Hodnotenie v bádateľsky orientovanom vyučovaní – praktické tipy a skúsenosti od učiteľov

Náhľad titulnej strany príručky

Novinkou v štátnom vzdelávacom programe z roku 2023 sú aj činnosti ako súčasť obsahového štandardu. Z ich formulácií je zrejmé, že želanou zmenou vo vzdelávaní má byť aj presun aktivity zo strany učiteľa na žiakov. Žiak má nadobúdať vedomosti a spôsobilosti svojou vlastnou aktívnou činnosťou. Dosiahnuť je to možné aj prostredníctvom foriem a metód bádateľsky orientovaného vyučovania (resp. pedagogického konštruktivizmu).

V súvislosti s bádateľsky orientovaným vyučovaním sa však často objavuje neistota v tom, ako ho hodnotiť, keďže je dôležité hodnotiť nielen vedomosti, ale aj schopnosti aplikovať vedomosti v praxi a rozvíjať kritické a analytické myslenie. 

Ako hodnotiť a) praktické zručnosti a vedecké spôsobilosti – experimentálne zručnosti, analýza a interpretácia dát, tvorba hypotéz a b) postoje k vedeckému skúmaniu – napríklad spoluprácu a komunikáciu?

Odpovede a kroky vedúce k riešeniu týchto výziev prináša česká príručka Hodnocení v badatelsky orientovaném vyučování (Vzdělávací centrum Terezaprogram Globe), ktorá okrem všeobecných princípov a konkrétnych postupov obsahuje aj overené príklady z praxe skúsených pedagógov. 

Ak by ste sa o bádateľsky orientovanom vyučovaní (najmä v prírodných vedách) a jeho hodnotení chceli dozvedieť viac, pomôcť vám môže napr. portál badatele.cz.

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku