Metodická príručka Ako rozvíjať kompetenciu učiť sa učiť? vznikla v rámci dlhodobého slovensko-českého projektu Marker do škôl pre učiteľov, ktorého cieľom je prenášať princípy neformálneho vzdelávania do školského prostredia.
Je určená učiteľom základných a stredných škôl, ktorí chcú systematicky rozvíjať u žiakov schopnosť učiť sa efektívne, samostatne a reflexívne.
Príručka vysvetľuje, čo znamená kompetencia učiť sa učiť, ako sa prejavuje v správaní žiakov, aké procesy a postoje ju tvoria (motivácia, sebahodnotenie, zvládanie prekážok) a ako ju možno cielene podporovať v každom predmete.
Príručka je rozdelená na 10 faktorov/kapitol:
Priestor, kde sa učím
Online učenie a vzdelávanie
Fyzická starostlivosť o svoje telo
Práca so zmenou
Motivácia k učeniu sa
Plánovanie a organizácia učenia
Nevedomé učenie
Reflexia a hodnotenie vlastného pokroku
Individuálne a skupinové učenie
Spôsoby a formy učenia sa
Náhľad z metodickej príručky
Pri väčšine faktorov nájdete aj pomocné otázky, na ktoré sa môžete v rozvoji tejto zložky kompetencie zamerať. Otázky môžete využiť rôznym spôsobom. Poslúžia vám ako inšpirácia, keď budete touto kompetenciou sprevádzať svojich žiakov. Viete ich zároveň použiť aj ako úvod do témy, ako otázky na zamyslenie alebo pre záverečnú reflexiu so žiakmi po aktivite. V niektorých prípadoch sú uvádzané tiež príklady konkrétnych aktivít, ako môžete pracovať na hodine s vybranými elementmi
Príručka je vhodná pre učiteľov 2. a 3. cyklu ZŠ a SŠ, ako aj pre koordinátorov školského vzdelávacieho programu, supervízorov, mentorov, výchovných poradcov a vedúcich metodických združení. Možno ju použiť pri plánovaní hodín, sebarozvoji učiteľov aj pri tvorbe školských stratégií učenia sa.
Obsah príručky má potenciál napomôcť k napĺňaniu cieľov nadpredmetového konceptu metakognícia (ŠVP ZV 2023), ktorý definuje učiť sa učiť ako jednu z kľúčových spôsobilostí žiaka. Zároveň príručka podporuje napĺňanie cieľov všetkých vzdelávacích oblastí.