Didaktika matematiky so zameraním na špecifické poruchy učenia

Ilustračný obrázok: náhľad titulnej strany publikácie Didaktika matematiky so zameraním na špecifické poruchy učenia

Odborná publikácia autorky Růženy Blažkovej (Masarykova univerzita v Brne, 2017) je zameraná na výučbu matematiky u detí so špecifickými poruchami učenia. Obsahuje klasifikáciu a opis jednotlivých porúch učenia, príčiny porúch učenia v matematike a analýzu jednotlivých elementárnych javov.

Publikácia vychádza z dlhoročných skúseností s prácou s deťmi so špecifickými poruchami učenia. Je spracovaná ako študijný materiál, poukazuje na možné príčiny problémov žiakov v matematike a uvádza niektoré reedukačné cvičenia. 

Odporúčané postupy vo väčšine prípadov prispeli k náprave matematických ťažkostí a k zlepšeniu vzťahu k matematike a majú priaznivý ohlas medzi učiteľmi a rodičmi.

V didaktike matematiky sa publikácia tematicky zameriava hlavne na problémy detí v obore prirodzených čísel, desatinných čísel, celých čísel a zlomkov.

Zhrnutie jednotlivých kapitol:

1. Špecifické poruchy učenia

V tejto kapitole sa dozvieme o formách niektorých porúch a spoznáme klasifikáciu špecifických porúch učenia. Zároveň tu nájdeme klasifikáciu dyskalkúlie z rôznych hľadísk a ďalších príčin porúch učenia v matematike.

2. Rozvoj predmatematických predstáv

Ako na prirodzené číslo a propedeutické cvičenia k vytvoreniu pojmu čísla vyplývajúcich z bežných činností ako triedenie, priraďovanie, usporiadanie, počítanie po jednom, príprava na operácie s prirodzenými číslami a geometrické predstavy.

3. Prirodzené čísla

Systematický prístup k budovaniu pojmu prirodzené číslo v mladšom školskom vedu, význam čísla, číselné sústavy. Problémy detí v oblasti chápania tohto pojmu a reedukačné postupy.

4. Porovnávanie prirodzených čísel

Porovnávanie prirodzených čísel s využitím zobrazení, pomocou číselnej osi, pomocou zápisu v desiatkovej sústave, porovnávaním a reedukačné postupy.

5. Zaokrúhľovanie prirodzených čísel

Problémy detí pri zaokrúhľovaní spolu s reedukačnými postupmi.

6. Rozklady čísel

Rozklad čísel na dve časti, na desiatky a jednotky, rozvinutý zápis čísla v desiatkovej sústave, rozklad čísla na súčin činiteľov, rozklad prirodzeného čísla na dve čísla pri delení mimo obor násobilky, stratégie detí pri práci s rozkladom.

7. Sčítanie prirodzených čísel

Počítanie spamäti, vyvodenie sčítania do päť, sčítanie v obore do desať, do dvadsať, do sto. Problémy detí pri sčítaní spamäti, reedukačné postupy. Písomné sčítanie, problémy detí pri písomnom sčítaní a reedukačné postupy.

8. Odčítanie prirodzených čísel

Odčítanie spamäti, vyvodenie odčítania, postup odčítania spamäti, problémy detí pri odčítaní spamäti s reedukačnými postupmi. Písomné odčítanie, probléme detí a reedukačné postupy.

9. Násobenie prirodzených čísel

Násobenie v obore násobilky, násobenie mimo obor násobilky spamäti, problémy detí pri násobení spamäti, reedukačné postupy. Písomné násobení a problémy detí pri písomnom násobení a reedukačné postupy.

10. Delenie prirodzených čísel

Delenie spamäti, delenie na rovnaké časti, podľa obsahu, špeciálne prípady pri delení. Problémy detí pri delení v obore násobilky a reedukačné postupy. Delenie mimo obor násobilky, delenie so zvyškom, problémy detí pri delení so zvyškom a mimo obor násobilky spamäti, reedukačné postupy. Písomné delenie, delenie jednociferným číslom, dvojcifernými číslom, problémy pri písomnom delení a reedukačné postupy.

11. Používanie zátvoriek a priorita operácií

Teoretické východiská, problémy detí pri práci s matematickými operáciami, reedukačné postupy.

12. Desatinné čísla

Numerácia v obore desatinných čísel, operácie s desatinnými číslami, reedukačné postupy.

13. Celé čísla

Pojem záporné číslo, porovnávanie celých čísel, operácie s celými číslami, sčítanie a odičítanie celých čísel, násobenie a delenie celých čísel a reedukačné postupy.

14. Zlomky

Zavedenie pojmu zlomky, porovnávanie zlomkov, operácie so zlomkami – sčítanie, odčítanie, násobenie a delenie zlomkov. 

Finančná gramotnosť – problematika správania osôb so špecifickými poruchami učenia na finančnom trhu, zložky finančnej gramotnosti, úroky, matematická gramotnosť.

15. Závislosti, vzťahy, práca s dátami

Závislosti okolo nás.

16. Algebra

Písmena vo význame čísel, problémy pri práci s algebraickými výrazmi a reedukačné postupy. Rovnice a ich teoretické východiská, problémy detí pri riešení rovníc a slovné úlohy.

17. Vytváranie geometrických predstáv

Základné geometrické pojmy a geometrické útvary a problémy detí v geometrii.

18. Jednotky dĺžok

19. Hodnotenie detí so špecifickými poruchami učenia

20. Individuálny vzdelávací plán

21. Prístupy k nápravným opatreniam

22. Komunikácia v matematike

Komunikácia v oblasti čítania matematického textu, komunikácia verbálna, verbálno symbolická, grafická, graficky symbolická, obrazovo symbolická a obrazovo názorná. 

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?