Napínavé dobrodružstvá Toly, Poly a Emila – príbehy o ochrane prírody s metodikou pre učiteľov

Náhľad titulnej strany knihy Napínavé dobrodružstvá Toly, Poly a Emila

Príbehy bavia malých aj veľkých, prečo to nevyužiť?

Čítanie príbehov z detských kníh sa v škole nemusí spájať len s rozvíjaním čitateľskej gramotnosti. Majú potenciál slúžiť aj ako pútavý zdroj nových vedomostí a rozvíjať postoje a hodnoty čitateľov. Diskusia o konaní postáv z príbehov môže podnietiť deti k zamysleniu sa nad tým, ako by sa zachovali na ich mieste, čo bolo podľa nich správne alebo nesprávne.

Prostredníctvom postáv, ktoré sa stretávajú s morálnymi dilemami a prijímajú rozhodnutia, si deti rozvíjajú empatiu a porozumenie rôznym perspektívam. Príbehy môžu deťom priblížiť rôzne kultúry a hodnoty, rozvíjať otvorenosť voči odlišnostiam. 

Využívanie detskej beletrie nielen vo vyučovaní jazyka a literatúry, ale aj v ostatných predmetoch, je v zahraničí už relatívne bežnou praxou. Na Slovensku to až tak neplatí. Pomôcť zmeniť to môže aj kniha, akou sú Napínavé dobrodružstvá Toly, Poly a Emila – príbehy o ochrane prírody (PDF 4,6 MB), ktorú vydal v spolupráci so zahraničnými partnermi Inštitút aplikovanej ekológie Daphne

Príbehy o ochrane prírody pre detských čitateľov

Kniha pozostáva zo šiestich krátkych príbehov. Samostatne prečítať ich dokážu deti od 3. ročníka, pre ktoré sú vhodné rozsahom, náročnosťou textu aj obsahom. Ku knihe sú však dostupné aj audio verzie príbehov, preto s ňou môžu pracovať už aj nečitatelia v 1. ročníku. 

V knihe sa deti vydávajú na dobrodružnú cestu spoločne s tromi zvieracími kamarátmi – mačkou Tolou, sovou Polou a psom Emilom. Spolu s nimi spoznajú problémy životného prostredia, s ktorými sa v našich krajinách stretávame: problémy s odpadmi (Ekohliadka), nedostatok vody (Hľadá sa voda), ubúdanie opeľovačov v krajine (Bzučiaci snem), znižovanie biodiverzity lúk (Lúčny orchester), migrácia živočíchov (Životné dobrodružstvo ohrozenej vyzy) či klimatické zmeny (Aj malí môžu robiť veľké veci).

Na konci každého príbehu je vysvetlenie daného problému a nápady, ako môžu aj deti aktívne prispieť k jeho vyriešeniu či zmierneniu negatívnych vplyvov na našu planétu.

Pre učiteľov je ku knihe dostupná aj samostatná metodika (PDF 10,7 MB) s námetmi na aktivity. Námetov je spolu viac ako sedemdesiat a sú rôzneho zamerania – pokusy, hry, pohybové, dramatické, hudobné, prieskumné, tvorivé, zmyslové a pamäťové aktivity. 

Prepojenie príbehov s novým ŠVP

Možno vás kniha zaujala a premýšľate, ako a kde ju využiť. Ako vedie k napĺňaniu výkonových štandardov? Prekrývajú sa jej témy s niektorým zo vzdelávacích štandardov? Určite áno. Príbehy a aktivity k nim (metodika) sú napríklad v súlade so vzdelávacími štandardmi pre 1. cyklus VO Človek a spoločnosť (ŠVP 2023). Ako príklad si uveďme niekoľko výkonových štandardov:  

  • získať a interpretovať informácie z obrazových zdrojov (obrázky, fotografie, ilustrácie, video) a veku primeraných textov umeleckej a vecnej literatúry,
  • podieľať sa v rámci skupiny na spoločnom riešení úlohy podľa predpísaného postupu,
  • rozpoznať vzájomné vzťahy medzi človekom a krajinou na príkladoch z miestnej krajiny,
  • opísať vplyv počasia na krajinu a život ľudí v priebehu dňa a roka,
  • uplatňovať šetrný vzťah k prírodným zdrojom a životnému prostrediu vo svojom okolí,
  • vypočuť si myšlienky a názory druhých, rešpektovať ich spôsob uvažovania,
  • oceniť dobré vlastnosti a schopnosti druhých a akceptovať, že vlastnosti a schopnosti je možné rozvíjať, 
  • vytvoriť predstavu o hrdinskom alebo morálnom vzore v konaní postáv rozličných príbehov, 
  • pomenovať príčiny a dôsledky ľudského správania, s ktorými sa stretáva a posúdiť ich etický rozmer, 
  • riadiť sa podľa priorít v rozličných druhoch hodnôt – čo je nevyhnutné, potrebné, užitočné, prospešné a príjemné,
  • podieľať sa na uskutočnení opatrenia na zlepšenie života v triede a škole.

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku