Inovatívne formy riadenia školy – smerovanie, hodnoty, riadenie, komunikácia + nástroje wellbeingu

Ilustračný obrázok k inovácii Inovatívne formy riadenia školy - smerovanie, hodnoty, riadenie, komunikácia + nástroje wellbeingu

Dátum zápisu: 14.10.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Posilnené kompetencie vedenia školy založené na diagnostike prostredia školy a kľúčových oblastí ďalšieho rozvoja. Vedenie školy chápe dôležitosť tvorby misie a vízie, jej smerovania, implementácie hodnôt a manažmentu zmeny, ale aj riadiacich procesov na škole – ako efektívne rozdeliť kompetencie a zodpovednosti, komunikačné platformy, vedenie pracovných stretnutí, nastavovanie pravidiel, rozvoj a posilnenie stredného manažmentu a líniového riadenia, atď… Manažment školy venuje osobitnú pozornosť aj praktickým nástrojom na posilnenie wellbeingu – jednotlivcov, aj celkového ekosystému školy. Manažment školy zavádza inováciu s podporou lektorov Agora 21.

Názov: Agora 21

Sídlo: Zvolenská 1211 Bratislava 82109

Identifikačné číslo organizácie (IČO): 54437211

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Dušan Jaura

Webová stránkawww.agora21.sk

Druh inovácie

inovatívne formy riadenia škôl a školských zariadení

Stupeň vzdelania

základné vzdelanie, stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia

základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí

vedenie škôl

Iná oblasť, v ktorej možno inováciu využiť

Oblasť riadenia školy

Inovácia je založená na skvalitnení práce manažmentu školy – na základe diagnostiky fungovania školy, posilnením jeho kompetencií, porozumení štruktúry a nástrojov riadenia, ale aj potreby rozvíjať potenciálny stredný manažment a vedieť naň delegovať časť svojej zodpovednosti.

Lepšia organizácia školy pomáha odbremeniť manažment školy tým, že do procesov školy zapája aj ďalších ľudí. Stretnutia manažmentu školy sú založené na vzájomnej interakcii a dialógu s lektormi, ktorý vychádza z praktických skúseností riadenia školy. Dôležitou zložkou je úvodná diagnostika školského prostredia a zistení/ tém, na ktoré sa manažment školy rozhodne zamerať. Vo vzájomnom dialógu môže vedenie školy diskutovať svoje otázky s lektormi a tiež sa inšpirovať „best practices“ z iných škôl.

Stretnutia manažmentu školy s lektormi na seba nadväzujú, priebežne si overujú, ako sa darí nové poznatky implementovať do fungovania školy. Vzhľadom na relatívne slabú ponuku rozvoja vedenia škôl na základe praktických skúseností možno považovať už spomenuté formy riadenia školy za inovatívne a aplikovateľné na všetky typy základných, aj stredných škôl. Inovácia sa zavádza s podporou lektorov Agora 21.

Manažment školy rozvíja svoju schopnosť analyzovať získané informácie a pracovať s ich implementáciou, porozumieť princípom zavádzania manažmentu zmeny, posilňujú sa komunikačné zručnosti manažmentu v oblasti krízového riadenia, aj vedenia pracovných stretnutí, schopnosť rozpoznať a rozvíjať nové kádre, vhodné do stredného manažmentu.

Spôsob zavádzania inovácie

Diagnostika aktuálneho stavu, pochopenie princípov zavádzania manažmentu zmeny, určenie nástrojov, ktorými chceme konkrétne zmeny zaviesť, praktické nástroje psychohygieny a wellbeingu ako predpokladu úspešného vedenia ľudí a riešenia konkrétnych problémov. Priebežné zhodnotenie implementácie zmien. To všetko v spolupráci vedenia školy a vzdelávacieho inštitútu Agora 21.

Poradenstvo Agora 21 je spoplatnené (po vzájomnej dohode so školou, súvisí s dĺžkou workshopu, počtom lektorov, príp. cestovnými nákladmi).

Personálne zabezpečenie

Inováciu škole pomáhajú zaviesť lektori Agora 21, ktorí vychádzajú z dlhoročnej praxe v pozícii vedenia školy (spoluzriaďovateľ školy, riaditeľ školy, školská psychologička a vedúca podporného tímu). Realizuje sa formou série stretnutí (v priebehu školského roku zvyčajne 4 – 5 stretnutí v trvaní 3-4 hodín, podľa možnosti prezenčne, alebo online).

Priestorové zabezpečenie

V prezenčnom formáte miestnosť pre cca 6 – 8 ľudí (vedenie + stredný manažment), tabuľa/ flipchart, spätný projektor.

Materiálno-technické zabezpečenie

okrem miestnosti, tabule a spätného projektoru zabezpečuje Agora 21 (PPP prezentácia, pracovné materiály…)

Inováciu používa

viac ako 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe

V priebehu troch rokov bola inovácia zavedená na cca 20 školách, o.i. na ZŠ v MČ Bratislava – Staré mesto a Banskej Bystrici, ale aj na stredných školách (v Bratislave, Trnave a Malackách).

Výstupy: tvorba misie a vízie škôl, ktorej metóda (z gr. „meta hodos“, čo zn. „byť spolu na ceste“) zahŕňa široké spektrum stakeholderov školy (zriaďovateľ, vedenie, učitelia, podporné tímy, žiaci, rodičia…), aplikácia princípov manažmentu zmeny tak, aby posilnila osobný rozvoj a samostatnosť učiteľov + nastavenie líniového riadenia školy a rozloženie zodpovedností/kompetencií. Overené postupy posilňujú školu ako modernú organizáciu, pre ktorú je dôležitá klíma organizácie a odolnosť všetkých účastníkov.

Príp. referencie:
riad. Savčinský (ZŠ Mudroňova, Bratislava)
riad. Kabarcová (Spojená škola sv. Františka, Malacky)
riad. Kholová (Súkromná stredná škola dizajnu, Bratislava)

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?