V 1. a 2. cykle má podľa nového ŠVP vzdelávacia oblasť Človek a spoločnosť podobu integrovaného predmetu Človek a spoločnosť a samostatných predmetov etická výchova a náboženská výchova vyučovaných v alternácii.
Ako si s tým poradiť? Ako učiť nový integrovaný predmet Človek a spoločnosť (podľa uváženia školy už od 1. ročníka), ktorého súčasťou sú aj nové obsahy, s ktorými nemáme ako učitelia skúsenosti, alebo sa v nich necítime byť úplne sebavedome?
Článok je pokračovaním prvej časti venovanej metodikám a aktivitám pre geografický komponent 1. cyklu vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť. Nižšie uvedené metodiky a aktivity je možné využiť na spestrenie výučby, sú doplnkom, inšpiráciou s ktorou je možné ďalej didakticky pracovať, nenahrádzajú prácu s edukačnými publikáciami.
Dejepisný komponent - 1. cyklus VO Človek a spoločnosť
Číslami sú označené názvy tematických celkov dejepisného komponentu. Odporúčané metodiky a aktivity k jednotlivým činnostiam v obsahovom štandarde si vyrolujete kliknutím na značku “plus”.
1. Orientácia v čase
Pojmy: časová postupnosť, plánovanie času, meranie času, kalendár
Činnosti:
Mačiatko s budíkom (Pionýr – 1. ročník)
Cieľom aktivity je uvedomiť si hravou formou jednotlivé fázy dňa a činnosti, ktoré sa pravidelne opakujú. Zároveň si deti pripomenú si správne hygienické návyky.
Slnečné hodiny (Jdete ven, 1. až 3. ročník)
Ako sa vonku pozná, koľko je hodín, keď nemáte po ruke hodinky? Vezmite si na pomoc slnečné hodiny. Vyrobené ich budete mať za pár minút, ale tým hra nekončí, pri nastavovaní ciferníka sa totiž budete baviť celý deň. Aktivity s tieňom je možné doplniť aj o ďalšie.
2. Pozorovanie zmien v čase
Pojmy: rodostrom, vzájomné rodinné vzťahy, povesť, pamiatky
Činnosti:
Bola raz jedna povesť (Rádio Junior, 1. až 3. ročník)
Archív pravidelnej relácie Bola raz jedna povesť, ktorá je vysielaná na Rádiu Junior, obsahuje viac ako 400 epizód. Miestne a regionálne povesti pokrývajú celé územie Slovenska. Možno tam nájdete aj tú zo svojej obce alebo jej okolia.
Naša minulosť (Pionýr, 2. až 3. ročník)
Cieľom aktivity je pripomenúť si históriu našej vlasti, obce, tradície a povesti.
Sovík a história (Pionýr, 1. až 2. ročníka)
Žiaci si vytvárajú povedomie o povestiach najbližšieho okolia (obce, regiónu). Aktivita vedie k zamysleniu nad plynutím času (minulosť – súčasnosť – budúcnosť).
Výlet do histórie (Pionýr, 2. až 3. ročník)
Cieľom aktivity je zážitkovou formou zoznámiť žiakov s miestnymi povesťami.
Premeny historického mesta (Architekti ve škole, 3. ročník – po úprave)
Metodický list sa zaoberá premenou historického mesta na mesto súčasnosti. Deti sa zábavnou formou dozvedia, ako vyzerala štruktúra mesta v minulosti a porovnajú ju s tou dnešnou. Využijeme k tomu formu projektu, pri ktorom budú žiaci spolupracovať v skupinách. Cielime na to, aby pochopili, prečo došlo k určitým zmenám. Snažíme sa, aby žiaci čo najlepšie spoznali svoje mesto a pochopili význam urbanizmu svojho mesta. Deti sa naučia chápať, akým spôsobom sa stavalo stredoveké mesto a aké sú rozdiely s dnešným vzhľadom miest.
Premena môjho mesta (Architekti ve škole, 3. ročník – po úprave)
Cieľom aktivity je rozvíjať schopnosť práce s mapou, orientácie v meste, podporovať tímovú spoluprácu, rozšíriť znalosti o histórii mesta, v ktorom účastníci žijú, a odovzdať pár základných informácií o tom, ako mestá vznikajú a pochopiť v súvislostiach, prečo sa menia. Deti sú schopné si zo súvislostí utvoriť názor na to, kedy je dobré historické hodnoty chrániť, a v čom tieto hodnoty spočívajú, ale tiež kedy je potrebné, aby sa mesto novým spôsobom rozvíjalo.
Význam fasády na budovách (Architekti ve škole, 3. ročník – po úprave)
Žiaci sa naučia vnímať a rozpoznávať fasády budov v meste, pozerať sa na „obal domu“ a diskutovať o jeho vzťahu s funkciou domu, respektíve skúsiť rozpoznať podľa typu fasády funkciu objektu. Zároveň si každý žiak vytvorí pomocou pečiatok svoju vlastnú budovu. Všetko je zakončené spoločnou diskusiou nad tvorbou. Okrem funkcií domu by staršie deti mohli riešiť aj architektonické štýly a ďalšiu typológiu detailov. V pracovnej časti sa možno viac zamerať na mierku vytvorených budov.
Rok so stromom (Jdete ven, 1. až 3. ročník)
Určite ste niekedy videli sériu fotiek alebo obrázkov, ktoré zachytili rovnaký strom v štyroch ročných obdobiach. Stromy sú výbornými objektmi na pozorovanie a zmeny, ktorými prechádzajú od jari do zimy, sú tak výrazné, že ich nemôžete prehliadnuť. Máte svoj obľúbený strom a chceli by ste sa o ňom dozvedieť viac? Pripravili sme pre vás pozorovaciu výzvu, vďaka ktorej sa so svojím stromom zoznámite v maximálnych detailoch.
Ako sme spoznávali minulosť Banskej Štiavnice v jej uliciach (Bakomi, 3. ročník)
Inšpirujte sa opisom projektového (tematického) dňa realizovaného na SZŠ Bakomi v Banskej Štiavnici. Ako sa mení mesto v čase? Ako ho poznáme a čo nám o jeho minulosti prezradia historické fotografie? Ďalšie projektové dni, ktorými sa dá v aktivitách na tému histórie mesta pokračovať sú aj Nepokojné dejiny pokojného mesta, Ako sme v škole bojovali alebo Neobyčajné príbehy obyčajných vecí.
Knižné série ÚĽUV pre deti (ÚĽUV, 1. až 3. ročník)
Žiaci môžu spoznávať spôsob života našich predkov aj pomocou publikácií z knižných sérií ÚĽUV, ako sú Ako sa kedysi žilo a Huncút v regióne, ktoré sú dostupné v e-shope Ústredia ľudovej umeleckej výroby.