Dátum zápisu: 30.10.2025
Doba zápisu: 5 rokov
Koncept wellbeing pre deti – koncept Malá Haňa je inšpirovaný jogovými pozíciami a prináša ucelený nástroj na podporu sebaregulácie, koncentrácie a emočnej pohody detí i učiteľov. Inovácia prepája ranný kruh, dychové cvičenia, jogové pozície a básne s edukáciou, čím hravo a cielene rozvíja telo, myseľ a sociálne zručnosti. Metodika s ilustrovanými kartami a návodmi podporuje vedomú prácu so sebou, rešpekt a ticho, a ponúka učiteľom možnosť prepojiť pohyb s obsahom vyučovania. Prínosom je harmonický štart dňa, nástroje pre deti na sebareguláciu, kombinácia učenia a pohybu a podpora duševného zdravia detí v prvom cykle ZŠ.
Názov: Z.E.M.
Sídlo: K Vodárni 269/1 Vinodol 95106
Identifikačné číslo organizácie (IČO): 50605569
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Kristína Belicová
Webová stránka: www.malahana.sk
Druh inovácie
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelania
predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia
materská škola, základná škola (1. cyklus), školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, školský klub detí, centrum voľného času, školský internát, centrum poradenstva a prevencie, škola v prírode
Oblasť vzdelávania
Jazyk a komunikácia, Matematika a informatika, Človek a príroda, Človek a spoločnosť, Človek a svet práce, Umenie a kultúra, Zdravie a pohyb, Charakter, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí
predprimárne vzdelávanie – ideálne do škôlok a prvý cyklus ZŠ
Koncept Malá Haňa je inovatívny ucelený nástroj pre rozvoj duševného zdravia a wellbeingu detí v prvom cykle ZŠ. Je založený na princípoch všímavosti (mindfulness), jogovej pedagogiky, senzomotorického učenia, hravého a zážitkového vzdelávania a edukačnej integrácie. Vychádza z prirodzenej potreby detí hýbať sa, rozprávať sa o svojom prežívaní, byť v spojení so sebou a zároveň učiť sa cez pohyb, rytmus, obraz a slovo.
Inovácia zavádza pravidelnú prax do tried – deti deň začínajú v kruhu, zdieľaním emócií cez obrázky, dychovými cvičeniami, pohybovou rozcvičkou a jogovými pozíciami inšpirovanými zvieratami. Využíva autorské kartičky s ilustráciami a básňami, ktoré prepájajú jogu s edukáciou.
Cieľom je zlepšiť: sebareguláciu, schopnosť zvládať emócie a stres, koncentráciu a pripravenosť na vyučovanie, slovnú zásobu a vedomosti cez hravý pohyb, zdravý rytmus a vzťah k vlastnému telu a učiteľovi tak “ neujde“ téma, pretože koncept prepája edukáciu s cvičením.
Hlavný cieľ inovácie je podpora duševného zdravia, wellbeing kultúry a vedomej práce s deťmi v súlade s ich vývinovými potrebami a potrebami učiteľov v bežných školských podmienkach.
Taktiež rozvoj sociálnych a komunikačných zručností (zdieľanie, rešpekt, spolupráca), zvýšenie pozornosti a schopnosti sústredenia, podpora učiteľov v zavádzaní psychohygienických nástrojov do každodennej praxe, prepojenie telesnej výchovy, prvouky, slovenského jazyka a výtvarnej výchovy hravým spôsobom.
Postupy a metódy : ranný kruh s emocionálnym zdieľaním cez vizuálne podnety, dychové cvičenia na upokojenie, prepojenie tela a mysle, jogové pozície prezentované cez ilustrácie a básne (sústredenie, koordinácia), edukačné prepojenia cez pojmy (báseň Lev – cicavec, savana, stavovec, báseň Motýľ – vývinový cyklus…), relaxačné techniky – „cukríková relaxácia“, vnímanie ticha a dychu.
Na rozdiel od tradičného ranného nástupu alebo náhodného pohybu pred vyučovaním, koncept Malá Haňa zavádza štruktúrovaný, pritom hravý a vedomý začiatok dňa, ktorý spája pohyb, jazyk, poznanie a wellbeing. Učiteľ má v rukách metodiku, karty aj edukačné prepojenia, čím sa odbremeňuje od príprav a zároveň získava nové možnosti, ako s deťmi efektívne a zmysluplne pracovať.
Primárne je inovácia určená pre žiakov prvého cyklu ZŠ, využiteľná je aj v školských kluboch, komunitných školách, adaptačných skupinách či v domácich školách. Prispôsobenie spočíva v miere náročnosti aktivít, výbere kartičiek a celkového nastavenia, naladenia detí.
Inovácia je v súlade s cieľmi výchovy a vzdelávania, pretože podporuje všestranný rozvoj osobnosti žiaka (telesný, duševný, sociálny), posilňuje zodpovednosť a rešpekt, vedie k aktívnemu prístupu k zdraviu, uplatňuje princípy rovnosti, inklúzie, individuality a spolupráce.
Kompetencia učiť sa – rozvoj pozornosti, sústredenia a vedomej práce s telom a mysľou, učenie sa cez zmysly, rytmus a pohyb.
Kompetencie k sociálnym vzťahom a osobnostnému rozvoju – rozvoj empatie, rešpektu, spolupráce, uvedomovania si vlastného prežívania a schopnosti komunikovať o svojich pocitoch.
Kompetencia k sebaregulácii a zvládaniu záťaže – nácvik dychových, pohybových a relaxačných techník, ktoré pomáhajú deťom zvládať stres, frustráciu či nepohodu.
Komunikačné kompetencie – práca s básňou, počúvanie s porozumením, rozširovanie slovnej zásoby.
Prírodovedná a poznávacia kompetencia – vďaka tematickým kartám (zvieratá, príroda, geografia) sa deti učia nové pojmy (napr. cicavec, savana, stavovec, ichtyológ, larva, kukla) a prepájajú ich s realitou.
U pedagogických a odborných zamestnancov je to kompetencia efektívne plánovať a viesť edukačný proces – učiteľ dostáva do rúk metodiku s konkrétnymi nástrojmi, ktoré vie flexibilne zaradiť podľa potrieb triedy.
Kompetencie v oblasti psychohygieny a podpory duševného zdravia – učiteľ si osvojí jednoduché nástroje na podporu wellbeingu žiakov i seba samého kedykoľvek počas dňa vo vypätej situácii alebo ako prevencia.
Inováciu odporúčame zaradiť ako každodenný ranný štart dňa v triede, ideálne ako súčasť prvej hodiny alebo akejkoľvek inej, pretože koncept prepája edukáciu s cvičením, takže ak učiteľ vezme kartu a začne hoc na hodine slovenského jazyka čítať, deti s počúvaním textu sa snažia nasledovať slová a dostať sa do pozície. To presmeruje ich pozornosť k aktívnemu počúvaniu. Následne si v téme nového kurikula pripravia vďaka typom z metodiky pomôcky a môžu báseň rozvinúť cez slovenský jazyk, prvouku i matematiku.
Triednické hodiny – rozvoj vzťahov, komunikácia o emóciách, riešenie aktuálnych situácií.
Školský klub detí – pohybové, tvorivé a relaxačné aktivity v rámci voľného času.
Prvouka, prírodoveda – prepojenie obsahu básní a kariet s poznávacím učivom.
Slovenský jazyk a literatúra – práca s básňou, rytmom, slovnou zásobou, gramatické javy a práca s textom.
Telesná a športová výchova – alternatívne rozcvičky, pohybové hry a jóga.
Podpora inkluzívneho vzdelávania – nástroje vhodné aj pre deti so ŠVVP (poruchy pozornosti, úzkosti, hypersenzitivita, emočná nestabilita).
Spôsob zavádzania inovácie
Cieľom je zoznámiť sa s konceptom Malá Haňa – prečítať metodiku, oboznámiť sa s obsahom kariet (básne, ilustrácie, pozície) a ideálne je zúčastniť sa krátkeho úvodného školenia alebo workshopu, kde si osvojí základné princípy práce s kartami, dychom, pohybom a relaxáciou cez vlastnú skúsenosť.
Najdôležitejšie je však vytvoriť bezpečné a podporné prostredie v triede pre ranné kruhy a prácu s telom (napr. jasné pravidlá ticha, rešpektu, voľby). To si vyžaduje úctivú a nenásilnú komunikáciu učiteľa, s jasnými hranicami pre deti.
Zaradiť pravidelný ranný wellbeing rituál (napr. 3–5x týždenne), podľa odporúčaného postupu.
Prepájať obsah kariet s učivom (napr. prvouka, matematika, výtvarná výchova, slovenský jazyk) a plánovať edukačné aktivity v súlade s učebným plánom, čo pomôže zosúladiť edukáciu tak, že učiteľovi sa podarí naplniť učebný plán, ktorý bude prebiehať v bezpečnom prostredí prijatia, v prostredí, ktoré ponúka prepájanie predmetov čím sa udrží pozornosť detí a ich záujem sa zvýši vzhľadom k zaujímavému obsahu.
Reflektovať pokrok detí – sledovať zmeny v správaní, sústredení, spolupráci a sebaregulácii.
Škola alebo školské zariadenie by malo zaobstarať metodický materiál (www.malahana.sk) a ideálne vyškoliť učiteľov k metodike.
Vytvoriť priestor a časový rámec v rozvrhu pre ranný rituál alebo začlenenie aktivity do triednických hodín, ŠKD či iných blokov.
Podporiť učiteľov v zavádzaní konceptu – umožniť im zúčastniť sa školenia alebo supervízie.
Zapracovať inováciu do školského vzdelávacieho programu ako súčasť programu duševného zdravia, preventívnych aktivít alebo v rámci pohybových a relaxačných blokov.
Možná je spolupráca s externým lektorom:
Kristína Belicová (autorka konceptu Malá Haňa) – kontakt pre školenie, metodickú podporu, zakúpenie sady kariet a materiálov.
Realizácia inovácie si nevyžaduje špeciálne priestory ani náročné pomôcky – aktivity možno vykonávať aj v bežnej triede s minimálnymi úpravami. Výhodou je jej flexibilita a možnosť začať okamžite po zaškolení.
Personálne zabezpečenie
Inováciu môže v praxi zavádzať:pedagogický zamestnanec prvého stupňa ZŠ (učiteľ, vychovávateľ, špeciálny pedagóg),odborný zamestnanec (školský psychológ, školský špeciálny pedagóg), prípadne koordinátor prevencie alebo učiteľ v adaptačných skupinách či komunitnej škole.
Priestorové zabezpečenie
trieda, prípadne telocvičňa
Materiálno-technické zabezpečenie
Metodický materiál a kurz k nemu, pomôcky už vo vlastnej réžii a kreativite, tvorené aj spolu s deťmi.
Inováciu používa
1 až 4 školy
Poznatky z aplikačnej praxe
Občianske združenie Cuketa o.z. na pravidelnej báze vedie deti v koncepte Malá Haňa – predprimárne vzdelávanie MŠ
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.