa, a teda presvedčenia, že každý žiak je jedinečný, hodnotný a má v sebe potenciál, ktorý je potrebné odhaliť a vytvoriť vhodné podmienky na jeho optimálny rozvoj. Tento prístup nevníma žiaka len ako objekt pedagogického pôsobenia, ale ako aktívneho spolutvorcu učebného procesu.
Aplikáciou prístupu zameraného na potreby žiaka sa žiak aktívne zapája do vyučovacieho procesu a diania v triede, čo prirodzene podporuje jeho vnútornú motiváciu, zvyšuje sebaistotu, rozvíja samostatnosť, kritické myslenie a zároveň prispieva k pozitívnej učebnej atmosfére a sociálnej klíme v triede. Žiaci sa učia
rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť, pracovať v skupine a preberať na seba zodpovednosť. Zároveň sa učia identifikovať problémy a navrhovať ich riešenia.
Na dosiahnutie týchto cieľov je podstatné dokázať zohľadniť výchovno-vzdelávacie potreby každého žiaka, pričom je kľúčový rozvoj vzťahu učiteľa k žiakovi a vzťahu učiteľa k vyučovaniu. Princípy tohto prístupu sa vo výučbe premietajú do aktívneho učenia sa žiakov, do flexibilnej modifikácie obsahu výučby, v rozvoji kognitívnych a afektívnych (citových a osobnostných) zložiek, v budovaní triednej klímy, vzťahov v triede, ako aj v hodnotení a spätnej väzbe.
Dôležitú úlohu zohráva aj podstatná zmena role učiteľa, jeho vzťahu so žiakmi a jeho postavenia v triede. Učiteľ sa mení z hlavného zdroja informácii a nadradenej autority na facilitátora, kouča a poradcu, ale aj partnera žiakov. Nemenej podstatné je aj budovanie učiteľovho vzťahu k sebe samému, čo mu umožňuje lepšie reflektovať a rozvíjať vlastnú osobnosť i pedagogické zručnosti, kompetentnosti a well-being seba i svojich žiakov.
Praktické tréningy prístupu zameraného na potreby žiaka sa preto nezameriavajú iba na prácu so žiakmi, ale aj na rozvoj učiteľských zručností. Vďaka tomu si učitelia rozvíjajú väčšiu flexibilitu a empatiu pri reagovaní na rôzne situácie v triede. Tento proces im pomáha postupne zdokonaľovať sa v jednotlivých rolách učiteľa a prirodzene ich vedie k neustálemu vzdelávaniu a sebarozvoju.
Prístup zameraný na potreby žiaka tvorí základný pilier vzdelávacích systémov v mnohých vyspelých krajinách s vysokou úrovňou vzdelávania, najmä v škandinávskych krajinách a je jedným z metodických pilierov aj v súčasnosti prebiehajúcej kurikulárnej reformy na Slovensku.
K téme bola vydaná publikácia s názvom Prístup zameraný na potreby žiaka, ktorej autorkou je prof. PhDr. Gabriela Lojová, PhD a je možné si ju zakúpiť na stránkach www.learnandlead.eu/pristup.
Inovácia je primárne zameraná na pedagógov a riadiacich pracovníkov škôl.
Pozornosť sa sústreďuje na formovanie vzdelávacej filozofie pedagógov, na rozvíjanie ich pedagogicko-psychologického myslenia, na poznanie samotného žiaka a chápanie procesu jeho učenia sa, prežívania a správania. Pričom z porozumenia týchto javov sa odvíjajú všetky pedagogické kroky. Kľúčový je rozvoj dvoch základných oblastí – vzťah učiteľa k žiakovi a vzťah učiteľa k vyučovaniu. Pedagógovia sa v rámci tréningu posúvajú od tradičného prístupu vyučovania zameraného na odovzdávanie poznatkov a informácií a usmerňovania žiakov, k zameraniu sa na žiaka a jeho potreby. Inovácia poskytuje ucelený návod, ako učiť zaujímavejšie a podporovať žiakov v ich učení a osobnostnom raste.
Pedagógovia získavajú poznatky, ktoré tvoria piliere prístupu zameraného na potreby žiaka, medzi ktoré patria:
Pre riadiacich pracovníkov je inovácia zameraná na podporu vo vytváraní prostredia, ktoré umožní pedagógom úspešne implementovať tento prístup do vyučovacieho procesu.
Vplyv na žiaka: Vďaka uplatňovaniu prístupu zameraného na potreby žiaka učiteľom, sa žiaci postupne učia reflektovať vlastné procesy učenia. Táto reflexia im následne pomáha tieto procesy zlepšovať. Postupne sa učia reagovať na podnety zo strany učiteľov, ktoré podporujú rozvoj metakognície. Metakognícia sa tak stáva prirodzenou súčasťou ich každodenného učenia a prispieva k formovaniu potreby celoživotného vzdelávania.
Ako uvádza Sprievodca pre koncepčné zmeny v štátnom vzdelávacom systéme, „metakognícia nevzniká automaticky, ako dôsledok vývinových procesov, ale žiaci si ju musia aktívne osvojiť“. K tomu významne prispieva práve učiteľ svojím citlivým, podporným, koučovacím prístupom.
Podporou aktívneho zapájania sa žiakov do diania v triede je podporovaný aj celkový osobnostný rozvoj žiaka z pohľadu morálnych kritérií a rozvíjania dominujúcich pozitívnych vlastností.
Spôsob zavádzania inovácie
Školenia v oblasti prístupu zameraného na potrebu žiaka sú zabezpečované certifikovanými lektormi inovácie Learn & Lead, ktoré realizuje spoločnosť Learn & Lead Innovation s.r.o., poskytovateľ inovačného vzdelávania pedagogických pracovníkov na Slovensku.
Certifikovaní lektori Learn & Lead získavajú certifikáciu cez vytvorený modulový systém vzdelávania, s možnosťou neustáleho zlepšovania vďaka výmene medzinárodných skúseností v rámci zahraničných centier Learn & Lead. Lektori vedú základné a nadstavbové špecializačné školenia priamo zamerané na učiteľov a riadiacich pracovníkov škôl. Zabezpečenie kvality pri realizácii vzdelávania je cez inovatívny manažérsky model riadenia vzdelávania a to: v troch spolupracujúcich rolách lektor-líder (manažér kvality) -developer (senior líder tímu lektorov a obsahu).
Personálne zabezpečenie
Rozsah, ceny a termíny jednotlivých kurzov pre učiteľov, riadiacich pracovníkov, ako aj nadstavbových špecializačných kurzov sú dostupné na stránke: www.learnandlead.eu/courses
V rámci prístupu zameraného na potreby žiaka ide o nasledujúce vzdelávanie:
1. Všeobecný modul prístupu zameraného na potreby žiaka
2. Nadstavbové špecializačné moduly
2.1 Prístup zameraný na potreby žiaka pre pedagógov vyučujúcich cudzie jazyky.
2.2 Prístup zameraný na potreby žiaka pre pedagógov slovenčiny ako cudzieho jazyka, spojený s efektívnou prácou s učebnicou Aha, slovenčina!
2.3 Prístup zameraný na potreby žiaka vo forme tréningu pre interných školiteľov tohto prístupu na školách.
2.4 Prístup zameraný na potreby žiaka-učiteľa pre riadiacich pracovníkov škôl a školských zariadení, ako základ pre budovanie učiacej sa organizácie.
Školenia sú realizované každé v rozsahu 50h, z toho 25h prezenčne a 25h dištančne, v skupine 15-30 poslucháčov, pre možnosť praktického zapojenia účastníkov školenia do pripravených aktivít.
Priestorové zabezpečenie
Zavedenie inovácie nevyžaduje špeciálne priestorové zabezpečenie.
Materiálno-technické zabezpečenie
Zavedenie inovácie nevyžaduje špeciálne materiálne zabezpečenie.
Iné požiadavky a kroky
Zavedenie inovácie nevyžaduje zmenu právnych predpisov alebo ŠVP. Pre efektívne zavedenie inovácie na škole je odporúčané realizovať školenie pre učiteľov a zároveň školenie riadiacich pracovníkov škôl, čím sa zefektívni proces zavedenia inovácie na škole.
Inováciu používa
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe
Programy v rámci inovácie Learn & Lead, ktorého prvým pilierom je aplikácia prístupu zameraného na žiaka/učiaceho sa, predstavujú inovatívny prístup v oblasti vzdelávania, ktorý výrazne prispieva k profesionalizácii pedagogických pracovníkov a skvalitňovaniu výučby. Ich hlavným cieľom je podpora učiteľov v budovaní triedneho prostredia zameraného na potreby žiaka, v ktorom žiaci aktívne participujú na vlastnom učení. V rámci inovácie Learn & Lead bolo vyškolených už viac ako 500 učiteľov a lektorov vo viac ako 28 vzdelávacích organizáciách.
Účastníci školení získavajú praktické nástroje a stratégie, ktoré im umožňujú pružne reagovať na meniace sa potreby žiakov, zlepšiť riadenie triedy a podporiť kreativitu.
Ako uvádza jedna z účastníčok: „Po absolvovaní školenia v aplikácii prístupu zameraného na študenta som sa naučila, ako pružne reagovať na meniace sa potreby študentov. Tento prístup ma zmenil na lepšieho facilitátora, ktorý môže motivovať žiakov, aby sa aktívne zapájali do procesu učenia.“
Ďalšia spätná väzba potvrdzuje pozitívny dopad programu na vyučovací proces: „Školenie Prístup zameraný na potreby žiaka zmenilo moje vyučovanie. Teraz vytváram pútavejšiu, inkluzívnejšiu triedu, kde žiaci preberajú zodpovednosť za svoje učenie. Zrealizovala som veľa aktivít zo školenia a študenti sa ich horlivo zúčastňujú.“
Prínosy školenia:
Východiskovým bodom školení je hlboké presvedčenie, že každý človek má vrodenú schopnosť učiť sa. Vzdelávanie inšpirované publikáciou Gabriely Lojovej podnecuje učiteľov k tomu, aby túto schopnosť v sebe aj v svojich žiakoch vedome objavovali, rozvíjali a kultivovali. Už úvodná fáza školenia pomáha účastníkom pomenovať kľúčové problémy ich pedagogickej praxe a cez odborné poznatky aj vlastnú reflexiu hľadať ich príčiny. Učitelia sa počas celého kurzu učia prepájať teóriu s vlastnou skúsenosťou a rozvíjajú schopnosť kritickej introspekcie. Práve tento proces vedie k postupnej zmene ich postoja k výučbe – od zamerania sa na výkon smerom k vnímavosti voči potrebám žiakov.
Jedným z najviditeľnejších dopadov je zmena vo vyučovacích metódach – učitelia ustupujú od frontálneho spôsobu výučby a vytvárajú viac priestoru pre aktívne učenie. Princípy ako personalizácia, zmysluplnosť, pozitívna atmosféra, rešpektovanie afektívnej aj kognitívnej stránky učenia či vedomé prepájanie rolí učiteľa a žiaka sa stávajú súčasťou každodennej praxe. Účastníci školení dokážu lepšie rozpoznať individuálne potreby a vývinové osobitosti žiakov a prispôsobovať tomu štruktúru a dynamiku hodiny. Využívajú poznatky o viacnásobnej inteligencii podľa Gardnera, čím rozširujú paletu učebných aktivít a zvyšujú šance na úspech každého žiaka.
V konečnom dôsledku školenie vedie k pedagogickému posunu: učitelia sa stávajú empatickejšími, vnímavejšími a profesionálne sebavedomejšími. Učia sa reflektovať, analyzovať a inovovať – a to nielen v prospech svojich žiakov, ale aj vlastného rastu. Tento rozvoj má dlhodobý vplyv na kvalitu vzdelávania, pretože učitelia si osvojujú princípy, ktoré vedú k lepšej angažovanosti žiakov, zmysluplnejšiemu učeniu a efektívnejšiemu napĺňaniu cieľov jazykovej výučby. Z učiteľov sa tak postupne stávajú facilitátori učenia, ktorí vytvárajú živé a rešpektujúce prostredie podporujúce rast každého jednotlivca.
Zhrnutie prínosov:
Spôsob ukončovania a požiadavky na ukončovanie:
Požiadavkou na ukončenie všeobecného a nadstavbových špecializačných modulov školenia Prístupu zameraného na potreby žiaka je absolvovanie minimálne 80 % celkového rozsahu vzdelávacieho programu daného modulu, odovzdanie seminárnych prác vypracovaných na požadovanej úrovni a úspešná prezentácia záverečnej práce pred lektorom a účastníkmi kontinuálneho vzdelávania.
Prezentované projekty budú zamerané na rozvoj zručností aplikovať získané poznatky vo vlastnej pedagogickej praxi. Účastníci si počas vzdelávania z preberaných tém vyberú problém z vlastnej pedagogickej praxe, ktorý považujú za mimoriadne aktuálny. Vypracujú jeho popis, analýzu možných príčin a návrhy pedagogického postupu na jeho riešenie. Prezentáciu doplní skupinová diskusia.
Osvedčenie o ukončení kontinuálneho vzdelávania obdrží absolvent ihneď po skončení kontinuálneho vzdelávania. Osvedčenie o ukončení kontinuálneho vzdelávania obsahuje údaje v súlade s § 14 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov a podľa § 60 ods. 8 zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a smernice č. 7/2010-R , ktorou sa vydávajú vzory tlačív, na ktorých sa vydávajú osvedčenia o ukončení kontinuálneho vzdelávania a atestáciách pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
Spôsoby a formy evalvácie:
Súčasťou programu Learn & Lead sú systematické formy overovania prínosov a dopadu na rozvoj pedagogických kompetencií aj kultúry školy. Jedným z kľúčových nástrojov je dotazník sebahodnotenia v Rozvojom rámci učiteľa v prístupe zameranom na potreby žiaka (ULCA – Upgrade with learner-centred approach), ktorý pedagogickí pracovníci vypĺňajú pred a po školení. Tento dotazník bol vytvorený ako výstup medzinárodnej spolupráce odborníkov v rámci programu Erasmus+ a je úspešne využívaný od roku 2022. Nástroj poskytuje cennú spätnú väzbu o rozvoji zručností v oblasti prístupu zameraného na potreby žiaka a kľúčových spôsobilostiach učiteľa rozvojového prístupu Uč sa a veď!.
Celý systém hodnotenia je využívaný najmä v prípade modulu Prístup zameraný na potreby žiaka–učiteľa pre riadiacich pracovníkov škôl a školských zariadení, kde tvorí základ pre budovanie školy ako učiacej sa organizácie.
Praktické uplatnenie a výsledky programu Learn & Lead:
Školenie „Prístup zameraný na potreby žiaka“ tvorí jeden zo základných pilierov programu Learn & Lead. Jeho význam a potreba v pedagogickom prístupe sa prejavujú v nasledujúcich konkrétnych výstupoch:
Zaradenie do učebných osnov:
Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity v Ružomberku, Oddelenie pedagogiky a špeciálnej pedagogiky, v spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Mykolas Romeris vo Vilniuse (Litva) zaradila od septembra 2022 predmet Sebariadenie učiteľa Learn & Lead do učebných osnov magisterského štúdia. Cieľom tohto predmetu je rozvíjať potenciál študentov v oblastiach riadenia a sebariadenia, pripraviť ich na aplikáciu zručností súvisiacich s prístupom zameraným na potreby žiaka a podporiť rozvoj ich leadership kompetencií v edukačnom prostredí i v širšej spolupráci.
Akreditácia MŠVVaM SR na poskytovanie inovačného vzdelávania:
V roku 2023 získala spoločnosť Learn & Lead Innovation, s. r. o. akreditáciu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR na poskytovanie inovačného vzdelávania (evidenčné číslo: 41/2023 – IV). Toto vzdelávanie je zamerané na prenos najnovších poznatkov a skúseností z praxe inovácie Learn & Lead, konkrétne v oblastiach:
-prístup zameraný na potreby žiaka,
-sebarozvoj učiteľa Learn & Lead prostredníctvom 9 princípov moderného človeka,
-podpora rozvoja učiacich sa organizácií.
Získanie podpory Slovak Business Agency
Program Moderná cesta rozvoja učiteľa, realizovaný v 1. štvrťroku 2022, sa zameral na rozvoj pedagógov prostredníctvom 9 princípov Learn & Lead a prístupu zameraného na potreby žiaka. Program získal podporu Slovak Business Agency a vďaka hybridnému formátu vzdelávania prepojil pedagógov z celého Slovenska.
Príklad dobre praxe – spolupráca so ZŠ Bystrická cesta v Ružomberku
Viac informácií je dostupných v rámci blogu na stránke: www.learnandlead.eu/blog/zs-bystricka-cesta-v-ruzomberku-ucitelia-na-ceste-k-inovaciam-v-skolskom-prostredi
Ďalšie školy, s ktorými spolupracujeme:
Univerzity, s ktorými spolupracujeme:
Ďalšie spolupracujúce organizácie:
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.