Stratégie tvorivého a kritického myslenia v príprave učiteľov prírodovedných predmetov, matematiky a informatiky

Ilustračný obrázok: náhľad z titulnej strany publikácie

Odborná publikácia Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre (2017) predstavuje súčasné trendy v didaktikách predmetov biológia, chémia, fyzika, geografia, matematika a informatika. Okrem teórie prináša aj konkrétne ukážky implementácie metód a foriem vyučovania, ktoré podporujú kreativitu a kritické myslenie žiakov.

Autorky v publikácii opisujú ukážky vlastnej pedagogickej praxe, založené na adaptácii poznatkov z národnej a medzinárodnej odborovej didaktickej literatúry a z podnetov z realizácie vedeckých a kultúrno-edukačných projektov.

Ukážky sú koncipované formou prípadových štúdií s naratívnym opisom priebehu aktivity na konkrétnom vyučovaní predmetu odborovej didaktiky. Každá ukážka je doplnená ilustráciami výsledkov a výstupov práce študentov učiteľstva. Ukážka končí sumarizujúcim záverom s diskusiou o kapacite vybraného odborného obsahu predmetu a o aplikovaných metódach naplniť požiadavku príslušnej stratégie pre rozvoj kritického myslenia a kreativity a tiež o prípadných možnostiach ďalšieho obohatenia a rozvíjania opísanej aktivity v intenciách vybranej stratégie.

V kapitole venovanej matematike sa pozornosť venuje napríklad tomu, ako využívať nielen štandardné matematické úlohy, ale začleňovať do vyučovanie aj také matematické problémy, ktorých riešenie vyžaduje uplatniť a upevňovať kompetencie evokujúce a potvrdzujúce kreatívny prístup k premetu matematika a k jeho obsahu.

Kreatívnym, konštruktívnym spôsobom vyučovania sú žiaci vedení ku kompetenciám a osobnostným vlastnostiam ako flexibilita v riešení úloh a problémov, schopnosť analyzovať, schopnosť myslieť schematicky a štruktúrovane a schopnosť kriticky posudzovať riešenia a ich výsledky. Zároveň predstavuje taký spôsob prístupu k riešeniu, ktorý hľadá viacero riešení danej úlohy, problému. Riešiteľ nadobúda nové postoje a náhľad z viacerých stránok.

S kreativitou úzko súvisí pojem kritické myslenie, ktorého podstatou v matematike je spôsob formulovania a kladenia otázok. Zadané úlohy privádzajú riešiteľa k mnohým novým údajom a poznatkom a tým tak prirodzene vzniká schopnosť kriticky nazerať na danú situácia a rozvíja schopnosť správne sa pýtať.

Podobným spôsobom sú spracované aj kapitoly venované prírodovedným predmetom, geografii alebo informatike.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?