Rozvoj matematickej gramotnosti v primárnom vzdelávaní

Ilustračný obrázok vytvorený AI
Ilustračný obrázok vytvorený pomocou nástroja umelej inteligencie Sora

Príručka pre učiteľov od autorky Ivety Labjakovej (MPC, 2017) je rozdelená na tri kapitoly.

Prvá kapitola oboznamuje učiteľov s medzinárodnými meraniami PISA a TIMSS, pričom primárne zameriava pozornosť na testovanie matematických úloh.

V druhej kapitole sa venuje pozornosť tvorbe testových úloh z matematickej gramotnosti. Primárnou požiadavkou kladenou na takéto úlohy je reálnosť situácie, ktorá je v nej prezentovaná, a praktický význam riešenia problému v danej úlohe. So žiakmi budujeme základy matematickej gramotnosti na základe kognitívnych oblastí – vedomostí, aplikácie, zdôvodňovanie.

Príručka predkladá príklady na:

  • Praktickosť, reálnosť matematizovanej situácii,
  • Nezávislosť úloh v rámci jedného východiskového textu,
  • Stanovenie cieľa testovej úlohy,
  • Jednoznačnosť znenia testovej úlohy,
  • Emočná neutrálnosť a rodová rovnosť.

Hlavnú časť metodického materiálu tvorí tretia kapitola, v ktorej sú spracované návrhy úloh z matematickej gramotnosti pre žiakov 1. stupňa ZŠ vytvorené učiteľmi absolvovaného kontinuálneho vzdelávania Rozvoj matematickej gramotnosti v primárnom.

V kapitole sú uvádzané návrhy úloh z matematickej gramotnosti, ktoré možno využiť pri precvičovaní na bežnom vyučovaní. Úlohy sú vytvorené v súlade s obsahom vzdelávania pre predmet matematika v primárnom vzdelávaní podľa ŠVP. Ku každej úlohe je v ponuke súbor informácií, ktoré sú usporiadané podľa jednotnej schémy aj so správnou odpoveďou.

Nachádza sa tu veľké množstvo návrhov zadaní úloh na úrovni rozmýšľania a usudzovania a na úrovni argumentácie. 

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?