V 1. a 2. cykle má podľa nového ŠVP vzdelávacia oblasť Človek a spoločnosť podobu integrovaného predmetu Človek a spoločnosť a samostatných predmetov etická výchova a náboženská výchova vyučovaných v alternácii.
Ako si s tým poradiť? Ako učiť nový integrovaný predmet Človek a spoločnosť (podľa uváženia školy už od 1. ročníka), ktorého súčasťou sú aj nové obsahy, s ktorými nemáme ako učitelia skúsenosti, alebo sa v nich necítime byť úplne sebavedome?
Článok je pokračovaním predošlých častí, ktoré boli venované metodikám a aktivitám pre geografický a dejepisný komponent 1. cyklu vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť. Nižšie uvedené metodiky a aktivity je možné využiť na spestrenie výučby, sú doplnkom, inšpiráciou s ktorou je možné ďalej didakticky pracovať.
Občiansky komponent - 1. cyklus VO Človek a spoločnosť
Číslami sú označené názvy tematických celkov občianskeho komponentu. Odporúčané metodiky a aktivity k jednotlivým činnostiam v obsahovom štandarde si vyrolujete kliknutím na značku “plus”.
1. Poznávanie pravidiel vo svojom živote
Pojmy: pravidlá, školský poriadok, férovosť
Činnosti:
Aktivity z príručky Školy, ktoré menia svet (IPAO, od 1. ročníka)
Tretí diel metodickej príručky Škôl, ktoré menia svet určený pre materské školy a 1. stupeň základných škôl vznikol so zámerom rozvíjať u detí názory, hodnoty, postoje a zručnosti demokraticky zmýšľajúcich (budúcich) občanov 21. storočia. Príručka je jednoduchá a hravou formou prepája ciele občianskej výchovy a vzdelávania s neformálnymi a zážitkovými prvkami. Neponúka striktné návody ani učebné osnovy, ale inšpiráciu v podobe 40 originálnych aktivít. Pre tematický celok siahnite napríklad po aktivitách Spíšme si vlastnú triednu ústavu a To nie je fér.
2. Život obce a vzťahy v komunite
Pojmy: obec, inštitúcie, komunita, súkromný a verejný priestor, symboly, sviatky, tradície, rozmanitosť
Činnosti:
Mestské puzzle (Architekti ve měste, 3. ročník – po zjednodušení)
Mestské puzzle majú slúžiť ako nástroj pre učiteľov a ako hra pre deti, ktorá ich naučí premýšľať o meste a svojom životnom priestore. Majú za cieľ uvedomenie si priestoru, ktorý nás obklopuje, a jeho základných vzťahov a zákonitostí. Deti sa formou hry začínajú zaujímať o urbanistické a funkčné členenie mesta. Výsledkom projektu by mal byť ich budúci záujem o mestotvorné procesy v ich okolí a vzbudenie občianskeho záujmu, zodpovednosti a iniciatívy. Hra môže byť využitá s presahom do rôznych predmetov. Ukážky využitia aktivity na slovenskej škole (aj s fotografiami) sú dostupné v tomto článku.
Naše mesto (Pionýr, 3. ročník)
Žiaci sa naučia bezpečne a účinne používať materiály a nástroje, vzájomne sa zoznámia s informáciami o mieste, kde bývajú, alebo ktoré spoločne navštívili. Žiaci si overia, ako dobre poznajú svoje mesto a jeho významné budovy. Vyrobia si papierové mesto, ktorého budovy potom budú slúžiť ako kulisy k stolovej hre.
Kultúrne budovy (Architekti ve škole, 3. ročník – po zjednodušení)
Žiaci sa naučia, aké kultúrne budovy existujú a aký je ich účel. Dozvedia sa, že sa tieto budovy delia napr. na umelecké, vzdelávacie, historické a športové. A kde tieto budovy vo svojom meste nájdu. Taktiež sa naučia orientovať sa na webových stránkach svojho mesta a kde môžu nájsť informácie týkajúce sa kultúrnych budov a kultúrnych akcií. Účastníci si osvoja a doplnia vedomosti o kultúrnych budovách v meste, uvedomenia si, k čomu tieto budovy slúžia a ako ich využívame. Aktivitou podporujeme záujem o kultúru v meste.
Náš verejný priestor (Architekti ve měste, 3. ročník – po zjednodušení)
Program je zameraný na vnímanie a uvedomenie si možných funkcií a potenciálu verejného priestoru. Program sa dá rozdeliť do 3 rovín: 1. rovina významová, výklad a chápanie pojmu, 2. rovina poznania vybraných príkladov verejného priestoru formou osobnej návštevy, uvedomenie si jeho hodnôt a nedostatkov, 3. rovina spolupráce pri výstavbe mesta. Na princípe verejného a súkromného priestoru bude demonštrovaná základná poučka demokracie, ktorá hovorí, že „sloboda jedného končí tam, kde obmedzuje slobodu druhého“. Hlavným cieľom programu je rozvinúť záujem účastníkov o prostredie, v ktorom žijeme, a priblížiť im jeho kvality.
Verejný priestor a ľudia (Architekti ve měste, 3. ročník – po zjednodušení)
Cieľom aktivity je uvedomiť si, že je potrebné zaujímať sa o priestor okolo seba a pozerať sa naň nielen zo svojho pohľadu, ale aj z pohľadov všetkých ostatných skupín obyvateľstva, a že je potrebné verejný priestor okolo nás starostlivo plánovať a čo najpresnejšie formulovať problémy miesta, aby bolo možné odovzdať úlohu architektovi, ktorý má potom za úlohu skĺbiť všetky požiadavky do jedného reálneho riešenia. Aktivita rozvíja u detí okrem iného aj skupinovú spoluprácu, naslúchaniu cudzím názorom, umenie dosiahnuť kompromis, stanovovanie priorít a v neposlednej rade obhajovanie a prezentovanie svojho názoru.
Lujzine Vianoce (Farebná škola I., 3. ročník)
Cieľom aktivity z príručky Farebná škola I. (str. 18) je zvýšiť citlivosť k ľuďom, ktorí sú často prehliadaní (ľudia bez domova, ľudia v seniorskom veku…), diskutovať o iných kultúrach a náboženstvách, pomenovať hodnoty, ktoré sa viažu k Vianociam.
Pestré susedstvá (Farebná škola, 3. ročník)
Aktivita sa zameriava na to, ako sa utvárajú stereotypy, či už pozitívne, alebo negatívne (predsudky), na základe nedostatočných informácií, napríklad vzhľadu, rodu, veku či etnicity. Dôležitý odkaz aktivity je v tom, že správanie každej osoby je ovplyvnené stereotypnými predstavami, ale je podstatné si ich uvedomovať a vedome s nimi pracovať. Deti na prvom stupni sú vo veku, kedy si utvárajú stereotypné predstavy. Táto aktivita sa snaží podnietiť kritické myslenie.
3. Zodpovedné hospodárenie
Pojmy: povolania, tovary a služby, cena, peniaze, šetrenie
Digitálny edukačný obsah k finančnej gramotnosti (Viki, od 1. ročníka)
Vzdelávacia a informačná platforma Viki (Centrálne úložisko digitálneho edukačného obsahu Ministerstva školstva) obsahuje množstvo vzdelávacích materiálov na rozvoj finančnej gramotnosti už pre žiakov 1. stupňa základných škôl.
Zlatka.in (od 1. ročníka)
Portál s množstvom online hier venovaných rozvoju finančnej gramotnosti už pre žiakov od 1. stupňa základnej školy. Tematicky sa hry delia na: o peniazoch, nakupovaní, sporení, koľko čo stojí, vreckové atď.
5 peňazí (Národná banka Slovenska, od 1. ročníka)
Vzdelávací program NBS na rozvoj finančnej gramotnosti sa zameriava aj na žiakov 1. stupňa základnej školy. Na stránke programu sú k dispozícii vzdelávacie materiály aj ponuky na bezplatné zážitkové vzdelávania pre školy v regionálnych pobočkách NBS.
Aktivity na rozvoj environmentálnej gramotnosti
Rozvíjať environmentálnu gramotnosť v škole je možné aj prostredníctvom vzdelávacích programov a projektov – napr. Zelená škola. Na stránke tohto programu nájdete vzdelávacie materiály pre témy, ako sú napr. odpady, energia, voda a klimatické záhrady. Odporúčame Auditové listy a Inšpiromat. Pre úspešné zavedenie a realizáciu triedenia odpadu v škole môže byť nápomocnou aj príručka 10 krokov ako zaviesť separovaný zber na školách projektu Škola udržateľnosti. Pri nastavovaní aktivít k rozvoju environmentálnej gramotnosti sa odporúčame riadiť aj sprievodcom pre prierezové gramotnosti.
4. Základy aktívneho občianstva
Pojmy: povolania, tovary a služby, cena, peniaze, šetrenie
Činnosti:
Výučbu odporúčame realizovať vo forme bádateľsky orientovaných prieskumov v okolí školy a v obci. Výstupom z nich môže byť napr. aj pocitová mapa. Spolu so žiakmi môžete činnosti, ktoré zlepšujú kvalitu prostredia a zdravie ľudí nielen identifikovať, ale aj realizovať – priamo v škole alebo na školskom pozemku. Inšpiráciou vám môžu byť: 50 nápadov pre deti ako prispieť k záchrane planéty, materiály ku kvalite ovzdušia a mobilite, manuál a príručka ku klimatickým záhradám a pod.
Viacero aktivít rozvíjajúce aktívne občianstvo u detí nájdete v príručke Školy, ktoré menia svet (napr. aktivita Dá sa to). Ak sa vaša škola nachádza na sídlisku, žiakov by mohla zaujať aktivita Život a bezpečnosť na sídlisku (portál Architekti ve škole), ktorú je pre potreby 1. cyklu potrebné zjednodušiť.
Činnosť Riešenie modelových situácií (napr. koho a ako požiadať o pomoc, tiesňové linky) môžete realizovať prostredníctvom aktivít z metodickej príručky Kompasito (aktivity O šikanovaní, Od slov k činom, Živé fotografie, Bitka o pomaranč) alebo aktivity Viem si poradiť (Pionýr).
5. Základy práce s mediálnym obsahom
Pojmy: zdroje informácií, médiá, reklama
- Metodická príručka pre implementáciu finančnej gramotnosti do vzdelávania na prvom stupni základných škôl (ŠPÚ).
- Rozvíjať mediálnu gramotnosť u žiakov 1. cyklu môžete napríklad pomocou aktivít z metodickej príručky Školy, ktoré menia svet – 3. časť (aktivity Viem to, viem to?, Triedne neuróny v akcii).