Ako rozvíjať kompetenciu učiť sa učiť? Metodická pomôcka pre učiteľov

titulná strana metodickej príručky Ako rozvíjať kompetencie učiť sa učiť?

Metodická príručka Ako rozvíjať kompetenciu učiť sa učiť? vznikla v rámci dlhodobého slovensko-českého projektu Marker do škôl pre učiteľov, ktorého cieľom je prenášať princípy neformálneho vzdelávania do školského prostredia.

Je určená učiteľom základných a stredných škôl, ktorí chcú systematicky rozvíjať u žiakov schopnosť učiť sa efektívne, samostatne a reflexívne.

Príručka vysvetľuje, čo znamená kompetencia učiť sa učiť, ako sa prejavuje v správaní žiakov, aké procesy a postoje ju tvoria (motivácia, sebahodnotenie, zvládanie prekážok) a ako ju možno cielene podporovať v každom predmete.

Príručka je rozdelená na 10 faktorov/kapitol:

  • Priestor, kde sa učím 
  • Online učenie a vzdelávanie 
  • Fyzická starostlivosť o svoje telo 
  • Práca so zmenou 
  • Motivácia k učeniu sa 
  • Plánovanie a organizácia učenia
  • Nevedomé učenie 
  • Reflexia a hodnotenie vlastného pokroku 
  • Individuálne a skupinové učenie
  • Spôsoby a formy učenia sa
Náhľad časti strany z metodickej príručky
Náhľad z metodickej príručky

Pri väčšine faktorov nájdete aj pomocné otázky, na ktoré sa môžete v rozvoji tejto zložky kompetencie zamerať. Otázky môžete využiť rôznym spôsobom. Poslúžia vám ako inšpirácia, keď budete touto kompetenciou sprevádzať svojich žiakov. Viete ich zároveň použiť aj ako úvod do témy, ako otázky na zamyslenie alebo pre záverečnú reflexiu so žiakmi po aktivite. V niektorých prípadoch sú uvádzané tiež príklady konkrétnych aktivít, ako môžete pracovať na hodine s vybranými elementmi

Príručka je vhodná pre učiteľov 2. a 3. cyklu ZŠ a SŠ, ako aj pre koordinátorov školského vzdelávacieho programu, supervízorov, mentorov, výchovných poradcov a vedúcich metodických združení. Možno ju použiť pri plánovaní hodín, sebarozvoji učiteľov aj pri tvorbe školských stratégií učenia sa.

Obsah príručky má potenciál napomôcť k napĺňaniu cieľov nadpredmetového konceptu metakognícia (ŠVP ZV 2023), ktorý definuje učiť sa učiť ako jednu z kľúčových spôsobilostí žiaka. Zároveň príručka podporuje napĺňanie cieľov všetkých vzdelávacích oblastí. 

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?