Prevencia radikalizácie a extrémizmu v triednych kolektívoch

Ilustračný obrázok k inovácii Prevencia radikalizácie a extrémizmu v triednych kolektívoch

Dátum zápisu: 28.10.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Inovácia Prevencia radikalizácie a extrémizmu v triednych kolektívoch prináša praktické aktivity priamo do prostredia triedy, kde sú žiaci konfrontovaní so vzťahmi, konfliktmi a formovaním názorov. Jej podstatou je identifikácia miery rizika radikalizácie a extrémizmu u jednotlivcov i skupín, vytváranie bezpečného priestoru pre otvorenú diskusiu a posilňovanie ochranných kompetencií žiakov. Zároveň poskytuje jasné postupy, ako včas zachytiť varovné signály. Program prepája pedagógov, vedenie školy, rodiny, políciu a externých odborníkov, rozvíja kritické myslenie, mediálnu gramotnosť, emocionálnu reguláciu a rezilienciu a podporuje inkluzívne a bezpečné prostredie školy.

Názov: IPčko

Sídlo: Na vŕšku 6 Bratislava 81101

Identifikačné číslo organizácie (IČO): 42261791

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Katarína Oravcová

Webová stránkaipcko.sk/aktuality/nevypocuty-ako-na-radikalizaciu-v-skole/

Druh inovácie

inovatívne preventívne a rozvojové programy

Stupeň vzdelania

stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia

gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školský internát, diagnostické centrum, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium

Oblasť vzdelávania

Človek a spoločnosť, Charakter, Občianska gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí

Inovácia je určená pre pedagogických a odborných zamestnancov a žiakov a žiačky stredných škôl, najmä pre tých, ktorí sú ohrození radikalizáciou alebo extrémizmom, ako aj pre triedne kolektívy, ktoré potrebujú podporu v oblasti inklúzie, komunikácie a riešenia konfliktov. Súčasťou programu je aj identifikácia a určenie miery rizika u jednotlivcov či skupín, čo umožňuje cielenejšie nastaviť intervencie a preventívne aktivity. Program sa tak zameriava nielen na posilňovanie bezpečnej klímy v triede, podporu zdravých vzťahov a inklúzie, ale aj na rozvoj zručností potrebných na konštruktívne zvládanie napätých či rizikových situácií.

Inovácia Prevencia radikalizácie a extrémizmu v triednych kolektívoch je postavená na princípoch vývinovej psychológie, krízovej intervencie, psychologického modelu radikalizácie podľa Moghadama („schody terorizmu“), inkluzívneho vzdelávania a vychádza metodicky a komunikačne so spolupráce s Protiteroristickou centrálou P PZ.

Jej podstata spočíva v tom, že odborníci a odborníčky z IPčka realizujú v triedach špecifické aktivity, ktorých cieľom je identifikovať mieru rizika radikalizácie u žiakov. Tento proces je kľúčový, pretože podľa Moghadamovho modelu postupujú mladí ľudia po pomyselných schodoch – od bežnej nespokojnosti, cez frustráciu z nefunkčnosti systému a pocitu nevypočutia, až k vyhľadávaniu skupín, ktoré ponúkajú jednoduché (no často nebezpečné) riešenia na ich problémy. Včasná identifikácia týchto štádií umožňuje zasiahnuť skôr, než dôjde k prijatiu extrémistickej ideológie.

Hlavným cieľom programu je teda včas zachytiť a odborne vyhodnotiť mieru rizika u jednotlivých žiakov, a na základe toho

Inovácia Prevencia radikalizácie a extrémizmu v triednych kolektívoch je zameraná na systematickú prácu odborníkov z IPčka priamo v prostredí triedy, kde realizujú aktivity identifikujúce mieru rizika radikalizácie a extrémizmu u jednotlivcov aj skupín. Tento proces umožňuje včas odhaliť varovné signály a smerovať žiakov k podporným intervenciám ešte predtým, než sa rizikové správanie prehĺbi.

Zároveň sa tým posilňuje bezpečné prostredie pre otvorenú diskusiu a budujú sa ochranné faktory, ktoré znižujú zraniteľnosť mladých ľudí voči extrémnym ideológiám.

Na úrovni žiakov sa inovácia zameriava na rozvoj schopnosti rozpoznať rizikové správanie a mechanizmy radikalizácie, podporuje kritické myslenie, mediálnu a digitálnu gramotnosť a učí viesť rešpektujúci rozhovor aj v konfliktných situáciách. Silný dôraz kladie na emocionálnu reguláciu a rezilienciu, teda schopnosť zvládať záťažové okolnosti a odolávať tlaku extrémistických skupín, ktoré často ponúkajú jednoduché, no rizikové riešenia.

Spôsob zavádzania inovácie

Zavedenie inovácie si vyžaduje aktívnu spoluprácu školy s odborníkmi z IPčka, ktorí realizujú základnú identifikáciu miery rizika priamo v triedach. Škola určí kontaktné osoby z radov pedagogických alebo odborných zamestnancov, ktoré budú v úzkej komunikácii s tímom IPčka.

Odborníci z IPčka následne realizujú v triedach aktivity zamerané na zachytenie varovných signálov a vyhodnotenie miery rizika radikalizácie či extrémistického správania u jednotlivcov aj skupín. Výsledky tejto práce slúžia škole ako východisko pre plánovanie ďalších krokov – či už ide o podporné rozhovory, individuálne intervencie, preventívne aktivity s celou triedou, spoluprácu s ďalšími subjektmi CPP, s rodinami žiakov, so školským vedením, ale v prípade zvýšeného rizika aj s políciou alebo inými inštitúciami, ktoré môžu zabezpečiť širší rámec ochrany a prevencie. Dôležitou súčasťou procesu je metodická podpora pedagógov – odborníci z IPčka školia vybraných zamestnancov škol

Personálne zabezpečenie

Odborne vyškolení psychológovia a psychologičky z IPčka, ktorí realizujú inováciu zameranú na identifikáciu miery rizika a následne spolupracujú so zamestnanectvom školy a vedením školy v plánovaní ďalších krokov.

Priestorové zabezpečenie

Učebňa alebo miestnosť umožňujúca skupinovú prácu, možnosť usporiadania sedenia v kruhu.

Materiálno-technické zabezpečenie

Dataprojektor, plátno, flipchart s fixkami, metodické materiály (tlačené a digitálne).

Iné požiadavky a kroky

Nie sú potrebné zmeny právnych predpisov ani ŠVP.

Inováciu používa

5 až 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe

Inovácia bola realizovaná v niekoľkých stredných školách, najmä v triedach s vyšším výskytom konfliktov alebo prejavmi intolerancie. Skúsenosti ukazujú, že už po niekoľkých stretnutiach sa u žiakov znížila miera napätia a objavila sa väčšia ochota viesť otvorenú diskusiu bez zosmiešňovania či agresivity. Učitelia ocenili metodickú podporu a praktické návody, ako viesť rozhovor so žiakom, ktorý používa extrémny alebo ideologický jazyk. V triedach sa postupne zlepšila atmosféra, žiaci boli schopní pomenovať svoje emócie a potreby a častejšie využívali vlastné zdroje podpory namiesto konfliktného správania.

Významnou skúsenosťou bolo aj to, že v prípadoch, kde bola identifikovaná vyššia miera rizika radikalizácie, sa pristúpilo k riešeniu konkrétnych prípadov v spolupráci s ďalšími subjektmi a v odôvodnených situáciách aj s políciou. Tento koordinovaný prístup zabezpečil, že školy neostávali so závažnými problémami osamotené a vedeli reagovať včas a odborne.

Program tak prispel k stabilizácii rizikových triednych kolektívov, posilnil prevenciu extrémistických prejavov v prostredí školy a vytvoril systém, ktorý dokáže spájať školu, rodinu a externých odborníkov v prospech bezpečia žiakov.

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?