V 1. a 2. cykle má podľa nového ŠVP vzdelávacia oblasť Človek a spoločnosť podobu integrovaného predmetu Človek a spoločnosť a samostatných predmetov etická výchova a náboženská výchova vyučovaných v alternácii.
Vzdelávacia oblasť pozostáva zo štyroch komponentov – geografický komponent, dejepisný komponent, občiansky komponent a eticko‐osobnostný komponent. Pomocou komponentov sú vymedzené obsahové štandardy jednotlivých zložiek spoločenskovednej gramotnosti, ktorá v sebe zahŕňa geografické, dejepisné, občianske a eticko‐osobnostné spôsobilosti. Komponenty vystupujú vo vzájomnom prepojení, ktoré je posilnené začlenením vybraných prierezových gramotností do ich obsahu.
Ako si s tým poradiť? Ako učiť nový integrovaný predmet Človek a spoločnosť (podľa uváženia školy už od 1. ročníka), ktorého súčasťou sú aj nové obsahy, s ktorými nemáme ako učitelia skúsenosti, alebo sa v nich necítime byť úplne sebavedome?
Pripravili sme pre vás výber metodík a aktivít, ktoré sú voľne dostupné a môžu vám pomôcť vyskladať si jednotlivé vyučovacie hodiny alebo bloky. Pre lepšiu prehľadnosť a orientáciu v nich sú tematicky priradené k obsahovým štandardom jednotlivých komponentov.
V tomto článku si predstavíme metodiky a aktivity pre geografický komponent.
Samozrejme, mnohé z odporúčaných metodík a aktivít pre geografický komponent majú presahy aj do ostatných komponentov vzdelávacej oblasti (tým sú venované samostatné články). Mnohé metodiky prepájajú vzdelávaciu oblasť aj s inými vzdelávacími oblasťami alebo rozvíjajú niektorú z prierezových gramotností.
Geografický komponent - 1. cyklus VO Človek a spoločnosť
Číslami sú označené názvy tematických celkov geografického komponentu. Odporúčané metodiky a aktivity k jednotlivým činnostiam v obsahovom štandarde si vyrolujete kliknutím na značku “plus”.
1. Orientácia v okolí školy, v obci a jej blízkom okolí
Pojmy: miestna krajina, orientácia, poloha v priestore, prírodné a historické prvky, turistické značenie
Činnosti:
Okolie školy (Architekti ve škole / od 1. ročníka)
Deti kreslia na papier, aké budovy vidia v okolí školy. Tým si precvičia vnímanie priestoru okolo seba, precvičia si názvy budov a naučia sa ich rozlišovať, napr. supermarket, panelový dom, bytový dom a pod. Môžeme na predkreslenej škole urobiť zreteľné chyby a nedorobky a tým vyskúšame postrehy detí.
Miesto, kde žijem (Pionýr / od 1. až 2. ročníka)
Cieľom aktivity je získať základnú orientáciu vo svojej obci. Pocit spolupatričnosti vedie deti k schopnosti identifikovať sa s prostredím, v ktorom žijú – konkrétnym miestom, ku ktorému si budujú vzťah.
Chodím na výlety (Pionýr / od 1. až 2. ročníka)
Cieľom aktivity je a) rozvoj základov orientácie — pohybu v teréne po vyznačených cestách; b) poznávanie okolia bydliska, snaha vzbudiť záujem o krásy krajiny, či už prírodné alebo umelo vytvorené, túžbu po poznávaní.
Okná a brány nášho mesta (Lepšia geografia, 2. až 3. ročník)
Obyčajné všímanie si (ne)obyčajných vecí okolo nás. Každý deň môžeme objaviť nové detaily, ktoré nám doteraz unikali. Úlohou žiakov je všímať si zaujímavé okná, brány a dvere na domoch, okolo ktorých budú prechádzať na vychádzke obcou. Z vytvorených fotografií následne vytvárajú fantazijnú koláž – na papieri alebo na počítači.
Pozeraj sa okolo seba (Architekti ve škole / od 1. ročníka)
Aktivita sa zaoberá prepojením fotografie a sveta okolo nás. Prostredníctvom fotoaparátu sa snažíme deti priviesť k tomu, aby viac vnímali svoje okolie a boli schopné v základných rovinách definovať jeho vlastnosti a kvality. Na tento účel využívame fotografie, vďaka ktorým môžeme dosiahnuť jedinečné nahliadnutia do sveta detí a do toho, ako vidia svet okolo seba. Vzdelávací cieľ: Všímať si rôzne aspekty vecí a dejov v prostredí im dôverne známom. Ukázať, ako sa dá svet pozorovať, ako sa dá na svet pozerať skrze fotografiu. Chceme, aby si dokázali utvoriť vlastný názor na veci okolo seba a viac sa so „svojim“ miestom identifikovali.
Cesta do školy (Architekti ve škole, 1. až 3. ročník)
Aktivita je založená na kreslení svojej cesty z domu do školy. Nakreslíme s deťmi ich cestu do školy tak, aby boli chronologicky zobrazené jednotlivé prvky, budovy, miesta a priestory, ktoré pri svojej ceste stretávajú a ktoré si všímajú. Cieľom je zmapovanie cesty, vnímavosť a vzťah k svojmu okoliu. Po prvej úlohe by si každý z účastníkov mal uvedomiť, čoho si na svojom okolí váži najviac. Tento prvok potom prenesie do ďalšej úlohy, kde už spoločne s ďalšími spolužiakmi vytvára „ideálnu cestu“. Deti sa tak učia viesť dialóg a schopnosť vedieť sa dohodnúť na kompromise. Svoje riešenia si navzájom ohodnotia.
Najbližšie cesty (Architekti ve škole, 1. až 3. ročník)
Aktivita ukazuje deťom, že spolužiaci v triede sú si veľmi blízko – doslova. Na znázornenie tejto blízkosti je použitá detailná mapa časti obce, v ktorej žijú, a na nej je označených niekoľko adries spolužiakov. Žiaci sa snažia nájsť najkratšiu cestu k kamarátovi z triedy tým, že spoja vyznačené body na mape. Aktivita je obmenou obľúbených bludísk, ktoré deti rady riešia. Deti hľadajú najbližšiu cestu k kamarátom z daného bodu (ich bydliska). Zoznamujú sa tak s mapou, orientáciou v nej a základnými geografickými prvkami aj orientačnými bodmi.
Svetové strany (Učíme se venku, 3. ročník)
Cieľom aktivity je spoznať a určiť svetové strany vďaka pozorovaniu miest okolo školy aj vďaka zostaveniu listového kompasu.
Vodný kompas (Jdete ven, 2. až 3. ročník)
K nevyhnutnej výbave každého dobrodruha patrí kompas, ktorý nám pomôže zorientovať sa v prírode a na mape. Ako kompas funguje? To deti pochopia najlepšie vtedy, keď si ho sami vyrobia.
Poznámka: Ďalšie aktivity k téme svetových strán sú uvedené pri obsahovom štandarde „Určovanie svetových strán na mape
Turistické a topografické značky (Dračia stopa, 2. až 3. ročník)
Kľúčové pre správnu orientáciu v teréne je vedieť čítať mapu a používať značenie v teréne – turistické a topografické značky. S deťmi ich môžeme trénovať už od veku, kedy vedia čítať. Téma značiek je vďačná, pretože existuje veľa hier a aktivít a spôsobov ako pútavo s deťmi trénovať používanie mapy a terénneho značenia.
Ideme na výlet (Pionýr, 2. až 3. ročník)
Žiaci sa podieľajú na príprave výpravy. Vedia, ako sa správať pri pohybe v prírode, správne sa obliecť. Zvládnu peší presun s malou záťažou, bezpečnosť pri presunoch. Podieľajú sa na príprave výpravy.
Výlet (Hranostaj, 2. až 3. ročník)
Hra slúži hlavne ako zábavnejšia forma učenia sa alebo precvičovania mapových značiek. Hráčov rozdelíme do skupín po dvoch až štyroch hráčoch. Každej skupine dáme sadu kartičiek s mapovými značkami. Potom začneme rozprávať príbeh o tom, ako sme išli na výlet – popisujeme, čo všetko sme cestou videli, kadiaľ sme prechádzali, čo sme navštívili. Deti majú za úlohu usporiadať kartičky mapových značiek v tom poradí, v akom ich spomíname vo svojom rozprávaní.
Obec a jej budovy (Architekti ve škole, 2. až 3. ročník)
Cieľom aktivity je oboznámiť žiakov s významnými budovami (alebo aj inými prvkami) v obci. Žiaci najprv na základe počúvania piesne vyhľadávajú niektoré významné budovy, ktorých zoznam doplnia pomocou rozhovoru s učiteľom. Učiteľ všetky informácie zhrnie prezentáciou v PowerPointe. Následne bude úlohou žiakov poskladať rozstrihané obrázky budov, rozpoznať ich a správne ich pomenovať.
Všímaš si maličkosti? (Architekti ve škole, 2. až 3. ročník)
Program je zameraný na typické detaily jednotlivých budov. V úvode aktivity deti spoznávajú budovu podľa opisu. Následne pracujú v trojčlenných skupinách. V rámci skupinovej práce deti vytvoria plagát, na ktorom budú napísané typické aspekty jednotlivých budov. Program má za cieľ rozvíjať u detí povedomie o charakteristike jednotlivých budov. Zámerom je, aby si deti uvedomili, že každá budova má svoje špecifiká, bez ktorých by nemohla plniť svoj účel. Deti si tiež uvedomia, k akému účelu rôzne budovy sú a aké vlastne sú. Pochopia ich nevyhnutnosť v dnešnom meste.
Poznámka: Možné prepojenie s ďalšími obsahovými štandardami, napr. „Pozorovanie zmien v čase na príklade ľudí, krajiny, budov a artefaktov“ z dejepisného komponentu, ktoré sa nezaobíde bez všímania si detailov na budovách – ako sa zmenili v čase? Aktivita zároveň pokrýva aj obsahový štandard „Identifikovanie významných inštitúcií a služieb v obci“ z občianskeho komponentu.
Krajina okolo nás (SNG, 3. ročník)
Metodický list Slovenskej národnej galérie určený pre žiakov prvého stupňa ZŠ podnecuje prostredníctvom umenia a aktivít ich záujem o okolie a vedie ich k spoznávaniu prírodných, kultúrnych a spoločenských hodnôt svojho regiónu. Umenie figuruje ako dôležitý prvok pri spoznávaní aj formovaní krajiny a pohľadu na ňu.
Miestna krajina v žltom rámčeku (Lepšia geografia, 3. ročník)
Svetoznámy časopis National Geographic má už viac ako sto rokov titulku orámovanú žltým rámčekom, v ktorom je vždy zasadená pútavá fotografia zaujímavého miesta alebo ľudí. Čo by do nej žiaci vložili, ak by bolo číslo venované ich obci? Ktorá budova, zátišie, pamätihodnosť alebo ktorý človek či konkrétny pohľad na obec je tak reprezentatívny, že si zaslúži byť na titulke? A čo by k nemu žiaci napísali? Tvorivá úloha spojená s premýšľaním o najkrajších a najzaujímavejších miestach v obci a jej okolí.
Poznáš svoje mesto a okolie? (Architekti ve škole, 3. ročník)
Metodický list spracováva tému Zaujímavosti a pamiatky nášho mesta a nášho regiónu. Žiaci sa majú naučiť, čo zaujímavé sa nachádza v ich meste a okolí. Úlohou žiakov je nakresliť určitú zaujímavosť či pamiatku nášho alebo okolitých miest tak, aby ostatní uhádli, o ktorú zaujímavosť ide.
Tvorba prírodných rezervácií (Pionýr, 1. až 3. ročník)
Cieľom aktivity je porozumieť problematike chráneného územia. Rozvíja fantáziu a schopnosť pozorovať. Vo svojej fantázii sa deti premenia na „maličkých ľudí“ a stanú sa súčasťou „mini krajiny“, ktorú majú obyčajní ľudia inak pod nohami. V tejto krajine si vyhľadajú kúsok zaujímavého miesta a založia si svoj vlastný „mini park“.
Čo vidím cez okno? (Lepšia geografia, 3. ročník – po úprave)
Čo žiaci vidia, keď sa pozerajú von oknom, doma alebo v škole? Aký majú výhľad, čo sa im na ňom páči alebo nepáči? Ako sa volá ten kopec vpravo a rieka popri ktorej rastie aleja topoľov? Dom, alebo byt ktorého z kamarátov vidia? Kam smeruje cesta pod ich oknami? Aké druhy stromov rastú na ulici? Kam by zašli, ak by kráčali stále v smere ich pohľadu z okna? Aké ďalšie otázky im v súvislosti s krajinou za oknom napadnú? Výhľady z okien žiakov je možné aj odfotiť a doplniť jednoduchými anotáciami. Z prinesených fotografií je v triede možné vytvoriť galériu a diskutovať o našom vzťahu k miestu, v ktorom žijeme. Možné je aj prepojenie so slovenským jazykom a písanie vymysleného príbehu o ceste „do neznáma“.
2. Orientácia v pláne a na mape
Pojmy: plán, mapa, mapové znaky, legenda, grafická mierka, vzdialenosť, svetové strany, poloha na mape, letecká snímka, glóbus, svetadiely a oceány
Činnosti:
Čo je mapa? (Dračia stopa, 1. až 3. ročník)
Aby žiaci pochopili, čo je to mapa a akým spôsobom sa tvorí, je vhodné začať od jednoduchého nákresu objektov na školskej lavici z pohľadu zhora. Aktivity sú zamerané aj na prácu so svetovými stranami.
Ako vidí vták? (Architekti ve škole, 3. ročník)
Aktivita podnecuje vizuálne myslenie žiakov. Oboznamuje žiakov s topografickou mapou a zároveň ju prepája s konkrétnou architektúrou (fotografiami). Cieľom je, aby si žiaci uvedomili, že každá stavba má svoj pôdorys.
Pirátsky poklad (Jdete ven, 2. až 3. ročník)
Kto by rád nehľadal poklady? Toto klasické detské dobrodružstvo určite mnohí z vás poznajú. Už ste to s deťmi vyskúšali? A čo rôzne varianty? Ukryť poklad a pripravovať mapy a tajné správy môžu samozrejme dospelí, možno najzábavnejšie je však nechať to na deťoch.
Orientácia v priestore, práca s mapou a symbolmi (Mensa, 1. až 3. ročník)
Séria aktivít s postupnosťou krokov, ako s deťmi postupovať pri rozvíjaní mapových spôsobilostí od triedy, okolia školy, obec, kraj, štát, až po ďaleké miesta, kam chodíme na dovolenku.
Sprievodca po meste (Architekti ve škole, 3. ročník)
Pri tejto aktivite sa účastníci pokúsia vytvoriť reálny turistický okruh po pamiatkach v obci. Pracovať budú v trojiciach a na okruhu sa musia spoločne dohodnúť. Vytvorenie okruhu po daných objektoch a stavbách na základe reálneho plánu v spolupráci v skupine. Cieľom je aj získanie pozitívneho vzťahu k architektúre mesta, v ktorom účastník žije.
Pozrime sa na to zhora – práca s mapou a leteckou fotografiou (Lepšia geografia, 3. ročník – po zjednodušení zadania)
Cieľom aktivity je rozvíjať schopnosť žiakov porovnávať leteckú snímku s mapou, získať základnú orientáciu v nich. Spája čítanie mapy s orientáciou na leteckej snímke. Pre potreby 1. cyklu VO Človek a spoločnosť je vhodné pracovať s mapou a leteckou snímkou obce, v ktorej žiaci žijú, alebo v ktorej sa nachádza ich škola. Letecké snímky takmer zo všetkých obcí na Slovensku sú dostupné na aero-photo.com.
Prechádza mestom (Architekti ve škole, 2. až 3. ročník)
Aktivita je zameraná na orientáciu v mape a vnímanie základných pokynov. Úlohou detí je prechádzať ulicami podľa pokynov, vyhľadávať a pomenovávať budovy a nakoniec nájsť najkratšiu cestu k určenému miestu. Žiak sa učí na základe pokynov orientovať v plánku mesta.
Aktivity na prácu s mapou (Dračia stopa, 2. až 3. ročník)
Námety a návody na prácu s mapou, ktoré pokrývajú viaceré vzdelávacie štandardy viažuce sa na prácu s mapou.
Viem čítať mapy (Pionýr, 2. až 3. ročník)
Aktivity, pomocou ktorých sa žiaci učia poznať farby na mape, základné mapové značky a jednoduché údaje na mape.
Určovanie severu (Dračia stopa, 2. až 3. ročník)
Aktivita je zameraná na oboznámenie sa so svetovými stranami na mape aj v teréne. Jej pokračovaním je návod na prácu s buzolou a azimutmi.
Kade kam? (Pionýr, 3. ročník)
Cieľom aktivity je poznať svetové strany – hlavné a vedľajšie, oboznámiť sa s buzolou a určovať azimut.
Domov (Pionýr, 1. až 3. ročník)
Cieľ aktivity je spoznať adresu svojho bydliska a školy. Žiaci opíšu trasu a dokážu s malou pomocou podľa popisu trasy alebo podľa náčrtu trasy nájsť hľadaný objekt. Podľa zistených informácií dokážu riešiť konkrétne úlohy.
Poznámka: Prepojenie s obsahovým štandardom „Zamýšľanie sa nad hodnotou domova“ a „Opis a zaznamenávanie cesty do školy alebo k inému objektu v obci a miestnej krajine“.
Môj vysnívaný domov. Ako by mal vyzerať dom, v ktorom by som chcel/a bývať (Architekti ve škole, 2. až 3. ročník)
Metodický list spracováva tému „Moje mesto“. Žiaci si majú vytvoriť predstavu o svojom domove. Žiaci sa majú naučiť označiť miesto svojho bydliska na mape. Zapojiť možnosť vlastnej fantázie pri tvorení „vysneného“ domova, kde by sme chceli bývať. Prezentácia na tému koláž, ktorá obsahuje ukážky maliarov z histórie, ktorými sa žiaci môžu inšpirovať. Aktivita rozvíja schopnosť vnímania priestoru či okolia, kde žijeme. Chce deti naučiť orientáciu v mape, konkrétne aby našli svoj dom. Rozvíja predstavy o architektúre (typy domov – rodinný, panelový, bytovka, mrakodrap…). Deti by mali získať poznatky o svojom meste a uvedomiť si, v akom priestore žijú.
Mesto pre mňa (Architekti ve škole, 3. ročník)
Hra sa zameriava na vytváranie mapy. Žiaci si zahrajú na kartografov a na základe nájdeného kúsku mapy sa ju snažia dotvoriť podľa svojich predstáv, musia však dotvoriť mesto podľa určitých zákonitostí. Danému mestu môžu tiež vymyslieť názov. Do mapy majú za úlohu dolepiť najmenej 6 topografických značiek a umiestniť ich tam, kde by ich v bežnom živote našli – napríklad zrúcanina bude niekde na kopci v lese či na osamotenom mieste, kým železničná zastávka bude umiestnená pri železničnej trati a pod. Topografické značky majú nakopírované na určitom mieste.
Poznámka: Mapová hra presahuje aj do ďalších obsahových štandardov VO.
Okrem detských máp a atlasov v papierovej podobe je možné použiť aj digitálne mapy, ako sú napríklad Google Mapy alebo Mapy.cz, ktoré obsahujú aj samostatnú časť s digitálnym atlasom sveta. Vhodnou pomôckou sú aj detské mapové puzzle.
Hľadáme svetadiely a oceány – malí objavitelia na mape sveta (3. ročník)
Žiaci sa oboznamujú so svetadielmi a oceánmi pomocou detských atlasov a encyklopédií, ktorých je na trhu dostatok (príklady). Výber je na škole a učiteľovi. Názornou pomôckou, ktorú je možné využiť na rôzne mapové hry môže byť veľká mapa sveta vytvorené na školskom pozemku (návod je k dispozícii tu) alebo aj rôzne detské mapové puzzle, veľké nástenné mapy, ktoré si vytvoria samotní žiaci (návod tu a tu) Na zvýšenie motivácie je vhodné využiť aj rôzne hry a tvorivé aktivity s mapou, ktoré sú opísané napríklad na Lepšej geografii. K dispozícii je aj množstvo digitálnych mapových hier – pre 1. cyklus je vhodná napríklad táto kreslená mapa sveta. Ďalšie možnosti mapových hier sú opísané napríklad v tomto článku.
Spoznávanie svetadielov cez integrované tematické vyučovanie (3. ročník)
Okrem základného určenia a pomenovania svetadielov a oceánov na glóbuse alebo jednoduchej mape sveta sa môžu žiaci s jednotlivými svetadielmi aj bližšie zoznámiť cez sériu jednoduchých aktivít, ktoré sú uskutočnené medzipredmetovo. Inšpiráciou môže byť príklad dobrej praxe zo ZŠ s MŠ v Ľubochni.
3. Procesy v miestnej krajine a ich vplyv na človeka a životné prostredie
Pojmy: prírodné a umelé prostredie, počasie, cestovanie, doprava, mesto a vidiek, spôsob života
Činnosti:
Aktivity z príručky Kompasito (3. ročník)
Vhodnou aktivitou je napríklad “Prekrásny svet”.
Zmysly v architektúre (Architekti ve škole, 1. až 3. ročník)
Skúšali ste niekedy zavrieť oči a zamyslieť sa nad tým, do akej miery to, čo cítite, ovplyvňuje váš dojem z miesta? Skúšali ste si „ohmatať“ svoje okolie prostredníctvom svojich rúk či nôh? Prípadne ste sa zamysleli nad tým, ako vám sú jednotlivé materiály príjemné, či sa vám na nich dobre sedí, po nich chodí alebo sa ich dotýka? A ako aj tieto vnemy ovplyvňujú celkový dojem z priestoru, ktorým sa pohybujete? Zaviažte žiakom oči a nechajte ich spoznávať rôzne vône, materiály a tvary, priraďovať im funkciu, vzhľad a miesto, kde sa s nimi stretli, a čo si pri dotyku vybavia. Pustite im zvuky zo známych prostredí a rozprávajte si o svojom okolí.
Krajina (Hurá von, 3. ročník)
Žiaci prostredníctvom hier a rôznych úloh nadobudnú základné poznatky o krajine, vedia definovať krajinu, vymenovať typy krajiny, charakterizovať ich a výtvarne stvárniť
Kde žijeme (Pangea, 3. ročník po výraznom zjednodušení zadaní)
Metodická príručka k projektu obsahuje sériu aktivít, ktoré sú zamerané na formovanie zodpovedného občana, ktorý by sa vlastnými silami usiloval o zlepšenie svojho životného prostredia a miestnej komunity. Žiaci postupne prechádzajú od skúmania vlastných postojov k svojmu životnému prostrediu, cez postoje a názory ľudí z miestnej komunity, k identifikácií problémov vo svojom okolí a generovaní nápadov na zlepšenie miesta. Aktivity príručky sú pre žiakov vo veku od 8 do 15 rokov, dá sa nimi však inšpirovať a upraviť ich tak, aby boli vhodné aj pre žiakov 3. ročníka (napr. tvorba pocitovej mapy).
Meteo laboratórium (Učíme se venku, 3. ročník)
Cieľ aktivity: Rozvinúť vnútornú motiváciu detí pre sledovanie zmien v prírode. Vyrobiť si meteorologické pomôcky zadarmo.
Malý sprievodca počasím a inými zaujímavosťami (SHMÚ, 3. ročník)
Stručná príručka SHMÚ o počasí pre deti.
Auditové listy – Doprava a ovzdušie – pre MŠ a 1. st. ZŠ (Zelená škola, 1. až 3. roč.)
Pracovné listy environmentálneho auditu k téme Doprava a ovzdušie sú určené pre deti z MŠ, žiakov 1. stupňa ZŠ a žiakov so ŠVVP. Ich cieľom je posilniť participáciu detí a mladších žiakov, vtiahnuť ich do témy veku primeraným spôsobom. Pracovné listy pomáhajú žiakom objavovať nové súvislosti a hľadať jednoduché a praktické riešenia vedúce k zmenám na škole. Materiály slúžia aj pre potreby dopravnej výchovy a venujú sa vplyvu dopravy na životné prostredie.
Mravček- dopravná výchova, značky, bezpečnosť (Pionýr, 1. až 2. ročník)
Cieľ aktivity: Deti si uvedomuje nebezpečenstvá, s ktorými sa vo svojom okolí, napríklad po ceste na schôdzku, môžu stretnúť, a majú povedomie o tom, čo znamenajú základné dopravné značky.
Sovík a dopravné prostriedky (Pionýr, 1. až 2. ročník)
Deti sa zoznámia s prostriedkami hromadnej dopravy a so správnym správaním v nich. Precvičia si jemnú motoriku. Rozvinú svoju fantáziu a priestorovú predstavivosť pri maľovaní plánu. Čím všetkým môžeme cestovať a spoznávať krajinu? Napríklad na výlete do Tatier môžete zažiť jazdu vlakom, autobusom, autom, ozubenou železnicou a lanovkou.
Do školy po vlastných (LIFE Populair, celá škola)
Vzdelávacie materiály pre učiteľov aj žiakov so zameraním na tému bezpečných verejných priestorov v okolí školy a na spôsoby, ako motivovať k doprave šetrnejšej k životnému prostrediu. Ako môže byť téma dopravy realizovaná na škole projektovo v rámci Európskeho týždňa mobility, ukazuje príklad ZŠ Golianova v Banskej Bystrici.
Ako na peší autobus (Metropolitný inštitút Bratislavy, celá škola)
Ako chodia vaši žiaci do školy? Spravte si spolu malý prieskum a výsledky vyhodnoťte. Čo im bráni chodiť peši? Je to príliš veľká vzdialenosť, alebo niečo iné? Motivovať žiakov k pešej dochádzke do školy a aktívnemu pohybu môžete aj prostredníctvom tzv. pešieho autobusu. Peší autobus nie je nová aktivita, je rozšírená po celom svete. Ide o komunitne organizovanú aktivitu, počas ktorej väčšia skupina detí je na ceste do školy vedená doprovodom, „šoférom“ autobusu. Autobus má viacero zastávok, ktoré sú určené podľa bydliska detí tak, aby sa vedelo zapojiť čo najviac z nich. Táto aktivita umocňuje vzťah detí k ich okoliu a vytvára priestor pre silnejšie väzby v kolektíve. U rodičov zase vytvára dôveru v schopnosť dieťaťa dopraviť sa bezpečne do školy. Navyše, vďaka pešiemu autobusu sa značne znižuje počet áut pred školou, čo vytvára príjemnejšie a hlavne zdravšie prostredie pre deti aj obyvateľov okolia školy. V prípade, že sa prax pešieho autobusu rozšíri medzi značnú časť rodičov a ich detí, začarovaný kruh nebezpečenstva sa zlomí a deti majú príležitosť vytvoriť si zdravšie návyky.
Miesto, kde žijem (Architekti ve škole, 3. ročník – po zjednodušení)
Žiaci si počas tohto projektu osvoja pojmy, ako sú mesto a dedina, a základné znalosti vzťahujúce sa k týmto pojmom. Nové znalosti si osvojujú formou diskusie, prezentácie a vlastnej realizácie projektu. Žiaci spoznajú pojmy mesto, dedina a základné znalosti, ktoré sa týchto tém týkajú. U žiakov sa rozvíja spolupráca, schopnosť rešpektovať, prijať názor druhých, ale aj presadiť svoj vlastný názor.
Nočné mesto (Architekti ve škole, 2. až. 3. ročník)
Prostredníctvom tejto aktivity žiaci rozlišujú medzi panelovým, činžovým a rodinným domom. Pomocou výtvarnej hry, ktorá je založená na princípe otláčania netradičného materiálu, si žiaci uvedomia, ako jednotlivé stavby vyzerajú v noci, tzn., keď je vonku tma a v oknách svieti svetlo. Cieľom tejto výtvarnej hry je uvedomenie si priestoru, ktorý nás obklopuje. Žiaci sa zoznámia s druhmi stavieb, dokážu opísať rozdiel medzi rodinným a panelovým domom a uvedomia si, v čom sa líši bývanie v týchto domoch. Žiaci dokážu vysvetliť pojem sídlisko.
Kde bývať? (Architekti ve škole, 3. ročník – nutné výrazné zjednodušenie)
Projekt porovnáva bývanie v malomeste a veľkomeste na základe štyroch charakteristických lokalít mesta a typov mestských zástavieb (sídlisko, vilová zástavba, bloková zástavba, staré mesto). Pre jeho realizáciu je potrebný výber dvoch veľkostne a charakterovo odlišných miest (napr. Bratislava a Krupina). Posilňuje schopnosť vnímania priestoru, schopnosť vyhodnotiť kvality lokality, analyzovať a sprostredkovať nadobudnuté poznatky.
Bývanie, mesto a ty (Architekti ve škole, 3. ročník – nutné výrazné zjednodušenie)
Žiaci v pracovných skupinách skúmajú 3 modelové lokality mesta (napr. centrálnu časť mesta, prímestskú lokalitu a sídlisko; alebo tri lokality s rozličným charakteristickým typom zástavby a rozličnou kvalitou bývania), ktorých charakter majú vyjadriť v záverečnej prezentácii. Práca spočíva v hľadaní charakteristík jednotlivých lokalít a ich následnom skúmaní v slepých mapách a pracovných listoch. Cieľom je zistiť, aké kvality má bývanie v rôznych častiach mesta.
Prechádzky so žltým panáčikom (3. ročník)
Už deti v prvých ročníkoch základnej školy dobre zvládajú preskúmavať svet prostredníctvom potuliek so žltým panáčikom (režim Street View) v Google Mapách. Sú skutočne Čičmany celé maľované, sú v Bratislave všade iba paneláky? Nechajte žiakov pracovať vo dvojiciach na počítačoch (s vašou prípadnou pomocou) a hľadať odpovede na vami vopred pripravené otázky.
Svet okolo nás (Farebná škola I., 1. až 3. ročník)
Aktivita z metodickej príručky Farebná škola I. (str. 14) má za cieľ rozpoznať rozmanitosť ľudí a ich príbehov vo svete – výtvarne zobraziť vlastné predstavy o rôznych deťoch a ich živote.
Poznámka: Vyskúšať sa určite oplatí aj ostatné aktivity z metodických príručiek Farebná škola I. a II. V 1. ročníku je možné využiť verziu aktivity “Svet okolo nás” pre MŠ, ktorá je súčasťou metodickej príručky Farebná škôlka.
Pexeso s obydliami (Architekti ve škole, 3. ročník)
Metodický list spracováva známu hru pexeso. Kartičky sú s obrázkami rôznych druhov obydlí z rôznych kultúr a krajín. Žiaci priraďujú správny obrázok k príslušnému názvu obydlia. Žiaci sa zoznámia s rôznymi druhmi obydlí v blízkych i vzdialených krajinách. Žiaci sa naučia názvy týchto obydlí. Žiaci si uvedomia kultúrne rozdiely, predovšetkým v architektúre a štýle bývania.
Zaujímavé miesta v našom okolí (Školy, ktoré menia svet, 3. ročník)
Aktivita z metodickej príručky programu Školy, ktoré menia svet u žiakov prepája spoznávanie resp. prezentáciu ich vlastnej obce so zamyslením sa nad pocitmi ľudí, ktorí ju navštívia prvýkrát. Zároveň obsahuje porovnanie obce s odlišnou obcou v inom prírodnom či kultúrnom prostredí.
Zjednotení v rozmanitosti (Školy, ktoré menia svet, 3. ročník)
Cieľom aktivity je rozvoj vnímania rozmanitosti a spoločných znakov rôznych kultúr v štátoch Európy. Pomenovať, aké hodnoty by mali byť (sú) všeobecne platné naprieč hranicami štátov.
Spoznávanie sveta cez pohľadnice – Postcrossing v škole (1. až 3. ročník)
Dlhodobo a priebežne sa môžete spolu so žiakmi venovať posielaniu a prijímaniu pohľadníc z celého sveta vďaka bezplatnej službe Postcrossing. Výhodou sú neustále prekvapenia odkiaľ dostanete pohľadnicu a stále nové pohľady na miesta, ktoré sú hoci aj na „opačnom konci sveta“.
Námety na hry, ktoré je možné využiť pri rozvíjaní spôsobilostí, ktoré súvisia nielen z geografickým, ale aj s ostatnými komponentmi vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, obsahuje kniha Veľká encyklopédia hier – Hry v meste a na dedine od Miloša Zapletala. Jej časť je dostupná na stiahnutie na tomto odkaze (PDF 19,3 MB)