Metodický materiál Systémy navigácie a orientácie v prírode a v meste od autora Lukáša Honzíka ponúka sedem praktických aktivít zameraných na navigáciu a orientáciu v priestore – od určovania svetových strán a prácu s mapou až po geocaching.
Aktivity nájdu uplatnenie v 3. cykle základného vzdelávania najmä v geografii a pri výučbe v teréne, sú však súčasťou metodickej príručky TECHNIKA pre vzdelávaciu oblasť človek a svet práce, ktorá je dostupná na stiahnutie na webstránke vydavateľstva Raabe.
Pri praktických úlohách si žiaci osvojujú tradičné aj moderné spôsoby navigácie a orientácie v teréne – pomocou buzoly, mapy, GPS či mobilných aplikácií. Aktivity zároveň rozvíjajú logické uvažovanie, tímovú spoluprácu a kritické myslenie.
Praktické úlohy sú usporiadané tak, aby postupne gradovali od jednoduchších k zložitejším:
Zálesácke pravidlá – zisťovanie svetových strán pomocou prírodných znakov (lišajníky, mraveniská, slnečný svit),
Hodinky ako kompas – určovanie juhu pomocou ručičkových hodiniek a slnka,
Sledovanie okolia – identifikácia objektov v krajine podľa mapy,
Cesta za pokladom – orientačná hra v meste alebo v prírode,
Pátranie po zlodejoch – precvičovanie zemepisných súradníc,
Nájdenie cache,
Založenie cache – praktické využitie princípov geocachingu.
Príklad aktivity: Sledovanie okolia
Aktivita učí žiakov pracovať s mapou, určovať svetové strany a rozpoznávať objekty v krajine. V teréne sa žiaci zorientujú podľa mapy, spájajú symboly na mape s reálnymi objektmi a odhadujú vzdialenosti.