Dátum zápisu: 19.9.2025
Doba zápisu: 5 rokov
Scratch Match je interaktívna súťaž v programovaní určená pre dievčatá vo veku 8 až 15 rokov, ktorá ich prostredníctvom tvorby projektov v jazyku Scratch motivuje k objavovaniu technológií a budovaniu digitálnych zručností. V bezpečnom a podporujúcom prostredí si účastníčky osvojujú základy programovania, rozvíjajú kreativitu a tímovú spoluprácu, prekonávajú bariéry a predsudky voči technológiám a získavajú inšpiráciu pre svoje budúce štúdium a kariéru v IT. Súťaž je flexibilná – dievčatá môžu súťažiť samostatne alebo v tímoch a každoročne sa dopĺňa o sprievodné workshopy a inovácie, ktoré zvyšujú jej kvalitu a podporujú osobný rast účastníčok.
Názov: Aj Ty v IT
Sídlo: Ilkovičova 6276 Bratislava 84104
Identifikačné číslo organizácie (IČO): 42352657
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Martin Pavelka
Webová stránka: scratch.ajtyvit.sk/scratchmatch
Druh inovácie
inovatívne výchovno-vzdelávacie programy
Stupeň vzdelania
základné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia
základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Oblasť vzdelávania
Matematika a informatika, Človek a spoločnosť, Umenie a kultúra, Charakter, Digitálna gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí
Inovatívny projekt Scratch Match je určený primárne pre dievčatá v školskom veku, ktoré sú v oblasti informačných technológií a programovania zastúpené v menšej miere. Projekt posilňuje ich motiváciu, sebavedomie a záujem o tieto oblasti a prispieva k vyrovnávaniu rodových nerovností vo vzdelávaní.
Aj keď je priama účasť určená dievčatám, dopady inovácie zasahujú celé školské prostredie. Chlapci v triedach vnímajú, že dievčatá sa dokážu plnohodnotne presadiť, čo podporuje rovnosť, spoluprácu a vzájomný rešpekt. Pedagógovia a školy získavajú nové prístupy k podpore diverzity a rovnakých príležitostí, ktoré následne uplatňujú pri práci so všetkými žiakmi. Zároveň sa rozširuje komunita mladých ľudí so záujmom o IT, čo vytvára priestor na nové spoločné projekty a spoluprácu.
Projekt je koncipovaný inkluzívne a zohľadňuje aj potreby žiakov so ŠVVP. Vizuálne programovanie v prostredí Scratch je intuitívne a prístupné aj pre žiakov so špecifickými potrebami. Hodnotenie je nastavené tak, aby oceňovalo tvorivosť a proces riešenia, nie iba technickú dokonalosť, čím sa zabezpečuje spravodlivé zapojenie všetkých účastníkov.
Scratch Match stojí na štyroch princípoch: gamifikácii učenia, podpore dievčat v IT, rozvoji praktických zručností a kreativity a dostupnosti vďaka intuitívnemu jazyku Scratch. Prináša súťažný formát, ktorý zvyšuje záujem dievčat na základných školách o programovanie a búra stereotypy, že technológie sú len pre chlapcov. Učí ich digitálne zručnosti a podporuje ich kreativitu aj tímovú spoluprácu už od útleho veku.
Inovácia zvyšuje motiváciu dievčat prostredníctvom pravidelnej súťaže doplnenej workshopmi, rozdelením do vekových a skúsenostných kategórií a možnosťou zapojiť sa individuálne aj v tíme. Súťaž vytvára bezpečné a podporné prostredie, kde môžu dievčatá objavovať svet technológií a získavať praktické skúsenosti.
Cieľom je motivovať dievčatá vo veku 8–15 rokov objavovať a rozvíjať záujem o programovanie, rozvíjať ich algoritmické a logické myslenie, podporovať kreativitu a schopnosť riešiť problémy. Zároveň buduje pozitívny vzťah k IT a komunitu mladých talentov, čím zvyšuje počet dievčat, ktoré sa v budúcnosti rozhodnú pre štúdium a kariéru v technológiách.
Tento cieľ sa dosahuje v spolupráci so školami a učiteľmi, ktorí integrujú súťaž do výučby či krúžkov, a podporuje sa propagáciou a zdieľaním úspešných príbehov účastníčok. Vekové a skúsenostné kategórie zabezpečujú spravodlivé a relevantné výzvy pre všetky dievčatá.
Primárnou cieľovou skupinou sú základné školy, kde sa workshopy prispôsobujú veku a predchádzajúcim skúsenostiam dievčat a kde je možné ich začleniť do hodín informatiky, techniky či záujmových aktivít.
Scratch Match podporuje rozvoj kľúčových kompetencií, inklúziu a plne zodpovedá legislatívnym požiadavkám na vzdelávanie na Slovensku.
Scratch Match rozvíja u žiačok digitálne kompetencie, najmä prácu so softvérom Scratch, základy programovania a algoritmického myslenia a bezpečné správanie v online prostredí. Učia sa riešiť problémy, experimentovať, objavovať a chápať fungovanie technických systémov. Podporuje ich samostatnosť, schopnosť hľadať informácie, testovať a opravovať svoje projekty. V tímoch sa učia spolupracovať, komunikovať a prezentovať svoje riešenia. Súčasne rozvíjajú kreativitu, originálne myslenie a iniciatívu pri tvorbe projektov.
Inovácia posilňuje aj kompetencie učiteľov. Získavajú alebo prehlbujú zručnosti v blokovom programovaní a integrujú digitálne technológie do výučby. Učia sa motivovať žiačky, prispôsobovať sa ich úrovni a viesť tímovú prácu. Aktualizujú svoje vedomosti, zdokonaľujú metodiku a vedú programovacie workshopy a krúžky.
Scratch Match sa dá zaradiť priamo do hodín informatiky ako praktický nástroj na učenie základov programovania a algoritmického myslenia, alebo ako náhrada teoretických úloh formou projektov. Vhodná je aj pre programovacie alebo IT krúžky, kde je viac času na prípravu, individuálny prístup a rozvoj komplexnejších projektov.
Spôsob zavádzania inovácie
Pre pedagogického a odborného zamestnanca:
1. Získanie znalostí o Scratchi:
a) Účasť na školeniach: Absolvovanie workshopov a školení zameraných na prácu s programovacím jazykom Scratch (ak už nemajú skúsenosti). Tieto školenie zabezpečuje externý subjekt AJ Ty v IT, ktorý súťaž Scratch Match organizuje.
b) Samoštúdium: Preštudovanie dostupných online materiálov, tutoriálov a príkladov projektov v Scratchi.
c) Vytvorenie vlastných projektov: Pre lepšie pochopenie a získanie praktických skúseností je vhodné vytvoriť si niekoľko jednoduchých Scratch projektov.
2) Zapojenie žiakov:
a) Predstavenie súťaže: Oboznámenie dievčat vo veku 8-15 rokov so súťažou Scratch Match, jej pravidlami a prínosmi.
b) Motivácia a povzbudenie: Aktívne povzbudzovanie dievčat k účasti, zdôrazňovanie zábavy a možností rozvoja.
c) Asistencia pri registrácii: Pomoc žiačkam s procesom registrácie do súťaže.
3) Metodická podpora vo výchovno-vzdelávacom procese:
a) Integrácia do vyučovania: Zaradenie práce so Scratchom do hodín informatiky, techniky alebo iných relevantných predmetov.
b) Individuálna a skupinová podpora: Poskytovanie usmernení, rád a pomoci žiačkam pri tvorbe ich projektov.
c) Organizácia interných „mini-súťaží“: Na zvýšenie motivácie a prípravy na hlavnú súťaž môžu učitelia zorganizovať menšie školské súťaže.
4) Komunikácia a spolupráca:
a) Komunikácia s rodičmi: Informovanie rodičov o súťaži a jej prínosoch pre rozvoj detí.
b) Spolupráca s externým subjektom: Aktívna komunikácia s organizátorom súťaže (AJ Ty v IT) ohľadom pravidiel, termínov, workshopov a podpory.
5) Propagácia inovácie:
a) Informovanie žiakov a rodičov: Zverejnenie informácií o súťaži na nástenkách, webovej stránke školy, v školskom rozhlase alebo prostredníctvom rodičovských združení.
b) Vytvorenie príjemného prostredia: Zabezpečenie prostredia, ktoré podporuje kreativitu a technologické vzdelávanie.
Personálne zabezpečenie
Pedagogickí a odborní zamestnanci škôl (napr. učitelia informatiky), ktorí dávajú podporu dievčatám, ktoré sa chcú zapojiť do súťaže.
Spolupráca s externým subjektom
Realizácia inovácie Scratch Match si vyžaduje úzku spoluprácu s externým subjektom.
Názov externého subjektu:
AJ Ty v IT – organizátor súťaže Scratch Match, poskytuje komplexnú podporu vrátane:
a) Pravidiel súťaže, termínov a registračného systému.
b) Školení a workshopov pre žiačky.
c) Zabezpečenia poroty, vyhodnocovania a cien pre víťazov.
d) Propagačných materiálov a mediálnej podpory.
Priestorové zabezpečenie
Učebňa informatiky.
Materiálno-technické zabezpečenie
Dostupnosť počítačov: Zabezpečenie dostatočného počtu funkčných počítačov s prístupom na internet. Zabezpečenie prístupu k Scratch online platforme.
Internetové pripojenie: Zabezpečenie stabilného a dostatočne rýchleho internetového pripojenia.
Inováciu používa
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe
1) Zvýšenie záujmu dievčat o IT a programovanie – Desiatky dievčat, ktoré sa každoročne zapoja do súťaže .
2) Rozvoj programovacích zručností a algoritmického myslenia – Desiatky odovzdaných originálnych Scratch projektov, ktoré demonštrujú rôzne úrovne programovacích schopností.
3) Podpora kreativity a inovatívneho myslenia – Rôznorodosť a originalita súťažných projektov, ktoré často prekvapia svojou nápaditosťou a komplexnosťou. Žiačky sa neboja experimentovať, vymýšľať vlastné riešenia a prezentovať svoje nápady. Vedia aplikovať naučené vedomosti v praxi.
4) Posilnenie sebavedomia a prekonávanie stereotypov – Dievčatá získavajú pocit úspechu v oblasti, ktorá bola pre ne možno predtým neznáma alebo odstrašujúca. To im dodáva odvahu skúšať aj iné technické oblasti.
5) Rozšírenie digitálnej gramotnosti v školskom prostredí – Zapojenie pedagogických zamestnancov do školení v Scratchi, čo vedie k zvýšeniu ich digitálnych kompetencií.
6) Budovanie komunity a sieťovanie – Vzniká komunita mladých programátoriek a podporných pedagógov, ktorí si vzájomne vymieňajú skúsenosti a inšpirujú sa.
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.