Odborná publikácia Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre (2017) predstavuje súčasné trendy v didaktikách predmetov biológia, chémia, fyzika, geografia, matematika a informatika. Okrem teórie prináša aj konkrétne ukážky implementácie metód a foriem vyučovania, ktoré podporujú kreativitu a kritické myslenie žiakov.
Autorky v publikácii opisujú ukážky vlastnej pedagogickej praxe, založené na adaptácii poznatkov z národnej a medzinárodnej odborovej didaktickej literatúry a z podnetov z realizácie vedeckých a kultúrno-edukačných projektov.
Ukážky sú koncipované formou prípadových štúdií s naratívnym opisom priebehu aktivity na konkrétnom vyučovaní predmetu odborovej didaktiky. Každá ukážka je doplnená ilustráciami výsledkov a výstupov práce študentov učiteľstva. Ukážka končí sumarizujúcim záverom s diskusiou o kapacite vybraného odborného obsahu predmetu a o aplikovaných metódach naplniť požiadavku príslušnej stratégie pre rozvoj kritického myslenia a kreativity a tiež o prípadných možnostiach ďalšieho obohatenia a rozvíjania opísanej aktivity v intenciách vybranej stratégie.
V kapitole venovanej matematike sa pozornosť venuje napríklad tomu, ako využívať nielen štandardné matematické úlohy, ale začleňovať do vyučovanie aj také matematické problémy, ktorých riešenie vyžaduje uplatniť a upevňovať kompetencie evokujúce a potvrdzujúce kreatívny prístup k premetu matematika a k jeho obsahu.
Kreatívnym, konštruktívnym spôsobom vyučovania sú žiaci vedení ku kompetenciám a osobnostným vlastnostiam ako flexibilita v riešení úloh a problémov, schopnosť analyzovať, schopnosť myslieť schematicky a štruktúrovane a schopnosť kriticky posudzovať riešenia a ich výsledky. Zároveň predstavuje taký spôsob prístupu k riešeniu, ktorý hľadá viacero riešení danej úlohy, problému. Riešiteľ nadobúda nové postoje a náhľad z viacerých stránok.
S kreativitou úzko súvisí pojem kritické myslenie, ktorého podstatou v matematike je spôsob formulovania a kladenia otázok. Zadané úlohy privádzajú riešiteľa k mnohým novým údajom a poznatkom a tým tak prirodzene vzniká schopnosť kriticky nazerať na danú situácia a rozvíja schopnosť správne sa pýtať.
Podobným spôsobom sú spracované aj kapitoly venované prírodovedným predmetom, geografii alebo informatike.