Voľne dostupná príručka, ktorú vydala Liga za duševné zdravie obsahuje cenné poznatky o prevencii duševného zdravia na školách, ale aj praktické informácie o tom, ako sa rozprávať s dieťaťom v duševnej nepohode vrátane prehľadov o postupoch pri rôznych prejavoch, s ktorými sa učiteľky a učitelia môžu pri práci s deťmi stretávať.
Príručka je výstupom medzinárodného projektu Heads up! – Duševné zdravie mladých ľudí v škole, ktorý vznikol ako reakcia na zhoršujúcu sa duševnú pohodu detí a dospievajúcich pozorovanú v posledných rokoch. Výsledky výskumu sú dostupné na tomto odkaze.
Výsledky výskumu ukazujú, že žiaci a žiačky základných a stredných škôl zažívajú mnoho výziev v oblasti duševného zdravia. Učiteľky a učitelia sa nemajú stať odborníkmi na duševné zdravie, sú však kľúčovými osobami v živote detí. Plnia zásadnú úlohu v systéme prevencie psychických problémov detí a dospievajúcich a v podpore ich psychickej odolnosti. Necítia sa však byť pripravení pracovať s deťmi v duševnej nepohode.
Bezpečné psychologické prostredie je pritom základom napĺňania jednej z hlavných funkcií školy – vzdelávania. Byť súčasťou bezpečnej školy znamená zamerať sa na vzťahy a priateľstvo, na komunikáciu, prejavenie záujmu o seba, nazeranie na potreby iných aj vlastné. Transformácia školy na bezpečné prostredie je však proces, ktorý si vyžaduje zaangažovanosť celej školy.
Príručka Od pochopenia k činom obsahuje základné informácie o spôsoboch podpory a prevencie duševného zdravia na školách a zároveň poskytuje rady a odporúčania k tomu, ako postupovať vo viacerých špecifických situáciách. O príručke sa dozviete viac v rozhovore Diany Klepoch Majdákovej z Ligy za duševné zdravie pre reláciu Štúdio 24.