Ilustračný obrázok vytvorený pomocou nástroja umelej inteligencie Sora
Metodická príručka pre učiteľov 2. stupňa základných škôl a stredných škôl ponúka scenáre vyučovacích hodín zamerané na témy globálneho vzdelávania v geografii.
Príručka vznikla v rámci vzdelávacieho programu Učíme v globálnych súvislostiach organizácie Človek v ohrození. Cieľom programu bolo podporiť zmysluplné začleňovanie globálneho vzdelávania do výučby na slovenských školách podľa konceptu, ktorý je spracovaný v tejto publikácii.
Globálne vzdelávanie je v príručke realizované prostredníctvom konkrétnych tém, ako sú klimatická zmena, migrácia, chudoba, udržateľný rozvoj či prístup k vzdelaniu, a zároveň cez predmetový prístup, ktorý vkladá globálny rozmer do už existujúcich vyučovacích predmetov – v tomto prípade do geografie.
Príručka ponúka 11 overených aktivít, ktoré sú pripravené tak, aby boli v súlade so ŠVP pre geografiu (resp. vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť) na 2. stupni ZŠ, v 3. cykle základného vzdelávania, alebo na stredných školách.
V prípade ŠVP 2023 sa aktivity obsahovo prekrývajú s tematickými celkami Obyvateľstvo Zeme, Činnosť ľudí na Zemi a Výzvy a problémy súčasného sveta v geografickom komponente. Aktivity možno využiť aj pri projektových alebo tematických dňoch.
V aktivitách sa uplatňuje konštruktivistický prístup k učeniu, ktorý obmedzuje frontálnu výučbu a zameriava sa na participáciu – aktívne zapojenie žiakov do vzdelávacieho procesu, učenie zážitkom a skúsenosťou. Učiteľ pritom vystupuje ako sprievodca učením, ktoré smeruje k dosahovaniu vzdelávacích cieľov Štátneho vzdelávacieho programu.
Každá aktivita má jasnú štruktúru EUR (evokácia – uvedomenie – reflexia), obsahuje zoznam pomôcok a pracovné listy. Použité didaktické metódy a postupy motivujú žiakov diskutovať, argumentovať, obhajovať svoje názory, prichádzať s vlastnými nápadmi a rozvíjať spôsobilosti vzájomnej spolupráce. Podporujú nielen vecný a racionálny prístup k riešeniu problémov, ale aj schopnosť kriticky prijímať cudzie názory a korigovať svoje vlastné.