Ako u detí prebudiť a rozvíjať vzťah k čítaniu a knihám? Čo hovoria o čítaní najnovšie výskumy? Na webovej stránke Krajina čitateľov nájdete odpovede na tieto aj ďalšie otázky súvisiace s čítaním detí a mládeže. Bohatý zdroj inšpirácií a príkladov dobrej praxe poskytujú aj webináre vo videotéke.
Samostatným projektom rovnomenného občianskeho združenia je Naša trieda číta, ktorý vás prevedie krokmi na založenie triednej knižnice a následnými aktivitami s ňou. Prečo sú triedne knižnice dôležité?
“Triedne knižnice plné pútavých príbehov pomáhajú deťom zaľúbiť sa do kníh. Aby všetky deti v triede objavili čítanie pre radosť, pomáhame učiteľom porozumieť čitateľskému veku a čitateľskému sebavedomiu svojich žiakov a podporujeme ich pri tvorbe čitateľskej kultúry v triedach.
Medzi bežné metódy učenia sa čítať patrí opakované čítanie jedného a toho istého – zväčša nezaujímavého – textu. Toto by mal byť tréning prepájania písmen a ich zvukov, no už po druhom-treťom čítaní sa premieňa na tréning pamäti. V skutočnosti potrebujeme čo najviac rozmanitých textov. A keďže čítanie je zároveň ozaj ťažké, potrebujeme, aby tieto texty deti aj lákali, aby ich tešili napriek tomu, že samotné čítanie je ešte stále namáhavé.
Práve triedne knižnice zvyšujú počet pozitívnych zážitkov z čítania a motivujú deti čítať pre radosť zo samotného príbehu, ktorý vyváži náročnosť čítania. Projekt Naša trieda číta umožňuje učiteľom zriadiť triednu knižnicu pre svojich žiakov, ktorí si môžu knižky kedykoľvek listovať alebo požičať domov.”