Dotknite sa kultúry – vzdelávacie materiály na rozvíjanie vzťahu mladých ľudí k umeniu a kultúre

Ilustračný obrázok: titulná strana publikácie Cooltúra

V rámci medzinárodného projektu Dotknite sa kultúry (Touch the culture), v ktorom bolo zo Slovenska zapojené Centrum pre podporu neformálneho vzdelávania, vznikli rozsiahle vzdelávacie materiály, ktoré môžu byť osožné nielen v neformálnom vzdelávaní, pre galerijných či múzejných pedagógov, ale aj pre učiteľov na základných a stredných školách.

Ponúkané materiály využívajú tvorivé, interaktívne a žiakom blízke formy a metódy práce. Prepájajú umenie a kultúru so súčasným svetom mladých a cez zážitkové aktivity vedú k hlbšiemu porozumeniu umeleckého vyjadrenia, rozvíjajú estetické cítenie a kultúrnu gramotnosť.

Metodická príručka Cooltúra

Najrozsiahlejším spomedzi ponúkaných materiálov je metodická príručka Cooltúra: Sprievodca sprievodcu mladého človeka na ceste za umením. Obsahuje množstvo námetov, inšpirácií, metód a foriem práce využiteľných pri tvorbe neformálnych vzdelávacích programov v kultúrnej oblasti a sumarizuje možné prístupy k aktivitám kultúrnych inštitúcii.

Príručka je výstupom činnosti expertnej skupiny za rôzne oblasti kultúry a práce s mládežou, pričom sa zameriavame predovšetkým na históriu, výtvarné umenie, divadlo, hudbu, literatúru a film.

Je určená zamestnancom kultúrnych inštitúcii, realizátorom kultúrnych podujatí, pracovníkom s mládežou a pedagógom, ktorí pracujú s kultúrnymi témami. Vďaka publikácií získavajú základné informácie o možnosti implementácie neformálnych aktivít do kultúrneho prostredia. Ide napríklad o rôzne možnosti galerijných, muzeálnych, divadelných a hudobných animácií a storytellingu – rozprávanie cez príbeh. 

Príručka prekvapuje svojou komplexnosťou, vizuálne zaujímavým a čitateľsky zrozumiteľným spracovaním, vďaka ktorému predstavuje aj náročné témy v atraktívnej a ľahko uchopiteľnej podobe.

Na viac ako 250 stranách sa príručka venuje hlavne týmto témam:

  • Kto sú dnešní mladí percipienti umenia?
  • Prečo sa nám nedarí nadchnúť ich pre umenie?
  • Ako hovoriť o kultúre a umení, aby nám mladí rozumeli?
  • Ako na marketing kultúry zameraný na mladých?
  • Námety na aktivity, ktorými možno prehlbovať vzťah mladých k vizuálnemu umeniu.
  • Námety na podporu čítania v školách a v knižniciach.
  • Prečo využívať neformálne vzdelávanie v oblasti umenia a kultúry?
  • Ako pripraviť pútavé kultúrne podujatie?
  • Aká je kultúra v digitálnej dobe?
 

Sprievodné materiály

Výstupom projektu Dotknite sa kultúry sú aj viaceré ďalšie sprievodné materiály, ktoré je možné využiť aj samostatne bez nadväznosti na už spomínanú metodickú príručku.

Vrecková príručka neformálneho vzdelávania pre sprievodcov umením

Príručka predstavuje rozsiahly výber efektívnych a overených metód, techník a aktivít, ktoré je možné využiť pri neformálnom vzdelávaní, ako súčasť vzdelávacích aktivít v galériách a múzeách, ale rovnako aj ako súčasť školského vyučovania.

Metódy, techniky a aktivity v príručke pracujú so zážitkom, s emóciami, pokrývajú potreby všetkých učiacich sa štýlov, aktivizujú myseľ aj telo, vedú k rozvoju sociálnych zručností, rozvíjajú postoje, učia kriticky myslieť, vytvárajú a posilňujú vzťahy v skupine a najmä – nevytvárajú pocit, že sa pri nich prvoplánovo vzdeláva.

Výber metód, techník a aktivít neformálneho vzdelávania je v príručke rozdelený do týchto hlavných kategórií:

  • Aktivity v úvodnej fáze vzdelávania,
  • Aktivity zamerané na prácu so skupinovou dynamikou,
  • Aktivity na generovanie a triedenie myšlienok,
  • Metódy práce v skupinách,
  • Aktivity na prácu s informáciami,
  • Aktivity na odovzdávanie informácií,
  • Aktivity na výmenu informácií, názorov, postojov,
  • Metódy zamerané na prežívanie,
  • Využitie herných princípov v neformálnom vzdelávaní,
  • Zážitkové hry v teréne,
  • Aktivity v online priestore,
  • Formáty zamerané na sprevádzanie návštevníkov podujatiami,
  • Aktivity na prehlbovanie vedomostí a zručností,
  • Reflexia.

Príručka ponúka komplexný zdroj rozmanitých metód, techník a aktivít, ktoré môžu využívať učitelia pri vyučovaní takmer ľubovoľných predmetov. Výrazne tak presahuje zameranie na umenie a kultúru.

Ilustračný obrázok z príručky
Ilustračný obrázok z príručky

Cesta k poznaniu vedie cez otázky - námety na rozhovory o umení

Nech sú rozhovory o umení realizované akoukoľvek formou, pomáhajú prehĺbiť vzťah medzi divákom a umeleckým dielom a umením ako takým. A práve to je cieľom tejto príručky. Lebo otázky lámu ľady.

Príručka ponúka tipy, kedy, ako a aké otázky klásť, aby putovanie mladého človeka svetom umenia bolo čo najzrozumiteľnejšie, prehľadné a možno aj zábavné.

Ponúkaný megabalík otázok by nemal slúžiť na preverovanie či skúšanie vedomostí o umení, ale na prelomenie trápneho ticha medzi mladým človekom a jeho potenciálnou osudovou láskou – umením – na ich prvom, druhom, treťom… rande.

Obrázok: Príklad balíčka otázok z príručky k vizuálnemu umeniu
Obrázok z príručky: Návrhy otázok k rozhovorom o vizuálnom umení

Sada motivačných kariet a hry

Zaujímavú pomôcku predstavuje aj sada motivačných kariet s názvom Ako som sa (ne)stretol s umením. Karty slúžia ako námety do diskusie na všeobecné umelecko-kultúrne témy, na vyjadrenie pocitov a nálad počas reflexie, na zdieľanie zážitkov z účasti na podujatiach alebo vzdelávaní.

Okrem sady kariet je k dispozícii aj pexeso a triteto. Všetky materiály otvoríte kliknutím na obrázky nižšie.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?