Scratch Match – súťaž v programovaní pre dievčatá

Ilustračný obrázok k inovácii Scratch Match - Súťaž v programovaní

Dátum zápisu: 19.9.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Scratch Match je interaktívna súťaž v programovaní určená pre dievčatá vo veku 8 až 15 rokov, ktorá ich prostredníctvom tvorby projektov v jazyku Scratch motivuje k objavovaniu technológií a budovaniu digitálnych zručností. V bezpečnom a podporujúcom prostredí si účastníčky osvojujú základy programovania, rozvíjajú kreativitu a tímovú spoluprácu, prekonávajú bariéry a predsudky voči technológiám a získavajú inšpiráciu pre svoje budúce štúdium a kariéru v IT. Súťaž je flexibilná – dievčatá môžu súťažiť samostatne alebo v tímoch a každoročne sa dopĺňa o sprievodné workshopy a inovácie, ktoré zvyšujú jej kvalitu a podporujú osobný rast účastníčok.

Názov: Aj Ty v IT

Sídlo: Ilkovičova 6276 Bratislava 84104

Identifikačné číslo organizácie (IČO): 42352657

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Martin Pavelka

Webová stránkascratch.ajtyvit.sk/scratchmatch

Druh inovácie

inovatívne výchovno-vzdelávacie programy

Stupeň vzdelania

základné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia

základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Oblasť vzdelávania

Matematika a informatika, Človek a spoločnosť, Umenie a kultúra, Charakter, Digitálna gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí

Inovatívny projekt Scratch Match je určený primárne pre dievčatá v školskom veku, ktoré sú v oblasti informačných technológií a programovania zastúpené v menšej miere. Projekt posilňuje ich motiváciu, sebavedomie a záujem o tieto oblasti a prispieva k vyrovnávaniu rodových nerovností vo vzdelávaní.

Aj keď je priama účasť určená dievčatám, dopady inovácie zasahujú celé školské prostredie. Chlapci v triedach vnímajú, že dievčatá sa dokážu plnohodnotne presadiť, čo podporuje rovnosť, spoluprácu a vzájomný rešpekt. Pedagógovia a školy získavajú nové prístupy k podpore diverzity a rovnakých príležitostí, ktoré následne uplatňujú pri práci so všetkými žiakmi. Zároveň sa rozširuje komunita mladých ľudí so záujmom o IT, čo vytvára priestor na nové spoločné projekty a spoluprácu.

Projekt je koncipovaný inkluzívne a zohľadňuje aj potreby žiakov so ŠVVP. Vizuálne programovanie v prostredí Scratch je intuitívne a prístupné aj pre žiakov so špecifickými potrebami. Hodnotenie je nastavené tak, aby oceňovalo tvorivosť a proces riešenia, nie iba technickú dokonalosť, čím sa zabezpečuje spravodlivé zapojenie všetkých účastníkov.

Scratch Match stojí na štyroch princípoch: gamifikácii učenia, podpore dievčat v IT, rozvoji praktických zručností a kreativity a dostupnosti vďaka intuitívnemu jazyku Scratch. Prináša súťažný formát, ktorý zvyšuje záujem dievčat na základných školách o programovanie a búra stereotypy, že technológie sú len pre chlapcov. Učí ich digitálne zručnosti a podporuje ich kreativitu aj tímovú spoluprácu už od útleho veku.

Inovácia zvyšuje motiváciu dievčat prostredníctvom pravidelnej súťaže doplnenej workshopmi, rozdelením do vekových a skúsenostných kategórií a možnosťou zapojiť sa individuálne aj v tíme. Súťaž vytvára bezpečné a podporné prostredie, kde môžu dievčatá objavovať svet technológií a získavať praktické skúsenosti.

Cieľom je motivovať dievčatá vo veku 8–15 rokov objavovať a rozvíjať záujem o programovanie, rozvíjať ich algoritmické a logické myslenie, podporovať kreativitu a schopnosť riešiť problémy. Zároveň buduje pozitívny vzťah k IT a komunitu mladých talentov, čím zvyšuje počet dievčat, ktoré sa v budúcnosti rozhodnú pre štúdium a kariéru v technológiách.

Tento cieľ sa dosahuje v spolupráci so školami a učiteľmi, ktorí integrujú súťaž do výučby či krúžkov, a podporuje sa propagáciou a zdieľaním úspešných príbehov účastníčok. Vekové a skúsenostné kategórie zabezpečujú spravodlivé a relevantné výzvy pre všetky dievčatá.

Primárnou cieľovou skupinou sú základné školy, kde sa workshopy prispôsobujú veku a predchádzajúcim skúsenostiam dievčat a kde je možné ich začleniť do hodín informatiky, techniky či záujmových aktivít.

Scratch Match podporuje rozvoj kľúčových kompetencií, inklúziu a plne zodpovedá legislatívnym požiadavkám na vzdelávanie na Slovensku.

Scratch Match rozvíja u žiačok digitálne kompetencie, najmä prácu so softvérom Scratch, základy programovania a algoritmického myslenia a bezpečné správanie v online prostredí. Učia sa riešiť problémy, experimentovať, objavovať a chápať fungovanie technických systémov. Podporuje ich samostatnosť, schopnosť hľadať informácie, testovať a opravovať svoje projekty. V tímoch sa učia spolupracovať, komunikovať a prezentovať svoje riešenia. Súčasne rozvíjajú kreativitu, originálne myslenie a iniciatívu pri tvorbe projektov.

Inovácia posilňuje aj kompetencie učiteľov. Získavajú alebo prehlbujú zručnosti v blokovom programovaní a integrujú digitálne technológie do výučby. Učia sa motivovať žiačky, prispôsobovať sa ich úrovni a viesť tímovú prácu. Aktualizujú svoje vedomosti, zdokonaľujú metodiku a vedú programovacie workshopy a krúžky.

Scratch Match sa dá zaradiť priamo do hodín informatiky ako praktický nástroj na učenie základov programovania a algoritmického myslenia, alebo ako náhrada teoretických úloh formou projektov. Vhodná je aj pre programovacie alebo IT krúžky, kde je viac času na prípravu, individuálny prístup a rozvoj komplexnejších projektov.

Spôsob zavádzania inovácie

Pre pedagogického a odborného zamestnanca:

1. Získanie znalostí o Scratchi:

a) Účasť na školeniach: Absolvovanie workshopov a školení zameraných na prácu s programovacím jazykom Scratch (ak už nemajú skúsenosti). Tieto školenie zabezpečuje externý subjekt AJ Ty v IT, ktorý súťaž Scratch Match organizuje.

b) Samoštúdium: Preštudovanie dostupných online materiálov, tutoriálov a príkladov projektov v Scratchi.

c) Vytvorenie vlastných projektov: Pre lepšie pochopenie a získanie praktických skúseností je vhodné vytvoriť si niekoľko jednoduchých Scratch projektov.

2) Zapojenie žiakov:

a) Predstavenie súťaže: Oboznámenie dievčat vo veku 8-15 rokov so súťažou Scratch Match, jej pravidlami a prínosmi.

b) Motivácia a povzbudenie: Aktívne povzbudzovanie dievčat k účasti, zdôrazňovanie zábavy a možností rozvoja.

c) Asistencia pri registrácii: Pomoc žiačkam s procesom registrácie do súťaže.

3) Metodická podpora vo výchovno-vzdelávacom procese:

a) Integrácia do vyučovania: Zaradenie práce so Scratchom do hodín informatiky, techniky alebo iných relevantných predmetov.

b) Individuálna a skupinová podpora: Poskytovanie usmernení, rád a pomoci žiačkam pri tvorbe ich projektov.

c) Organizácia interných „mini-súťaží“: Na zvýšenie motivácie a prípravy na hlavnú súťaž môžu učitelia zorganizovať menšie školské súťaže.

4) Komunikácia a spolupráca:

a) Komunikácia s rodičmi: Informovanie rodičov o súťaži a jej prínosoch pre rozvoj detí.

b) Spolupráca s externým subjektom: Aktívna komunikácia s organizátorom súťaže (AJ Ty v IT) ohľadom pravidiel, termínov, workshopov a podpory.

5) Propagácia inovácie:

a) Informovanie žiakov a rodičov: Zverejnenie informácií o súťaži na nástenkách, webovej stránke školy, v školskom rozhlase alebo prostredníctvom rodičovských združení.

b) Vytvorenie príjemného prostredia: Zabezpečenie prostredia, ktoré podporuje kreativitu a technologické vzdelávanie.

Personálne zabezpečenie

Pedagogickí a odborní zamestnanci škôl (napr. učitelia informatiky), ktorí dávajú podporu dievčatám, ktoré sa chcú zapojiť do súťaže.

Spolupráca s externým subjektom

Realizácia inovácie Scratch Match si vyžaduje úzku spoluprácu s externým subjektom.

Názov externého subjektu:
AJ Ty v IT – organizátor súťaže Scratch Match, poskytuje komplexnú podporu vrátane:

a) Pravidiel súťaže, termínov a registračného systému.
b) Školení a workshopov pre žiačky.
c) Zabezpečenia poroty, vyhodnocovania a cien pre víťazov.
d) Propagačných materiálov a mediálnej podpory.

Priestorové zabezpečenie

Učebňa informatiky.

Materiálno-technické zabezpečenie

Dostupnosť počítačov: Zabezpečenie dostatočného počtu funkčných počítačov s prístupom na internet. Zabezpečenie prístupu k Scratch online platforme.

Internetové pripojenie: Zabezpečenie stabilného a dostatočne rýchleho internetového pripojenia.

Inováciu používa

viac ako 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe

1) Zvýšenie záujmu dievčat o IT a programovanie – Desiatky dievčat, ktoré sa každoročne zapoja do súťaže .

2) Rozvoj programovacích zručností a algoritmického myslenia – Desiatky odovzdaných originálnych Scratch projektov, ktoré demonštrujú rôzne úrovne programovacích schopností.

3) Podpora kreativity a inovatívneho myslenia – Rôznorodosť a originalita súťažných projektov, ktoré často prekvapia svojou nápaditosťou a komplexnosťou. Žiačky sa neboja experimentovať, vymýšľať vlastné riešenia a prezentovať svoje nápady. Vedia aplikovať naučené vedomosti v praxi.

4) Posilnenie sebavedomia a prekonávanie stereotypov – Dievčatá získavajú pocit úspechu v oblasti, ktorá bola pre ne možno predtým neznáma alebo odstrašujúca. To im dodáva odvahu skúšať aj iné technické oblasti.

5) Rozšírenie digitálnej gramotnosti v školskom prostredí – Zapojenie pedagogických zamestnancov do školení v Scratchi, čo vedie k zvýšeniu ich digitálnych kompetencií.

6) Budovanie komunity a sieťovanie – Vzniká komunita mladých programátoriek a podporných pedagógov, ktorí si vzájomne vymieňajú skúsenosti a inšpirujú sa.

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?