Ilustračný obrázok vytvorený pomocou nástroja umelej inteligencie Sora
Príručka pre učiteľov od autorky Ivety Labjakovej (MPC, 2017) je rozdelená na tri kapitoly.
Prvá kapitola oboznamuje učiteľov s medzinárodnými meraniami PISA a TIMSS, pričom primárne zameriava pozornosť na testovanie matematických úloh.
V druhej kapitole sa venuje pozornosť tvorbe testových úloh z matematickej gramotnosti. Primárnou požiadavkou kladenou na takéto úlohy je reálnosť situácie, ktorá je v nej prezentovaná, a praktický význam riešenia problému v danej úlohe. So žiakmi budujeme základy matematickej gramotnosti na základe kognitívnych oblastí – vedomostí, aplikácie, zdôvodňovanie.
Príručka predkladá príklady na:
Praktickosť, reálnosť matematizovanej situácii,
Nezávislosť úloh v rámci jedného východiskového textu,
Stanovenie cieľa testovej úlohy,
Jednoznačnosť znenia testovej úlohy,
Emočná neutrálnosť a rodová rovnosť.
Hlavnú časť metodického materiálu tvorí tretia kapitola, v ktorej sú spracované návrhy úloh z matematickej gramotnosti pre žiakov 1. stupňa ZŠ vytvorené učiteľmi absolvovaného kontinuálneho vzdelávania Rozvoj matematickej gramotnosti v primárnom.
V kapitole sú uvádzané návrhy úloh z matematickej gramotnosti, ktoré možno využiť pri precvičovaní na bežnom vyučovaní. Úlohy sú vytvorené v súlade s obsahom vzdelávania pre predmet matematika v primárnom vzdelávaní podľa ŠVP. Ku každej úlohe je v ponuke súbor informácií, ktoré sú usporiadané podľa jednotnej schémy aj so správnou odpoveďou.
Nachádza sa tu veľké množstvo návrhov zadaní úloh na úrovni rozmýšľania a usudzovania a na úrovni argumentácie.