Projektové vyučovanie cez eTwinning – odpoveď na výzvy kurikulárnej reformy

Ilustračný obrázok k inovácii Projektové vyučovanie cez eTwinning - odpoveď na výzvy kurikulárnej reformy

Dátum zápisu: 15.7.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Projekty eTwinning, realizované prostredníctvom Európskej školskej vzdelávacej platformy ESEP / eTwinning, napĺňajú vízie kurikulárnej reformy, ktorá kladie dôraz na rozvoj žiackych kompetencií, spoluprácu a prepojenie učiva s reálnym životom. Vďaka využitiu projektového vyučovania v bezpečnom online priestore platformy TwinSpace získavajú učitelia konkrétny a praktický nástroj na zavádzanie inovatívnych metód do každodennej vyučovacej praxe.

Prínosom pre cieľovú skupinu je možnosť zmysluplného učenia, rozvoj jazykových, digitálnych a sociálnych zručností žiakov, ako aj profesijný rast učiteľov v spolupráci so školami v Európe aj mimo nej.

Názov: Žilinská univerzita v Žiline

Sídlo: Univerzitná 8215 Žilina 01026

Identifikačné číslo organizácie (IČO): 397563

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Katarína Hrbáňová

Webová stránkawww.etwinning.sk

Druh inovácie

inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania

Stupeň vzdelania

predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie, stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia

všetky druhy škôl, školský klub detí

Oblasť vzdelávania

Jazyk a komunikácia, Matematika a informatika, Človek a príroda, Človek a spoločnosť, Človek a svet práce, Umenie a kultúra, Zdravie a pohyb, Metakognícia, Občianska gramotnosť, Digitálna gramotnosť

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí

Žiaci materských, základných a stredných škôl.

Iná oblasť, v ktorej možno inováciu využiť

multidisciplinárny charakter

Projektové vyučovanie prostredníctvom eTwinningu je založené na zapojení školy a učiteľa do Európskej školskej vzdelávacej platformy (ESEP) a následne do eTwinningu. eTwinning je online komunita škôl v Európe aj mimo nej, podporujúca medzinárodnú spoluprácu prostredníctvom bezplatnej platformy. Poskytuje tiež bezpečný virtuálny priestor – TwinSpace, v ktorom môžu učitelia aj ich žiaci spolupracovať na projektoch, diskutovať v skupinách či fórach a rozvíjať dôležité zručnosti, ako sú komunikácia a tímová spolupráca. Zvyšujú tiež svoje digitálne a jazykové kompetencie.

Viac informácií o eTwinningu je dostupných na:


Inovácia je založená na princípoch spolupráce, medzipredmetových vzťahov a aktívneho učenia sa žiakov, s dôrazom na projektové vyučovanie a digitálnu transformáciu vzdelávania. Využíva eTwinning ako praktický nástroj na realizáciu projektového vyučovania v súlade s cieľmi kurikulárnej reformy a Štátneho vzdelávacieho programu.

Inovácia rieši potrebu prepájať učivo s reálnym životom, rozvíjať kľúčové kompetencie žiakov, ako sú komunikácia, spolupráca, digitálne zručnosti a kritické myslenie a motivovať ich k učeniu cez aktívnu spoluprácu a tvorbu. Hlavným cieľom je podporiť moderné, interaktívne a medzinárodne orientované vzdelávanie, ktoré pripravuje žiakov na výzvy 21. storočia.

Ďalšie ciele zahŕňajú:

  • rozvoj tímovej práce a komunikačných zručností,
  • integráciu digitálnych technológií do výučby,
  • posilnenie medzinárodnej spolupráce škôl,
  • podporu profesijného rozvoja učiteľov v oblasti inovatívnych metód.


K dosiahnutiu týchto cieľov vedú metódy projektového vyučovania, tímová spolupráca, využívanie digitálnych technológií a pravidelná reflexia, pričom učitelia využívajú osvedčené metodické postupy a podporu Národnej podpornej organizácie eTwinning. Inovácia prináša konkrétny a realizovateľný rámec pre učiteľov, ako premeniť vízie kurikulárnej reformy na zmysluplné vyučovanie.

Inovatívne vyučovanie prostredníctvom eTwinningu je možné začleniť do vyučovania alebo osnov všetkých predmetov.
Inovácia sa zameriava na rozvoj kľúčových kompetencií žiakov:

  • komunikácie v materinskom a cudzom jazyku,
  • digitálnych kompetencií,
  • riešenia problémov,
  • spolupráce a pracovných návykov,
  • kompetencie „učiť sa učiť“,
  • sociálnych a občianskych kompetencií.


U pedagógov posilňuje kompetencie v oblasti inovácie vyučovania, medzinárodnej spolupráce, využívania digitálnych technológií a tvorby medzipredmetových aktivít.

Inováciu je možné zaradiť ako súčasť tematického alebo projektového vyučovania, ako aj metódu CLIL, a to v materských školách, na 1. a 2. stupni základných škôl, gymnáziách či stredných odborných školách. eTwinning projekty môžu slúžiť ako praktické pokračovanie alebo rozšírenie obsahu vyučovacích hodín – žiaci v nich aplikujú nadobudnuté poznatky v reálnom kontexte a v spolupráci s partnerskými školami.

Projekty možno zároveň zaradiť do školského vzdelávacieho programu ako konkrétne formy realizácie prierezových tém, voliteľných predmetov alebo záujmových aktivít.

Učitelia môžu realizovať inováciu aj ako formu profesijného rozvoja.

Spôsob zavádzania inovácie

Pedagogický zamestnanec, ktorý plánuje eTwinning zaviesť do výchovno-vzdelávacieho procesu, musí postupovať podľa nasledujúcich krokov:

  1. Samovzdelávať sa v eTwinningu podľa dostupných online návodov (napr.: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/contact-and-support), alebo absolvovať bezplatné inovačné, aktualizačné alebo iné odborné školenie, ktoré môže prebiehať prezenčne alebo online.
  2. Zaregistrovať sa ako učiteľ a zároveň zaregistrovať školu v školskej vzdelávacej platforme European School Education Platform (ESEP) / eTwinning, vrátane vytvorenia EU Login konta (https://school-education.ec.europa.eu/en).
  3. Vyhľadať vhodného projektového partnera v platforme ESEP / eTwinning pre realizáciu medzinárodnej spolupráce (https://school-education.ec.europa.eu/en/connect).
  4. Založiť a realizovať eTwinning projekt spolu so žiakmi, s dôrazom na aktívne zapájanie žiakov do všetkých fáz projektu.

Po úspešnej realizácii projektu má učiteľ možnosť získať Národný certifikát kvality (NQL), ktorý potvrdzuje efektívne využívanie eTwinning inovácie vo výchovno-vzdelávacom procese. K získaniu certifikátu kvality je potrebné splnenie kritérií kvality.
Získanie NQL zároveň dokazuje zvýšenie učiteľských kompetencií a metodickej vybavenosti prostredníctvom vzdelávania a sebavzdelávania. Certifikát sa udeľuje na základe hodnotenia projektu podľa týchto kritérií:

  • kvalita spolupráce medzi partnerskými školami,
  • využívanie informačno-komunikačných technológií,
  • uplatňovanie inovatívnych pedagogických prístupov,
  • integrácia projektu do učebných osnov,
  • dosiahnuté výsledky a ich dokumentácia.


Realizácia projektu oceneného certifikátom kvality zároveň prináša pridanú hodnotu aj pre samotných žiakov a školu, keďže podporuje moderné a zmysluplné vzdelávanie v medzinárodnom kontexte.
Viac tu: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/labels/etwinning-national-quality-label

Ďalším profitom pre školu je možnosť získať ocenenie Škola eTwinning, ktoré je najvýznamnejším uznaním na európskej aj národnej úrovni. Môžu ho získať školy systematicky a kvalitne zapojené do eTwinningu. Ocenenie potvrdzuje, že škola ako celok (vedenie, učitelia aj žiaci) aktívne rozvíja hodnoty spolupráce, digitalizácie, inklúzie a inovácií vo vzdelávaní a napĺňa poslanie Školy eTwinning.

Viac tu: https://www.etwinning.sk/aktuality/skola-etwinning-8

Personálne zabezpečenie

eTwinning môžu v praxi zavádzať a realizovať pedagógovia, ktorí absolvovali lektorované vzdelávanie, alebo samoštúdium. Požadovaná je základná digitálna gramotnosť, schopnosť pracovať s online nástrojmi a motivácia k projektovému vyučovaniu a medzinárodnej spolupráci. Projekt eTwinning pedagógovia realizujú v spolupráci so svojimi žiakmi.

Vzdelávanie pre pedagógov poskytuje bezplatne Národná podporná organizácia eTwinning pri Žilinskej univerzite v Žiline. Vzdelávania prebiehajú priebežne počas celého roka a vedú ho skúsení školitelia – ambasádori eTwinning v regiónoch.

Materiály na samoštúdium, napr. Zbierka eTwinning webinárov, publikácia Krok za krokom ku kvalitnému eTwinning projektu a ďalšie sú k dispozícií na stránke: https://www.etwinning.sk/inspiracie

Priestorové zabezpečenie

eTwinning nevyžaduje špecifické priestorové zabezpečenie. Realizuje sa priamo na školách, v bežných triedach, počítačových učebniach alebo v akomkoľvek priestore s prístupom na internet. Časť aktivít môže prebiehať aj online, bez potreby fyzickej prítomnosti účastníkov.

Materiálno-technické zabezpečenie

Na zavedenie inovácie je potrebné základné digitálne vybavenie školy – počítač, tablet alebo iné zariadenie s pripojením na internet pre učiteľa a žiakov.

Nevyhnutnou podmienkou je konto učiteľa na platforme European School Education Platform (ESEP) ú eTwinning, prostredníctvom ktorého sa eTwinning projekty realizujú.

Metodické materiály, návody, inšpirácie a podpora sú bezplatne dostupné na webových stránkach eTwinningu. Využívané sú aj bezplatné digitálne nástroje podporujúce spoluprácu a tvorivosť.

Iné požiadavky a kroky

Projektové vyučovanie a digitalizácia patria medzi hlavné piliere aktuálneho Štátneho vzdelávacieho programu, ktorý kladie dôraz na rozvoj kompetencií žiakov pre 21. storočie. Iniciatíva eTwinning tieto priority plne podporuje a zároveň ich obohacuje ako komplementárny a prakticky overený nástroj. Umožňuje školám realizovať moderné vyučovanie prostredníctvom medzinárodnej spolupráce, digitálnych technológií a aktívneho zapojenia žiakov.

eTwinning je spracovaný s ohľadom na potreby slovenského školstva a pripravený na zavedenie do všetkých typov škôl na Slovensku.

Inováciu používa

viac ako 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe

eTwinning pôsobí na Slovensku nepretržite od roku 2005. Každoročne získa Národný certifikát kvality (NQL) približne 100 – 150 učiteľov zo slovenských škôl, čo potvrdzuje jeho aktívne a udržateľné využívanie v praxi.

Ocenenie Škola eTwinning, ktoré sa udeľuje na obdobie dvoch rokov, bolo zavedené v školskom roku 2018/2019. Doposiaľ ho získalo 158 slovenských škôl. Kompletný zoznam ocenených škôl je dostupný na oficiálnej stránke: www.etwinning.sk/aktuality/skola-etwinning-8

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?