Čítanie s porozumením je jednou zo štyroch základných rečových spôsobilostí. Svojbytným druhom čítania je čítanie za účelom učenia sa. Spôsobilosti potrebné na čítanie s porozumením využívajú žiaci vo všetkých predmetoch, preto by nemal byť ich rozvoj len úlohou učiteľov jazyka a literatúry. Stručný prehľad spôsobu práce s náučnými textami v prírodovedných alebo spoločenskovedných predmetoch prináša článok českého projektu Inkluzivní škola.
Náučné texty odborných predmetov pracujú s konceptami a pojmami, pre ktoré si žiaci iba tvoria nejaké predstavy – tzn. že ich nemajú v aktívnej slovnej zásobe. Náučné texty spravidla nečítame len raz lineárne od začiatku do konca, ale k rôznym častiam sa opakovane vraciame, až kým nie sme presvedčení o ich správnom pochopení.
Aktivity, ktoré napomáhajú u žiakov rozvíjať čitateľskú gramotnosť pri práci s náučným textom je možné rozdeliť do troch základných kategórií podľa toho, v ktorej fáze čítania sa odohrávajú (pred čítaním, počas čítania a po čítaní).
Ku každej z týchto kategórii je v článku uvedených niekoľko konkrétnych aktivít. Okrem opisu sú prehľadne zobrazené aj v infografike, ktorá môže slúžiť už pri príprave vyučovacej hodiny, do ktorej chceme zakomponovať stratégie rozvoja čitateľskej gramotnosti .