Metóda inštrumentálneho uvedomovania (podľa prof. Feuersteina)

Logo Myslenie pre život

Dátum zápisu: 25.6.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Metóda inštrumentálneho uvedomovania (ďalej MIU) poskytuje prepracovaný a ucelený systém vzdelávania a podpory kognitívneho vývinu žiakov/detí. Hlavným cieľom programu je rozvinúť a inovovať spôsoby práce so žiakmi v oblasti premyslenia a hľadania stratégií riešenia úloh a stanovovania plánu svojho postupu. Inovovať spôsoby a možnosti absolventov v oblasti využívania metód kognitívneho sprostredkovaného učenia pomocou využitia efektívnych metód kladenia otázok, zvažovania odpovedí a ich presného formulovania. Zvláštny dôraz sa kladie na prácu s chybou.

Názov: OZ Myslenie pre život

Sídlo: Plickova 7509 Bratislava 83106

Identifikačné číslo organizácie (IČO): 52766489

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Jana Kružliaková

Webová stránkawww.myslenieprezivot.sk

Druh inovácie

inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania

Stupeň vzdelania

predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie, stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia

materská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, školský klub detí, diagnostické centrum, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium

Oblasť vzdelávania

Jazyk a komunikácia, Matematika a informatika, Človek a spoločnosť, Človek a svet práce, Charakter, Metakognícia, Sociálna a emocionálna gramotnosť

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí

MIU Standard – žiaci od 2.ročníka ZŠ, všetky cykly, stredné a odborné školstvo, vzdelávanie v seniorskom veku, špeciálne výchovné a reedukačné zariadenia

MIU Elementárne (Basic) pre deti v predprimárnom vzdelávaní, v 1 roč. ZŠ, deti/žiaci z málopodnetného prostredia, dospelí negramotní, deti so ŠVVP, deti s MP deti/žiaci/ľudia s nerovnomerným psychomotorickým vývinom

Iná oblasť, v ktorej možno inováciu využiť

Človek a svet práce – najmä oblasť Kariérová výchova, Človek a spoločnosť najmä Občiansky komponent a Eticko-osobnostný komponent, nenásilná komunikácia

MIU je ucelený systém inštrumentov – sád pracovných listov – a každý z nich je zameraný na inú oblasť myslenia, pričom sú kompatibilné a navzájom sa prelínajú zo vzdelávacími oblasťami, ktoré sú súčasťou vzdelávacieho programu školy.

Učí deti/žiakov plánovať, vykonávať, zvažovať a riešiť problémy, zlepšuje schopnosť komplexne a vnímať vzťahy v informáciách, kriticky ich hodnotiť.

Prácou s inštrumentami sa posilňuje kognitívny i sociálny vývin, komunikačné zručnosti, jednotlivca i celého kolektívu a tým priamo podporuje vnímanie potenciálu jednotlivca i skupiny.

Priamo pôsobí na vnímanie rôznosti jednotlivých názorov a pohľadov na problém a podporuje ich zvažovanie, prijímanie, argumentovanie. Prijímanie potenciálu každého v kolektíve smeruje k naplneniu inkluzívnych cieľov vo vzdelávacom procese.

Jednotlivé inštrumenty sú zamerané cielene na kognitívne operácie – spájanie, orientácia v priestore, porovnávanie, kategorizovanie, analýza-syntéza, tvorenie príbehov, tvorenie skupín, či skúmanie s využitím všetkých zmyslov. Jednotlivé inštrumenty sa využívajú v závislosti od schopností a veku jednotlivých žiakov, klientov, skupín.

MIU Standard – využitie pre deti školského veku, mládež a  dospelých v celoživotnom vzdelávaní.

MIU Elementárne – využitie pre deti predškolského veku, deti/žiakov/ľudí so špeciálnymi potrebami, nedostatočným, či nerovnomerným psychomotorickým vývinom.


Kompetencie pedagogického a odborného zamestnanca:

  • zvýšenie, či posilnenie kompetencií v oblastiach: plánovať projektovať a strategicky myslieť cez skúsenosť sprostredkovaného učenia a model nehodnotenia.
  • získanie inovatívnych teoretických a praktických informácií z oblastí komunikácie so žiakmi a deťmi, zvládania stresových situácií, efektívneho riešenia problémových situácií súvisiacich so zvládaním ŠVVP.
  • rozširovanie repertoáru nástrojov na identifikáciu špecifík vzdelávacieho procesu, kompetenciu modifikovať a individualizovať obsahy vzdelávania, v teoretickej rovine zmapovať kognitívne schopnosti svojich žiakov a tak plánovať ďalšie činnosti.
 

Kompetencie žiakov a detí:


  • posilňovanie a napĺňanie kompetencií v oblasti znalosti a využívania pojmov, argumentácii a komunikačných zručnostiach, v tvorbe stratégií, v plánovaní a krokovaní činností, v možnostiach využívať medzipredmetové vzťahy a vedomosti.
  • posilňovanie motivácie učiť sa, premýšľať a vnímať svoje schopnosti bez potreby hodnotenia zvonka.

Spôsob zavádzania inovácie

Škola, či učitelia sa zúčastnia inovačného vzdelávania aspoň na stupni MIU Standard 1, prípadne aj MIU Standard 2 a 3, ak chcú pracovať s metódou na úrovni Standard.
Prípadne MIU Elementárne, prípadne MIU Kombinované ako nadväzujúce na MIU Standard , ak chcú pracovať so skupinou, ktorá potrebuje pracovať v bazálnejších vrstvách kognície ako je popísané vyššie.

Vzdelávanie poskytuje OZ Myslenie pre život, ktoré má povolenie na Inovačné vzdelávanie

Vzdelávanie je spoplatnené podľa cenníka OZ Myslenie pre život

Personálne zabezpečenie

OZ Myslenie pre život vzdeláva v metóde buď v prenajatých priestoroch vhodných na takýto typ vzdelávania, alebo v priestoroch inštitúcie, ktorá vzdelávanie požaduje.

Ceny jednotlivých stupňov vzdelávania:

MIU Standard 1 – 540€, od mája 600€
MIU Kombinované v súčasnosti 580€, od mája 630€
MIU Elementárne v súčasnosti 420€, od mája 470€.

Inováciu môže vykonávať každý pedagogický, či odborný zamestnanec s ukončeným inovačným vzdelávaním.

Na prácu s metódou si inštitúcia, či klient zakupuje pracovný materiál – inštrumenty – sady pracovných listov, ktoré spravidla vydržia na dlhší čas, najčastejšie 1 školský rok. Inštrumenty sa zakupujú v certifikovanom zariadení a stoja 6 a 7 €.

Priestorové zabezpečenie

OZ Myslenie pre život spolupracuje s OZ Stara Jedáleň, kde si prenajíma priestory na vzdelávanie.

V škole je na prácu s inovatívnou metódou potrebný priestor triedy, kde žiaci na seba vidia, ceruzka, guma a sada pracovných listov.

Materiálno-technické zabezpečenie

Inštrumenty podľa potreby triedy, ceruzky, guma, trieda s lavicami dostatočne veľká, aby sa žiaci videli a mohli rozprávať a vidieť.

Iné požiadavky a kroky

Vzdelanie v metóde a inštrumenty. Dobré je zabezpečiť učiteľom, pedagogickým zamestnancom supervíziu v používaní metódy, či možnosť stretávať sa a zdieľať skúsenosti v Metodickom združení, ktoré si môžu založiť, či v Inšpiračných seminároch, ktoré OZ Myslenie pre život pravidelne, či na zákazku organizuje

Inováciu používa

5 až 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe

Poznatky z aplikačnej praxe

Zavedením Metódy inštrumentálneho uvedomovania (MIU) môže škola dosiahnuť:

  • Jednoduchšie hľadanie možností a stratégií pre porozumenie učiva – žiaci sú vďaka jednotlivým inštrumentom schopnejší ľahšie si osvojiť a aplikovať vedomosti získané pri práci nad inštrumentami a  zároveň je viditeľné zlepšenie schopnosti spájania vedomostí z jednotlivých predmetov.
  • Zvýšenie schopnosti kriticky myslieť a analyzovať jednotlivé situácie v kontexte
  • Zlepšenie motivácie zapojiť sa do vzdelávacieho procesu.
  • Efektívnejšiu prácu učiteľov s obsahom učiva a jeho prepojeniami.
  • Podporu individualizácie prístupov k vzdelávaniu a inklúzii s ohľadom na špecifiká každého jednotlivca.

MIU je prepracovaný systém, ktorý cieli na celkový kognitívny vývin a  tak pomáha nielen žiakom, ale aj učiteľom zefektívniť vzdelávací proces a dosiahnuť kvalitnejšie výsledky.

Prináša žiakom schopnosť riešiť konflikty aj samostatne, schopnosť preberať zodpovednosť za svoje učenie a výsledky, spolupracovať a rozvíjať empatiu.

Aplikačné skúsenosti na strane žiakov sú napr.:

  • pozitívny prístup žiakov k svojmu mysleniu,
  • žiaci sa učia argumentovať svoje názory a ochotne sa do procesu zapájajú, a to aj žiaci, ktorí predtým komunikáciu a vyslovenie odpovede pred kolektívom odmietali.
  • zväčšenie aktívnej i pasívnej slovnej zásoby, schopnosť tvoriť stratégie v riešení problémov pri učení i v živote.
  • práca s chybou.

Aplikačné skúsenosti na strane triedneho kolektívu:

  • zlepšenie klímy triedy,
  • v schopnosti žiakov navzájom sa vypočuť,
  • vnímať a rešpektovať rôzne názory i rôzne cesty k riešeniu problémov.

Prístup sme aplikovali v niekoľkých školách, ktoré navštevujú vo zvýšenej miere žiaci z marginalizovaných komunít. Školy konštatujú zlepšenie celkovej klímy, zníženie počtu neospravedlnených i ospravedlnených hodín, v čom sa dá vidieť zmena ochoty školu navštevovať a to nielen u detí ale i u rodičov detí.

Zlepšenie motivácie učiť sa ako i zníženie konfliktnosti v jednotlivých triedach. Žiaci sú schopnejší reflektovať svoje silné a slabé stránky, dokážu spolupracovať, majú menší problém prebrať zodpovednosť alebo uvedomiť si, že dosiahli výsledky primerané energii, ktorú riešeniu venovali.

Z reflexií pedagógov a odborných zamestnancov, ktorí absolvovali vzdelávanie MIU 1, čiu MIU Elementárne sa ukazuje, že vďaka aplikácii metódy si uvedomujú reakciu na úlohy a cítia sa schopní reagovať na situácie vďaka pripravenému materiáli jednotlivých inštrumentov. Reflektujú benefity pre seba v zlepšenej schopnosti riešiť problémy, v zlepšení schopnosti učiť a pripravovať sa na učenie.

Absolventi získavajú dôležitú zručnosť pýtať sa a čakať odpovede bez hodnotenia, premýšľať divergentne a plánovať hodinu s prispôsobením sa jednotlivým individualitám v triede.

Inovačnú metódu overujú aj študenti pedagogických fakúlt na jednotlivých univerzitách vo svojich záverečných bakalárskych, magisterských i doktorandských prácach s rôznymi pohľadmi na využívanie metódy v školskom i poradenskom prostredí.

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?