Vzdelávanie pre zdravie, jedlo a udržateľnosť

Ilustračný obrázok: Nápis "Skutočne zdravá škola"

Dátum zápisu: 24.6.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Skutočne zdravá škola je komplexný vzdelávací program, ktorý pomáha materským a základným školám zlepšiť kvalitu školského stravovania a budovať zdravý vzťah k jedlu naprieč celou školskou komunitou. Prepája edukačné aktivity s prácou školských jedální, podporuje zapojenie žiakov, rodičov, učiteľov a kuchárok, a rozvíja témy výživy, udržateľnosti, lokálnych potravín a prevencie plytvania. Program ponúka metodické podklady, interaktívne workshopy a systém certifikácie. Jeho cieľom je vytvoriť prostredie, v ktorom deti jedia s chuťou a rozumejú, prečo je jedlo dôležité pre ich zdravie aj budúcnosť planéty.

Názov: Skutočne zdravá škola o. z.

Sídlo: Dvořákovo nábrežie 4A Bratislava 811 02

Identifikačné číslo organizácie (IČO): 53002946

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Eva Blaho

Webová stránkawww.skutocnezdravaskola.sk

Druh inovácie

inovatívne preventívne a rozvojové programy

Stupeň vzdelania

predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie, stredné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia

materská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, zariadenia školského stravovania

Oblasť vzdelávania

Človek a príroda, Človek a spoločnosť, Človek a svet práce, Zdravie a pohyb, Charakter, Environmentálna gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí

Žiaci materských a základných škôl, pedagogickí a odborní zamestnanci, personál školských jedální, rodičia. Program je určený žiakom materských škôl, žiakom 1., 2. a 3. cykla ZŠ (1.–9. ročník) a žiakom stredných škôl (1.–3. ročník), so zohľadnením vývinovej úrovne, citlivosti a emocionálnych potrieb dospievajúcich.

Program Skutočne zdravá škola je založený na princípoch inkluzívneho, hodnotového a zážitkového vzdelávania, podpory zdravia a udržateľnosti, ako aj aktívneho občianstva a spolupráce medzi školou, rodinou a komunitou. Vychádza z princípov výchovy a vzdelávania podľa § 3 a § 4 školského zákona, najmä z podpory zdravého vývinu dieťaťa, formovania zodpovedného vzťahu k sebe, druhým ľuďom, prírode a spoločnosti, ako aj rešpektovania potrieb a možností jednotlivca.

Inovácia rieši viacero aktuálnych výziev v školskom prostredí: nedostatočnú kvalitu výživy, slabé prepojenie teoretických vedomostí s praktickými návykmi, rastúce množstvo odpadu z jedál, ako aj nízku motiváciu žiakov a rodičov zaujímať sa o jedlo.

Program prepája školské vyučovanie so školským stravovaním a komunitným životom školy. Zvyšuje kvalitu školského jedla, podporuje aktívnu účasť žiakov, učiteľov, rodičov a kuchárok na tvorbe a napĺňaní zmien a zároveň rozvíja vedomosti a zručnosti v oblasti výživy, zdravia a udržateľnosti.

Hlavný cieľ:

Vytvoriť školské prostredie, v ktorom deti jedia s chuťou, rozumejú jedlu a učia sa zodpovednému vzťahu k zdraviu, ľuďom a planéte.

Ďalšie ciele:

  • zlepšiť kvalitu školského stravovania v jedálňach v súlade s najnovšími výživovými odporúčaniami a Metodikou stravovania v školách (MSN),
  • rozvíjať výživové, sociálne, environmentálne a občianske kompetencie žiakov,
  • podporiť prepojenie teórie a praxe vo výchove a vzdelávaní o jedle a zdraví,
  • zapojiť školskú komunitu do plánovania a realizácie zmien (whole-school approach),
  • posilniť postavenie školských jedální ako súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu,
  • nížiť plytvanie jedlom, posilniť lokálnu spoluprácu a udržateľné stravovanie.

 

Postupy a metódy:

  • samohodnotenie škôl podľa súboru inovatívnych kritérií a postupné získavanie certifikácie,
  • zážitkové vzdelávanie vo forme workshopov prispôsobených veku a cieľovej skupine (žiaci, učitelia, rodičia, personál jedální),
  • využitie didaktických materiálov (pracovné listy, animované videá, interaktívne pomôcky),
  • metodická podpora a sprevádzanie škôl koordinátormi programu,
  • aktívne zapájanie žiakov do rozhodovacích procesov (napr. tvorba jedálnych lístkov),
  • rozvoj praktických zručností: varenie, triedenie odpadu, čítanie etikiet, výber potravín,
  • prepájanie tém jedla a výživy s vyučovaním rôznych predmetov (biológia, etická výchova, výtvarná výchova, geografia, občianska náuka atď.).

 

Rozdiely podľa druhu školy alebo zariadenia:

Materské školy: dôraz na formovanie základných návykov, chuťových preferencií, hravé aktivity, úzka spolupráca s rodičmi.

Základné školy (1. stupeň): interaktívne workshopy so zameraním na spoznávanie potravín, zdravý tanier, sezónnosť, pitný režim, tvorba postojov.

Základné školy (2. stupeň): rozšírenie tém o kritické myslenie, prevenciu porúch príjmu potravy, sociálne siete a zdravý životný štýl.

Školské jedálne: školenia o atraktívnej príprave zeleniny, strukovín a rýb, zmysluplná práca s revíziou MSN, znižovanie odpadu, zapojenie detí do spätnej väzby a plánovania jedál.
Inovácia je otvorená a flexibilná – každá škola si tempo a rozsah zmien určuje podľa svojich možností, pričom má k dispozícii odborné vedenie, metodickú podporu a komunitu ďalších škôl.

Obsah programu podporuje rozvoj kompetencií v oblastiach:

  • výživa a zdravý životný štýl (model zdravého taniera, raňajky, pitný režim, cukor a energia),
  • prevencia (plytvanie jedlom, riziká diét, poruchy príjmu potravy, energetické nápoje),
  • lokálnosť a sezónnosť potravín (dopad na zdravie aj životné prostredie),
  • praktické zručnosti (varenie, čítanie etikiet, tvorba jedálnych lístkov),
  • komunikačné a sociálne zručnosti (diskusia, tímová práca, zodpovednosť),
  • emocionálne zdravie (vzťah k jedlu, telu a k sebe samému).

 

Témy sú realizované formou workshopov priamo na školách – pre deti, rodičov, učiteľov aj personál jedální. Obsah je prispôsobený veku a potrebám skupín, a zahŕňa interaktívne pomôcky, animované príbehy, praktické ukážky a priestor na reflexiu.

Spôsob zavádzania inovácie

Školy sa do programu registrujú dobrovoľne cez web skutocnezdravaskola.sk. Po registrácii získajú prístup ku kritériám, metodickým podkladom, vzdelávacím materiálom a možnosti absolvovať odborné workshopy.

Postup zavádzania:

  1. Registrácia školy a vytvorenie akčnej skupiny.
  2. Samohodnotenie podľa kritérií programu.
  3. Plánovanie zmien a podpora od koordinátora programu.
  4. Realizácia zmien – aktivity v jedálni, triedach, komunitách.
  5. Získavanie certifikácií podľa úrovne naplnenia kritérií.
  6. Možnosť účasti na školeniach a workshopoch pre všetky cieľové skupiny.

Personálne zabezpečenie

Realizáciu zabezpečujú vyškolení lektori OZ Skutočne zdravá škola, školskí koordinátori, vedenie školy, kuchárky a učitelia.

Priestorové zabezpečenie

Bežná trieda alebo školská miestnosť s možnosťou prehrávať audiovizuálny obsah.

Materiálno-technické zabezpečenie

Základné školské vybavenie (interaktívna tabuľa, kuchyňa), pracovné listy, edukačné pomôcky, videá a online materiály.

Iné požiadavky a kroky

Program je plne v súlade s platnou legislatívou, s Metodikou stravovania v školách (MSN) a podporuje ciele Národného programu prevencie obezity a výživovej stratégie.

Inováciu používa

viac ako 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe

Program Skutočne zdravá škola aktuálne využíva viac ako 150 materských a základných škôl po celom Slovensku. Niektoré z nich už získali bronzový alebo strieborný certifikát, ktorý potvrdzuje ich pokrok v oblasti zdravého a udržateľného školského stravovania.

Konkrétne výsledky dosiahnuté inováciou v školách:

  • Zníženie odpadu z jedál o 20–30 % v školských jedálňach, ktoré zapájajú deti do tvorby jedálnych lístkov alebo testujú nové receptúry s vyšším podielom zeleniny či strukovín.
  • Zvýšenie konzumácie zeleniny u detí vďaka zmenám v príprave, servírovaní a podpore zo strany pedagógov (napr. zelenina v pare, ochutnávky, zapojenie detí do pestovania).
  • Zvýšenie participácie žiakov – školy, ktoré zapojili žiakov do školských akčných skupín, zaznamenali vyššiu mieru záujmu o jedlo a zodpovednosť voči jedálni aj spolužiakom.
  • Zvýšenie spokojnosti rodičov – pozitívna spätná väzba na aktivity škôl týkajúce sa výživy, workshopy a zmeny v jedálnom lístku.
  • Pozitívne zmeny v prístupe zamestnancov jedální – školenia pre kuchárky viedli k väčšej otvorenosti voči novým receptúram a lepšiemu porozumeniu detskému stravníkovi.
  • Prepojenie výučby a stravovania – školy začleňujú tému jedla do výučby biológie, geografie, výtvarnej výchovy, etiky či mediálnej výchovy.


Príklady lídrov využívajúcich inováciu:

ZŠ Vazovova, Bratislava

Zaviedli šalátový bar, ktorý zvýšil záujem o školské obedy aj medzi učiteľmi. Realizujú zážitkové workshopy (napr. Master Chef pre deti), vytvorili školskú bylinkovú záhradku a receptár.

Spojená škola, Dudince

Organizujú motivačné súťaže (napr. Najlepší papkáč), deti získavajú kartičky za zjedenie šalátu či polievky. V kuchyni pravidelne pripravujú bezmäsité jedlá, tvarohové dezerty a ovocné šaláty.

Súkromná materská škola Primakids, Senec

Intenzívna spolupráca s dodávateľmi stravy, každodenný monitoring zvyškov, aktivity ako varenie so šéfkuchárom, samozber ovocia a návštevy fariem.

ZŠ Dolné lúky, Brezová pod Bradlom

Realizujú pestré aktivity (Svetový deň jablka, Dážďovkobranie, Brezofský agrokomplex), pracujú v školských záhonoch a pravidelne organizujú workshopy aj pre rodičov.

ZŠ s MŠ Brehy

Spolupráca so zriaďovateľom, podpora školských záhrad a kompostovania. Zaviedli bezmäsité jedlá, označovanie sezónnych potravín a zrušili bufet – vďaka tomu sa desiate prestali vyhadzovať.

Súkromná materská škola Lobelka, Liptovský Mikuláš

Organizujú Švábkafest, komunitné varenie s rodičmi, prepojenie výučby s témou jedla aj pri témach ako „vesmír“ – napr. zdravá kozmická strava.

ZŠ A. Sládkoviča, Sliač

Zorganizovali Detskú školu gastronómie v spolupráci s OZ Tradičná chuť regiónov. Na hodinách chémie skúmajú obsah látok v kyslej kapuste po exkurzii u miestneho dodávateľa.

Ďalšie výstupy inovácie:

  • Vznik metodických materiálov, pracovných listov, interaktívnych pomôcok a videí využiteľných vo vyučovaní aj mimo neho.
  • Sieť aktívnych škôl, ktoré si navzájom zdieľajú skúsenosti, podujatia a príklady dobrej praxe.
  • Prepojenie s národnými a európskymi iniciatívami, ako je projekt SchoolFood4Change (Horizon Europe), do ktorého je zapojených niekoľko pilotných škôl.

Školy, ktoré majú záujem, môžu postupne získať certifikáciu Skutočne zdravej školy (bronz – striebro – zlato), ktorá verejne oceňuje ich úsilie a motivuje k ďalším zmenám. Podmienkou pre zaradenie do certifikačného procesu je práca s kritériami, aktívna participácia a ochota zapojiť školskú komunitu.

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?