Dátum zápisu: 14.10.2025
Doba zápisu: 5 rokov
Posilnené kompetencie vedenia školy založené na diagnostike prostredia školy a kľúčových oblastí ďalšieho rozvoja. Vedenie školy chápe dôležitosť tvorby misie a vízie, jej smerovania, implementácie hodnôt a manažmentu zmeny, ale aj riadiacich procesov na škole – ako efektívne rozdeliť kompetencie a zodpovednosti, komunikačné platformy, vedenie pracovných stretnutí, nastavovanie pravidiel, rozvoj a posilnenie stredného manažmentu a líniového riadenia, atď… Manažment školy venuje osobitnú pozornosť aj praktickým nástrojom na posilnenie wellbeingu – jednotlivcov, aj celkového ekosystému školy. Manažment školy zavádza inováciu s podporou lektorov Agora 21.
Názov: Agora 21
Sídlo: Zvolenská 1211 Bratislava 82109
Identifikačné číslo organizácie (IČO): 54437211
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Dušan Jaura
Webová stránka: www.agora21.sk
Druh inovácie
inovatívne formy riadenia škôl a školských zariadení
Stupeň vzdelania
základné vzdelanie, stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia
základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí
vedenie škôl
Iná oblasť, v ktorej možno inováciu využiť
Oblasť riadenia školy
Inovácia je založená na skvalitnení práce manažmentu školy – na základe diagnostiky fungovania školy, posilnením jeho kompetencií, porozumení štruktúry a nástrojov riadenia, ale aj potreby rozvíjať potenciálny stredný manažment a vedieť naň delegovať časť svojej zodpovednosti.
Lepšia organizácia školy pomáha odbremeniť manažment školy tým, že do procesov školy zapája aj ďalších ľudí. Stretnutia manažmentu školy sú založené na vzájomnej interakcii a dialógu s lektormi, ktorý vychádza z praktických skúseností riadenia školy. Dôležitou zložkou je úvodná diagnostika školského prostredia a zistení/ tém, na ktoré sa manažment školy rozhodne zamerať. Vo vzájomnom dialógu môže vedenie školy diskutovať svoje otázky s lektormi a tiež sa inšpirovať „best practices“ z iných škôl.
Stretnutia manažmentu školy s lektormi na seba nadväzujú, priebežne si overujú, ako sa darí nové poznatky implementovať do fungovania školy. Vzhľadom na relatívne slabú ponuku rozvoja vedenia škôl na základe praktických skúseností možno považovať už spomenuté formy riadenia školy za inovatívne a aplikovateľné na všetky typy základných, aj stredných škôl. Inovácia sa zavádza s podporou lektorov Agora 21.
Manažment školy rozvíja svoju schopnosť analyzovať získané informácie a pracovať s ich implementáciou, porozumieť princípom zavádzania manažmentu zmeny, posilňujú sa komunikačné zručnosti manažmentu v oblasti krízového riadenia, aj vedenia pracovných stretnutí, schopnosť rozpoznať a rozvíjať nové kádre, vhodné do stredného manažmentu.
Spôsob zavádzania inovácie
Diagnostika aktuálneho stavu, pochopenie princípov zavádzania manažmentu zmeny, určenie nástrojov, ktorými chceme konkrétne zmeny zaviesť, praktické nástroje psychohygieny a wellbeingu ako predpokladu úspešného vedenia ľudí a riešenia konkrétnych problémov. Priebežné zhodnotenie implementácie zmien. To všetko v spolupráci vedenia školy a vzdelávacieho inštitútu Agora 21.
Poradenstvo Agora 21 je spoplatnené (po vzájomnej dohode so školou, súvisí s dĺžkou workshopu, počtom lektorov, príp. cestovnými nákladmi).
Personálne zabezpečenie
Inováciu škole pomáhajú zaviesť lektori Agora 21, ktorí vychádzajú z dlhoročnej praxe v pozícii vedenia školy (spoluzriaďovateľ školy, riaditeľ školy, školská psychologička a vedúca podporného tímu). Realizuje sa formou série stretnutí (v priebehu školského roku zvyčajne 4 – 5 stretnutí v trvaní 3-4 hodín, podľa možnosti prezenčne, alebo online).
Priestorové zabezpečenie
V prezenčnom formáte miestnosť pre cca 6 – 8 ľudí (vedenie + stredný manažment), tabuľa/ flipchart, spätný projektor.
Materiálno-technické zabezpečenie
okrem miestnosti, tabule a spätného projektoru zabezpečuje Agora 21 (PPP prezentácia, pracovné materiály…)
Inováciu používa
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe
V priebehu troch rokov bola inovácia zavedená na cca 20 školách, o.i. na ZŠ v MČ Bratislava – Staré mesto a Banskej Bystrici, ale aj na stredných školách (v Bratislave, Trnave a Malackách).
Výstupy: tvorba misie a vízie škôl, ktorej metóda (z gr. „meta hodos“, čo zn. „byť spolu na ceste“) zahŕňa široké spektrum stakeholderov školy (zriaďovateľ, vedenie, učitelia, podporné tímy, žiaci, rodičia…), aplikácia princípov manažmentu zmeny tak, aby posilnila osobný rozvoj a samostatnosť učiteľov + nastavenie líniového riadenia školy a rozloženie zodpovedností/kompetencií. Overené postupy posilňujú školu ako modernú organizáciu, pre ktorú je dôležitá klíma organizácie a odolnosť všetkých účastníkov.
Príp. referencie:
riad. Savčinský (ZŠ Mudroňova, Bratislava)
riad. Kabarcová (Spojená škola sv. Františka, Malacky)
riad. Kholová (Súkromná stredná škola dizajnu, Bratislava)
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.