Voda v prírode a vo vzdelávaní

Ilustračný obrázok - koláž fotografií z pokusov v príručke

Publikácia autorského kolektívu z Fakulty prírodných vied a informatiky Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre sa zameriava na integrovaný prístup k výučbe prírodovedných predmetov na príklade témy voda.

Didaktická príručka je určená prioritne študentom učiteľstva prírodovedných predmetov, no súčasne môže byť prínosom aj pre učiteľov prírodovedných predmetov v praxi.

Poskytuje komplexný pohľad na vodu z rôznych hľadísk a je koncipovaná v dvoch základných líniách. Prvá línia obsahuje teoretický rámec zameraný na vodu v prírode, opisuje jej chemické a fyzikálne vlastnosti ako aj jej dôležitosť pre život na Zemi.

Druhá línia je zameraná prakticky a približuje možnosti sprístupňovania uvedenej témy vo výučbe prírodovedných predmetov. Súčasťou tejto časti sú návrhy vyučovacích hodín spracovaných formou metodického materiálu, v ktorom sú zastúpené vyučovacie metódy podporujúce rozvoj kritického myslenia (konkrétne metóda šiestych klobúkov, EUR metóda, V-D-CH, Cinquain, pojmové mapovanie, I.N.S.E.R.T a iné) ale aj didaktické aktivity a hry pre žiakov využívajúce možnosti digitálnych technológií.

Dôležitou súčasťou príručky sú návody na realizáciu pokusov doplnené fotografiami z ich realizácie. Experimentálne ladené činnosti sú v súlade s rozvojom prírodovedeckej gramotnosti žiakov podľa koncepcie vzdelávacej oblasti človek a príroda podľa nového ŠVP.

Medzi pokusmi nájdete aj nasledovné:

  • Čistička odpadových vôd
  • Povrchové napätie vody
  • Aká je pitná voda?
  • Dúha z cukru
  • Voda, ktorá pení
  • Kolobeh vody v pohári
  • Nachádza sa vo vode chlór?
  • Studená či teplá?
  • Rozpustný či nerozpustný?
  • Premena vody na víno

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?